Gå til innhold

Juridisk etter bilkjøp

Ranger emnet


Ivar Braathen

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg og dama kjøpte en van av 2004-årgang nå nylig. Vi kjøpte bilen like utenfor Bergen, men hadde ikke før kommet fram til byen (etter kjøp) før vi så at det var noe under bilen som hang lenger ned enn vi hadde sett før. Det viste seg at det ene festet til bensintanken hadde løsnet. Det andre var fra før løst pga rust så det var nå bare ett feste igjen som hindret tanken i å gå rett i bakken. For å midlertidig fikse problemet kjøpte vi en stropp på biltema og tanken er nå nokså godt festet. Dette kan være en god løsning på lang sikt og etter hva jeg har skjønt. Men det beste hadde jo vært å fått det fikset skikkelig.

Og her kommer min juridiske forespørsel inn: På kontrakten vår med forrige eier så skrev vi under på at vi tar bilen som den er og at vi har ingen reklamasjonsrett. Dette var ifølge selger en normal ting han gjør da han er bilselger på heltid ifølge han selv. Jeg vegret meg for å skrive under og lurte på hva det kan være for noe galt med bilen siden han skriver det. Men vi hadde reist fra Trondheim for å se på bilen og den så i god stand ut etter hva to førstegangskjøpere kunne se... Og vi har visst visse rettigheter og uansett etter hva jeg har forstått. 

Så mitt spørsmål er da: hvordan står vi her? Kan vi kreve at tidl eier tar regningen for full festing av bensintank? Alt så normalt ut når vi tittet under bilen og jeg spurte spesifikt eier om det var noe med bilen som han visste om som måtte utbedres i nær fremtid eller ellers. Noe han såklart svarte nei på. 

Så håper det er noen med litt peiling rundt dette som kan hjelpe meg videre.

Mange takk! 

Mvh
Ivar Braathen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det sikkert mange som kommer til å si ting imot meg, men jeg sier min mening! 

 

At en selger skriver at den selges som den er er veldig normalt. For man vil ikke ha tilbake bilen etter at den er solgt.

Selger viste sikkert ikke om problemet og det er også litt ditt ansvar for å sjekke kjøretøyet før du kjøper :) 

 

Og du kjøpte en bruktbil. Du må regne med at det dukker opp små ting her og der. 

 

Hadde det vært gåen girkasse, mangel på komp i motor eller andre større utgifter så hadde det vært noe annet.

Men det å kreve selger for 2(?) stropper til en bensintank blir for drøyt. Ta på deg utgiften selv.. Kan umulig koste mye å få byttet. 

 

Og til neste gang du skal kjøpe bil så kan du jo vurdere en NAF test på kjøretøyet før du kjøper. Da vil du få en tilstandsrapport fra 3. part 

 

Takk for meg :) 

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TKarlsen! 

Takk for din mening!

Jeg stusset ikke over at han skrev at den selges som den står. Det er normalt. Men at det stod spesifikt at kjøper frasier seg reklamasjonsretten fikk varsellampen i meg til å lyse. Er dette normalt og? Det er greit det at en skal akseptere endel mangler og feil ved kjøp av bruktbil, men når en såpass stor del som en bensintank er holder på å løsne så mener ihvertfall jeg at det kunne være på sin plass å stille selger til ansvar. Eller hva synes folk? 

Jeg synes det høres nokså usannsynlig ut at eier ikke visste om feilen da han driver med dette på heltid. Men det er jo helt klart mulig. Det jeg mente i første innlegg med å "fikse det skikkelig" er altså ikke å bruke stropper, men å få noen til å sveise på en eller to metalldeler som holder tanken oppe. Et par stropper blir det for dumt å fakturere selgeren med, men en slik sveisejobb blir sikkert noe dyrere. Så da kan jeg i samme slengen stille et par nye spørsmål: Hva vil en slik jobb koste omtrent? Og er det i det hele tatt vits hvis et par stropper vil gjøre samme nytten? 

Mvh
Ivar Braathen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest om selgere som har fått store økonomiske problemer siden kjøper har krevet de for reparasjoner på bilen selv om de skrev at den selges som den står. For jeg tror det ikke holder med å skrive at den selges som den står. Er nok derfor han la på reklamasjonen å. Selger jeg en bil jeg er usikker på så skriver jeg kjørbar delebil ;) + selges som den er

 

Han skrev det kanskje fordi det er en gammel bil? Med høy km stand? 

 

Prisen for å få sveiset på noen metall biter varierer jo stort. 

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før du kan klage, må du få klarlagt om det foreligger en mangel. Bilen har en mangel hvis den ikke er i den stand som dere har avtalt. Hvis dere ikke har avtalt noe spesielt, skal bilen være i samsvar med det man normalt kan regne med ut fra bilens alder, bruk, kjørelengde og liknende. Som kjøper kan du altså ikke forvente det samme av en brukt bil, som av en ny bil.

 

Det er i utgangspunktet en mangel hvis det som har oppstått ikke skyldes:

 

normal slitasje

skade du selv har påført bilen

ytre påvirkninger

Enkelt kan man si at jo eldre bilen er, jo billigere den er, og jo lenger den er kjørt, desto mindre kan du forvente av den. Du kan heller ikke klage på noe du kjente, eller måtte kjenne til, da du kjøpte bilen. Synlige mangler vil være din risiko som kjøper. Derfor er det viktig å sjekke bilen nøye før du kjøper.

 

Det hender at selger tar forbehold om at bilen selges «som den er» eller liknende. Det er også mulig å avtale seg bort fra reklamasjonsretten. Dette fritar uansett ikke selger for alt ansvar. Du kan ha et krav mot selger dersom:

 

- selger har holdt tilbake opplysninger, og det antas å ha innvirket på kjøpet

- selger har gitt feil opplysninger, og det antas å ha innvirket på kjøpet

bilen er i dårligere stand enn du hadde grunn til å regne med ut fra det du fikk opplyst, prisen, alderen og kilometerstanden. Har du kjøpt bilen hos en privatperson, må bilen være i vesentlig dårligere stand.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar begge to!

 

Bilen er en hyundai h1 2004 modell og gått 120k.

 

Dersom bilen må være i vesentlig dårligere stand siden den har vært solgt av privatperson kan det se ut som at jeg stiller svakt. Den er jo ikke akkurat det. Med mindre det er andre ting som dukker opp. Lurer på om jeg bare skal sende selger en melding nå med en gang slik at jeg har det skriftlig at feilen oppstod med en gang. Så stiller jeg muligens litt sterkere dersom det plutselig dukker opp andre ting litt senere som han kanskje vil mene er pga uvøren bruk.

 

Mvh

Ivar Braathen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ihh til lovverket har du nok ikke så mye å stille opp med som nevnt over. Det er trossalt en gammel bil.

Men, sender du en melding til selger og opplyser om dette kan det hende at han av goodwill møter deg på halvveien. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært i dine sko så hadde jeg tatt dette på meg selv, på grunn av at det er min plikt å sjekke hva det egentlig er jeg kjøper. Jo mer ansvar selger ønsker fraskrive seg, jo mer må man sjekke, og det er min oppgave. Jeg hadde kjøpt to nye fester til tanken, en time og de er byttet :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår