Gå til innhold

Bytte motor på ny bil?

Ranger emnet


Roffenoffen

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp fått en ny A3 Sportback med 1 liters, tresylindret motor. Det var en tabbe. Jeg hadde såvidt prøvekjørt en slik før jeg handlet, men tenkte vel egentlig ikke så mye over motorvalg, og kan ikke huske det ble tatt opp av selger heller. Hadde fra før en med 1.8 motor, så det ble en brutal overgang. Jeg har inntrykk av at jeg nå må bruke gasspedalen mye mere aktivt enn hva jeg er vant til.

 

Men bortsett fra motoren er det jo en veldig bra bil.

 

I tillegg til at en liten motor med turbo ikke er konkurransedyktig overfor en større motor uten turbo, så brummer den og får karosseriet til å vibrere, så etter min mening er det er ikke akkurat noen fornøyelse  å kjøre en slik bil.

 

Så tenker jeg, hva med å bytte til en skikkelig motor? Hva kan det koste, og kan det gjøres uten at det oppstår andre problemer? Med andre ord, er det en grei og anbefalelsesverdig løsning, når man ser bort fra hva det koster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg bare du skal skrinlegge med en gang.

Ombygging, el.nett, fabrikkny motor, godkjenning kommer på godt over 100'000,-

 

Selg bilen og kjøp ny, eller slå deg til ro med feilkjøpet er mitt råd.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer nok ganske sikkert til å bikke 100 tusen. Alt av understell på bilen er tilpasset den motoren som sitter der, så skal det settes i en større motor må alt oppgraderes. 

Alt nye biler nå er programmert sammen. 

Alt av ledningsnett tilhørende motor, sammen med styreenhet må byttes ut og programmeres. Bare der er det maaange timers jobb. 

Er ikke sikkert det er en jobb noe verksted vil ta på seg heller. Så jeg ville nok heller solgt den og kjøpt en med større motor. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips: Selg bilen, kjøp en ny med slik motor du ønsker.. At du bikker 100.000kr kan du banne på.. Kan sikkert gange det med 2 også.. Du må jo da evt finne en donorbil. Det er vel egentlig ikke noe tema en gang. Hvis du syns den motoren er rar så bør du prøve en 2 sylindret 0.9 liter fra fiat. Den høres ut som en moped :P Men går faktisk bra!

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og bruker kanskje litt mindre bensin enn en større motor?

 

Større/kraftigere motorer jobber lettere. Liten og svak motor må presses mer for å få samme fart på bilen. (mer bensin forbruk) Alt for stor motor bruker nok mye mer enn din, men et hakk større hadde kanskje gått billigere 

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår