Gå til innhold

Gasspjeldhus

Ranger emnet


Grimmee

Anbefalte innlegg

Gasspjeldhus

 

Er dette noe tess? Var akkurat hos VAG for å få justert gasspjeldet, men fikk beskjed om permanent feil på det fra VAGCom.

 

Har byttet mye rart nå og bilen går renere og nesten mer villig enn noen sinne før.

 

Hører ingen lyd fra gasshuset lengre når jeg slår på tenningen. Det pleide å stå og surre enn stund før.

 

Når motoren først går går den bedre enn noen gang før

Sliter med å få den til å gå på tomgang når den er kald, den går ganske greit når den er varm.

På vei ned til VAG var det litt slit i kryssa, men opp gikk den som en kule etter den var blitt ordentlig varm. Stilller seg ikke under

1100rmp når varm.

 

Det gasspjeldhuset var ikke så ille i pris, gjør det jobben?. Skal ikke vare i 50 år til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Kjøpte og bytta til det gasspjeldet. Bytta i går. Gasspjeldet våknet til live når jeg vred om tenninga. Pusta letta ut da :-)

 

Starta og lot bilen gå på tomgang i går. Den gikk fint til den var varm. Litt høyt turtall, men jevn og stoppet ikke.

 

Tok den ut en tur i dag, den gikk jevnt og ujevnt om en annen. Når den først dro, dro den som aldri før, men slet litt med å gå på

tomgang av og til. Daua et par ganger. Noen ganger nølte den veldig og ville ikke dra.

 

Parkerte bilen og handla litt. Da jeg kjørte avgårde igjen var bile litt annerledes. Den var ikke fullt så sprek, manglet ikke mye.

Fremdeles sprekere enn før. Den gikk jevnere uten å nøle og daua ikke en gang på tomgang.

 

Tok den ut på motorveien et par km og ja den er sprekere enn noen sinne, det var ingen nøling.

 

Tok en pause og kjørte ut på motorveien igjen og en tur igjennom småveiene hjem, igjen gikk den fint

og ingen problemer.

 

Skal kjøre den litt først og se om den går jevnt og fint og evnt så levere den på VAG igjen.

Hyggelige folk, dem tok bare 5-600 for en scan med justering. Er jo ikke så mye arbeid, men dem lå 200

under snapdrive.

 

Eneste jeg ser er at en ikke ser ut til å ville under 800 på tomgang, men det gjorde den vel ikke før

heller som jeg kan huske.

 

Etter hva jeg har lest så skal den justere seg selv, men det kan ta litt tid. Litt avhengig av kjørestilen din

kan du få bedre innstilling med vag.com. Skal til EU kontroll om et par uker. Skal kjøre den litt og se at

den fungerer som den skal

 

 

Det ble jo nesten litt morsom med denne bilen nå, spesielt som jeg har fått den til å fungere skikkelig igjen

(Bank i bordet)

 

Bytta alle vesentlige termostater, følere og sensorer, kosta ikke så mye og bytta gasspjeld og det kostet

langt mindre en frykta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra det har løst seg da1-winking.gif

 

Om bilen har vert mye i nødmodus så sitter det litt grums og sot, men det går som regel fort ut når du har kjørt litt.

Trengeer ikke lange turen før du har fått brent ut det meste.

Om bilen skal inn på EU nå så ville jeg tatt og byttet olje og oljefilter å luftfiler  

Får å så tatt bilen på en leng  tur om den ikke har vert det på ei stund.

Da får den justere seg litt og du vil få ut en del sot og dritt fra motoren å den vil gå bedre.

Og avgassen vil bli mye bedre som er nå som den skla på EU.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte med at den fikk altfor fet blanding og begynte å gå skikkelig dårlig.

Pluggene sotet ned og den begynte å fuske.

 

Så det lakk olje fra olje temp sensoren, bytta den.

 

Dro ut inn kontakten til luftmassemåleren og det ga utslag. Bytta LMM

Alt ble bedre,men ikke bra

 

Prøvde en annen tenningmodul jeg hadde liggende, ingen forskjell.

 

Gikk over vakuum systemet, fant noen sprekker, byttet de delene.

 

Bilen gikk bedre, men fusket fremdeles.

 

Byttet plugger, ikke mye forskjell om noen.

 

Sjekka Lambdasonden, den var kølsvart. Bytta først til en fra biltema, men etter å ha

montert den begynte jeg å lese om skjøting av lambdasonde ledningene og hvordan

det ikke er smart pga. de mikroskopiske endringene den skal rapportere. Blanding av metall,

feil kontakt, hvordan den drar luft inn langs ledningen for kontroll...

Altfor mange supersensitive faktorer som kan gå galt.

 

Kasta biltema sensoren og kjøpte en fra Norsk bildelesenter.

 

Bilen begynte å gå bedre, en stund. Men på lengre turer på motorveien, kunne den begynne å

fuske litt å miste litt kraft en periode.

 

Tok ut og rensa gasspjeldet, bilen gikk bedre. Bedre gass respons, men samme problemer ellers.

 

Hadde problemer med temp også. Bilen kokte av og til om veldig stressa. Type rush trafikk opp

lang bakke om sommeren. Etter en stund mista jeg temp info fra dasjen.

 

Bytta kjøle temp sensoren  og etter litt at og om og men fikk jeg luft ut av stedet og temp info tilbake.

 

Bytta termostat til en fra biltema og alt ble galt. Kjøpte en ny fra NBS. Ved sammen ligning

side om side er biltema sin helt feil laget. Altfor liten fjær. Færre viklinger og mye tynnere fjær

Tror det var ca. 2.8mm mot 3.4mm og to eller tre viklinger mindre.

 

Fremdeles problemer på langturer og av og til ville bilen ikke gå på tomgang. Den stod bare og

hoppet.

 

Prøvde begge tenningene igjen, ingen forskjell.

 

Pluggene var ikke så sotet ned som før. Mørkegrå mot svarte før. Luktet ikke mye olje av eksosen.

 

Hadde en lekkasje i fremre røret, i den myke skjøten. Så kjøpte et rustfritt rør fra skruvat. På tilbud.

Ble heller ikke dyrt. Dårlig passform så måtte jobbe litt med det for at det skulle passe og pakningen

fungere. Møkk lei de originale eksos skjøtene. fikk Svenden til å lage noen av den gamle sorten.

 

Alt ble bedre. Motoren gikk bedre, men fremdeles meste av de samme problemene.

 

Fant en lekkasje i vakuum systemet, fiksa det. ikke noe forskjell.

 

Sjekka temp sensoren i gasspjeldet og den så sliten ut, bestilte ny fra ebay.

 

Nå noterte jeg meg at gasspjeldet hadde slutta å justere seg selv. Bilen gikk bedre enn noen sinne,

men nektet å gå på tomgang. DVS gikk over 1100 rpm daua når turtallet sank.

 

Leverte den til VAG for justering a gasspjeldet fikk perm error.

 

Når jeg skulle ta ut sensoren greide jeg å skru ut feil del. Jeg skrudde ut den delen hvor ledningene

kommer ut. Sleit med å få den ut til og med. Ble litt besatt av å få lirket den ut og noterte ikke feilen min.

Lirket den forsiktig ut og dyttet den inn igjen med en gang... Vel, vel...kremt...

 

Alt i alt har jo det vært en feil på gasspjeldet hele tiden, om det bare var temp sensoren eller ikke får

jeg aldri vite, men nå er begge bytta for prisen av to tanker bensin..

 

Skal kjøre bilen litt nå å se at alt fungerer som det skal og til EU med den, kjøre den litt på motorveien

høres smart ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du mangler kabelen bare så er det jo bare å bestille en ny kabel og cd. 

Ebay har mange typer fra 40kr.

http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xvag+com.TRS0&_nkw=vag+com&_sacat=0

 

Men er ikke lurt å oppdatere programvaren på ross tech da låser kabelen seg.

Så kanskje lurt å bestille en til win 10 om du skal bruke en nyere pc.

 

Kabelen er jo så at dem virker bra når du først får dem til å virke, men det er ikke alltid dem er så villig til det.

Det ser du ikke før du har fått kabelen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest at det er noen som virker, virker med mye arbeid og noen som ikke virker og låser hele sulamitten.

 

Hadde vært kjekt med en link til en kabel som noen har fått til å virke. Teste 6 kabler 2-5 uker vente tid på hver... :-)

 

Om noen har en link så gjerne send meg den på PM om du ikke vil poste det her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig! Skal bli morsom å se om jeg får det til å fungere mot denne bilen.

Leke og teste litt. Merka fra da gasspjeldet drev og stilte seg inn var det

stor forskjell på gassresponsen og draget. Er nok mye å hente på gode

innstillinger ville jeg tro. Både på respons og bensin forbruk.

 

Om jeg får VAG til å stille den inn. Forsvinner innstillingene deres om jeg

kobler fra batteriet eller er det bare lærte innstillinger som forsvinner da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du nullstiller egentlig ikke så veldig mye av å koble ut batteriet.

Klokka sentrallås alarm og div andre ting som trenger strøm til å fungere.

feilmeldinger ligger lagret på ecu så dem går egentlig ikke bort, av og til så kan dem forsvinne på grunn av utkobling av strømmen.

Det er på grunn av at ecu ikke har strøm mere en ca 45 min lagring.

Men kommer fort tilbake når ecu får strøm og surret litt under kjøring.

Så det blir ikke det samme som å gå inn med diagnose utstyr og slette feilen.

 

Det kan jo hende det ligger noe andre feilmeldinger inne også, det ser du om du får en kabel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår