Gå til innhold

Ikke spenning til skiltlys og høyt bremselys

Ranger emnet


rune Audi A6

Anbefalte innlegg

Det kommer ikke spenning frem til skiltlys og det høye bremselyset i bakluken på in A6 avant. Jeg får feilmelding i display om at noe lys ikke virker og at bremselys ikke virker (og det er jo sant).

 

Jeg har fjernet innredningen på bakluken og fikset bremselyset (en av ledningene hadde løsnet). Jeg testet den med 12 V etter reparasjon og da virket den fint. Det var en gåen lyspære på skiltlyset, men nå er begge hele, men de lyser ikke. Ikke så rart når de ikke får noen spenning. Jeg kan ikke se at det er egen sikring til disse lysene på bilen, men tar kanskje feil.

Det ser ut som om skiltlys får spenning sammen med bryteren for bakluken, og alt ser helt og fint ut. Noen som har tips?

Er det slik at man må nullstille feilmeldning for å få det til å fungere etter at feil er fikset?

 

 

Audi A6 Quattro 2006

V6 Bensin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør som jesper sier. Ledningen går i toppen der og inn på venstre side du skrur ut skruen som sitter i airbag merket.

Så må du ta av plastdelen i taket som er klipset fast. Da kan du ta trekket på vegen litt ut,  så kommer du til helle ledeningsnettet og kontaktene.

Koble fra alle kontaktene dra alt av ledninger ut så du kan skjøte sammen om det er brudd der. se godt på ledningene om dem er skadet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Det har tatt litt tid dette, men jeg forstår ikke hva som er galt. Jeg har kjøpt nytt feste for skiltlyset (med lukebryteren inkludert) så nå fungerer det som det skal. Jeg har sjekket ledningene og de er hele. Jeg har allikevel skiftet ledningene til bremselyset. Det er nå god kontakt og dersom jeg kobler 12 V til bremselyset så lyser det, men siden bilen mener at det er noe feil så sender den ikke spenning den veien. Høyre ryggelys virker heller ikke lenger. Pæren er hel, det er også lampeholderen og ledningene. Jeg sjekket motstanden fra multikontakten og frem til lyset og det er ikke noe feil der.  Hva i all verden er det som styrer spenningen i disse bilene. Sitter det en liten PC og avgjør at det ikke skal sendes spenning til ting den mener at det er noe feil med?

Audi A6 Quattro 2006

V6 Bensin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Saken endelig løst. Måtte kjøpe nytt bremselys selv om det gamle fungerte (bortsett fra tre dioder). Ryggelyset var problemer med lyspæren. Den virket av og til. Med ny pære virker det nå fint. Tydelig at dersom bilen merker feil slutter den å sende spenning til det lyset den har funnet en feil ved.

Audi A6 Quattro 2006

V6 Bensin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår