Gå til innhold

Bytte regreim og vannpumpe.

Ranger emnet


Sveinung Kristiansen

Anbefalte innlegg

  •  
    • AUDI A3 8L 1997 mod
    •  
    • Sylindervolum: 1595
    • Motorkode: AEH
    • Effekt (kW): 74

Skal bytte regreim på denne for en fattig student. Han skal selge bilen og vil prøve å få mest mulig for den. 

 

Bilen er bare kjørt 150000 km. men det er ikke blitt byttet regreim på den.

 

Så. 

Er det noen som kan være litt behjelpelig med noen instrukser? Hva trenger jeg bortsett fra regreimsettet og vannpumpa? 

Hvilket verktøy må jeg bruke for å låse av kammen? 

 

Noen som har verkstedhåndboka på PDF?

 

  •  
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket og jobben er skremmende lik som på BGU-motoren. Her er litt cut'n'paste for din motor. Multireim må av, det finner du fort ut av, samt deksel under motor og ved høyre forhjul. I tillegg må vannpumpe skiftes, fort gjort og henger etter tre M6 bolter. Det som er verst er å komme til boltene som holder motorfeste mot motor, her er det TRANGT. Motor må heves og senkes litt for å komme til boltene, om det er likt som på 8P så kommer du til gjennom hull i rammevangen. Husk også at det er ULIK lengde på boltene til motorfeste, ikke bytt de om. Disse er strekkbolter som MÅ byttes, det samme gjelder de på motorfeste mot karosseri, samt de som holder reimskive mot veiv.

 

Spesialverktøy ja, egentlig trenger du et for å holde motor når motorfeste fjernes, samt heve og senke motor. Jeg brukte jekk under bunnpanne, sammen med spesialtilpasset mothold av treverk. Vær forsiktig så motor ikke ramler ned, eller du jekker hull i bunnpanne. Du trenger et verktøy for å vri strammehjulet, en sideveis låseringtang gjør nesten samme nytte. Så momentnøkkel- I tillegg trenger du pipesett størrelse 3/8" for å komme til boltene på motorfeste, med lange piper, 1/2" blir for stort (BTDT).

 

01.jpg02.jpg03.jpg04.jpg05.jpg06.jpg07.jpg08.jpg09.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en film fra youtube, ikke samme bil og motor, men det er temmelig likt på din. 

Ikke bry deg med å lage merker på gammel og ny reim, følg merkene som er på svinghjul og kamdrev, er de som er korrekte.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guiden til Quattro fungerer veldig fint, det eneste jeg har å supplementere med er; 

 

Skal du gjøre en reg.reim jobb på tverrstilt motor flere ganger, gå til innkjøp av slikt verktøy du ser på bilde "A13-0397", for å henge opp motor i. Da hever/senker du motor ekstremt lett, uten at du trenger å bruke jekk ol. 

Ta bilder under demontering hvis du har dårlig hukommelse og/eller jobben gjøres over litt tid, en helg f.eks. Fort gjort å glemme plassering til enkelte ting hvis en tar en lengre pause i jobben. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funderer litt på effektiv og enkel metode for oppstøtting av motor, uten slik slik ramme som på bilde A13-0397.

 

En hydraulisk jekk blir gjerne litt ustø, og ikke så lett å finjustere opp og ned. Spesielt litt ned er vanskelig.

Saksejekk er grei å finjustere både opp og ned, men veldig ustø.

 

Lurer på om det kunne funke å bruke bilens originale sveivejekk. Jekk opp bilen og legge en pall eller to under motor. Så senker du bilen ned så motor hviler på pallen og kan skru jekken litt opp og ned for finjustering.  Har ikke prøvd denne metoden selv ennå. men det burde kunne funke?


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bwana sin ide burde nok fungere den, men jeg tror jeg hadde kappet pallen i to og lagt den oppå hverandre isteden, ellers blir den så fryktelig stor. 

 

Jeg er bortskjemt skjønne jeg, med løftebukk, ordentlig verktøy og veiledninger på pc'n :) 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funderer litt på effektiv og enkel metode for oppstøtting av motor, uten slik slik ramme som på bilde A13-0397.

 

En hydraulisk jekk blir gjerne litt ustø, og ikke så lett å finjustere opp og ned. Spesielt litt ned er vanskelig.

Saksejekk er grei å finjustere både opp og ned, men veldig ustø.

 

Lurer på om det kunne funke å bruke bilens originale sveivejekk. Jekk opp bilen og legge en pall eller to under motor. Så senker du bilen ned så motor hviler på pallen og kan skru jekken litt opp og ned for finjustering.  Har ikke prøvd denne metoden selv ennå. men det burde kunne funke?

 

Jeg pleier bruke jekketalje til slikt, men i sist tilfelle endte jeg opp med jekk under bunnpanne, da taljen var på utlån.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår