Gå til innhold

Audi s2 kamaksel feiljustert

Ranger emnet


rikhard46

Anbefalte innlegg

Har en audi s2 med 2,2 20vt aby motor som jeg lenge har følt at det har vert noe som ikke stemmer helt, den har gått litt rufsete på tomgang, litt treg å starte og brukt mye bensin,men har gått som et skudd ved pådrag, har alltid trodd at dette hadde noe med motronic eller en eller annen sensor å gjøre. Men nå etter å ha tatt av toppdeksel ser jeg at innsugskammen står ei tann feil, etter det jeg ser å forstår så er den ei tann for tidlig, eksoskam står på tenningsmerket, kan dette nå vere svaret på problemene som jeg har hatt?, eller kan det vere andre grunner til at den står ei tann feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

Bilen har vert stående til restaurering og lakkering og ikke brukt på mange år. Med tenningsmerker og merker på kamaksel på riktig plass ble motoren startet og gikk absolutt ikke reint i det hele tatt, det ble da kjøpt nye plugger, coiler og medfølgende ledningsnett til ingen nytte, den gikk som en kald gammel scania wrom wrom wrom, det luktet skikkelig sur eksos, prøvde å bytte luftmassemåler, tomgangsregulator og lambda, men akkurat likt. Tenkte da å prøve å sette innsugskam tilbake til der den stod altså 1 tann tidligere, å nå går den mye reinere, men som sagt før føler jeg den ikke går helt som den skal, hva kan det vere som gjør at den går reinere med innsugskammen feiljustert?

Ingen feilkoder med vagcom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville latt innsugskammen være på merket, om motor går renere med kammen feil så er dette ingen løsning på problemet, men å redusere symptomet ved å lage enda en feil. Ville umiddelbart sagt feilen er LMM siden du ikke får feilkoder, samt sur eksoslukt. Også lambdafeil kan rote til tomgang, det kan også feil på hallgiver (G40). Om du har VCDS burde du sjekke om verdier fra LMM og lambda er logiske, for å være sikker, selv om komponentene er byttet.

Har du sjekket om motor går jevnt på alle sylindre, eller om feilen kan knyttes til én sylinder alene?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som motor går like dårlig på alle sylyndre, men noen ganger akkurat som om den prøver å ville gå bedre, men klarer det ikke, det virker som tenningsfeil å for mye bensin, tenningen er på 9,8°Btdc.
Hallgiver G40 er vel den som sitter på kammen å denne er ny (uorginal), trodde denne var hovedsaklig til oppstart, den ble koblet likt som den gamle, men ledningene på  den gamle var skjøtet å klipt så den kan jo vere feil koblet.
Jeg har vcds lite, men har begrensede kunnskaper.
Innsugskammen skal tilbake på merket, for å feilsøke videre å finne feilen, jeg får ikke gjort noe mer nå før i midten av Januar.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

G40 må (bør) fungere hele tiden, dog vil ikke motor starte dersom denne ikke fungerer. Har du sjekket med tenningslampe at tenning er stabil og konstant, tenker da på mulig feil på G4 (rust eller spon på denne, evt for lang avstand fra svinghjul).

Antar du har full kontroll på dette, men veiv står på ØD når merke på kamdrev er mot referansemerke, samt begge merker på drev for kamkjede plant med topp?

Dersom det er utelukket at det bare er én sylinder som går dårlig så kan gjerne coiler og ledningsnett friskmeldes. Du har sjekket slanger på innsugssiden for hull, tenker på at motor får luft utenom LMM? Jeg ville målt bensintrykk på rail, så sjekket G4 (og G28 når du først driver på), så sjekket verdier på LMM og lambda med VCDS. 

 

 

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår