Gå til innhold

"Mulig tett veivhusventilasjon"

Ranger emnet


Bodega82

Anbefalte innlegg

Har en Audi a4 tdi 2008 med multitronik som ble kjøpt bruk av møller i sommer. Var inne på eu kontroll og stor service i forige uke med bytte av reg reim og en del andre slitedeler. På eu kontrollen ble det påpekt at det manglet plastrør på oljepeilepinnen, noe som kostet 1400,- og var påkrevd. Etter å ha betalt sjelen til møller å hentet bilen, ble den stående ubrukt noen dager før jeg skulle kjøre 20 mil til en annen by. Etter en stund på veien begynte det å ryke kraftig hvit røyk bak bilen, så mye at andre biler holdt avstand. Dette kom og gikk og det var inget mønster i når det skjedde. Jeg stoppet opp og sjekka over motoren, det var ingen lys som lyste og det var heller ingen nivåforandring på kjølevann. Drog så opp nivåpinnen til oljen og da følgte hele den nye plastrøren med. Det var og helt tomt for olje i følge nivåpinnen. Kjørte innom Møller når jeg kom frem og ble møtt av en heller arogant servicemedarbeider som ikke hadde det spor tid å hjelpe. Ringte så møller som hadde tatt service og de klarte å fikse en time for meg. Vedkommende sa at det hørtes ut som dette plastrøret var årsaken til at det kom olje ut og fordampet, noe som førte til røyk. En stund ut på dagen tar de kontakt og gir meg en forklaring på at det ikke var denne som var årsak til problemet. Nå var det muligens tett veivhusventilasjon eller turbo. Han sa bilen og hadde røyklagt hele verkstedet. Dette var heller ikke i sammenheng med den service som var gjort rett før. Herligheten kom på 5000,- for veivhusventilasjom om det nå var det. Jeg valgte å hente bilen og heller bestille time på et uavhengig verksted for å sjekke opp om dette kan stemmer.

 

Jeg har vansker med å tro at det ikke kan ha en sammenheng med den service som er gjort eller at det ikke skulle ha blitt oppdaget i sammenheng med eu kontroll, samtidig så lurer jeg på om veivhusventilasjon blir tett på et øyeblikk eller om det er noe som skjer over tid og hva som gjør at det skjer, og er dette noe som jeg kan reklamere på i forhold til møller som solgte bilen!? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møller har ikke skyld i at veivhusventilasjon går tett, ei heller er det noen reklamasjonssak. Det er heller ikke et kontrollpunkt på vanlig service eller PKK. 

 

Men 5'000,- for en veivhusventilasjon? Det er nødt til å være inkl. arbeid?

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Full forståelse for at det føles merkelig. Men, slikt skjer dessverre innimellom. 

Grunnen til at det går tett kan vagt relateres til lange serviceintervaller. Det tas opp mye sot i olja og når dette blir med oljedampen opp i veivhusventliasjonen bygger det seg sakte på i rør/slanger og tilslutt er det tett. At de velger å si "du må bytte" istedenfor å rense det syns jeg er litt rart, men det er forskjellig praksis fra verksted til verksted. 

 

Jeg hadde foreslått å rense først for så å evt. bytte hvis det ikke holder med rens. (Litt avhengig av hvilke del det er snakk om, og konstruksjonen på delen) 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppdatering. Har i dag hatt bilen på en NAF test og de har målt oljetrykk i veivhusventilasjon og toppdeksel, som de sa var normalt. De fant derimot mye olje i eksosanlegg og i eksosen som kom ut, samt at oljenivå var lavt. Med andre ord en lekasje en eller annen plass. Turbo og slanger såg normale ut ved inspeksjon. De påpekte at det var gjort en dårlig rengjøring hos møller med mye olje og griseri rundt der de hadde jobbet. Konklusjonen var ikke klar men at det måtte diagnostiseres ytterliggere hos en spesialist (Møller) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer nok heller ja. Bruker ikke ryke mye av bilen fordi om veivhusventilasjonen begynner å gå tett. Gjorde hvertfall ikke det på min volvo 850. Jeg merket bare at det ble mye trykk i motoren. Testa det ved å skru av påfyllingslokket for olje og sette en latexhanske over. Hvis den blåses opp er det fare på ferde. Den bør suges nedover ved gasspådrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår