Gå til innhold

ombygging til 5 seter fra varebil

Ranger emnet


snoop

Anbefalte innlegg

  • 4 months later...
  • 1 month later...

hei løste det ikke, GA opp. statens vegvesen her jeg bor krever dokumentasjon fra opel at bilen er tilbakesatt til orginal stand for å godkjenne omreg til personbil. Problemet er at det ikke er opel som har bygd om bilene til varebiler. men et firma i nederland. og de krever at airbagene i stolpen ved førerplass kobles inn igjen. blir rett og slett for dyrt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er svaret jeg fikk fra importøren

Til de det måtte angå.

Ombygging av Zafira-B Varebil.

Når det gjelder Zafira B varebil og ombygging til personbil så vil i anbefale kunde å ha dialog både med trafikkstasjon og utførende verksted — slik som ved andre ombyggingssaker,

Da disse i utgangspunktet ikke var ment for tilbakestilling, så må man gjøre strukturelle grep i gulvet (tunnel, seteskinne) koble opp side airbager osv.

Det blir sagt at Opel Norge ikke kan gi bekreftelse / nødvendig dokumentasjon på dette arbeidet og det stemmer. Når et skadeverksted bygger opp et vrak, så er det de som utførende part som må bekrefte at arbeidet er utført i henhold til fabrikantens spesifikasjoner — Ikke importøren.

Det samme vil gjelde her, så lenge utførende verksted bekrefter og dokumenterer at bilen er satt tilbake til original stand, bør trafikkstasjon som øverste instans ha det de trenger for å godkjenne bilen som personbil. Vi har derimot sett at det er forskjellige praksis fra sted til sted, og oppfordrer derfor dialog med gjeldende trafikkstasjon.

Hvis alt er avklart på forhånd og ok, så bør man huske at kostnaden for denne jobben vil bli relativt høy grunnet endringene som må gjøres, og muligens ikke være lønnsomt. Ting som må gjøres Slik vi ser det:

   Fjerne skillevegg med dens tilbehør som beskrives i vedlegg fra ombygger.

   Initialisering av side airbager.

   Utbedre tunnel slik at skinne til baksete kan festes slik at kravet til seter og deres forankringspunkter som er gjengitt i direktiv 74/408/EF, senere endret ved direktiv 96/37/EF og direktiv 2005/39/+ er tilfredsstilt.

   Utbedre takstiver i D-stolpen.

      Grunne og lakkere monterte / pårørte deler, og eventuell understellsbehandling ved behov.

Det er for øvrig flere som ønsker å bygge om til 7 — seters personbil, men da disse bilene i utgangspunktet er levert som S — seter, vil montering av seterad 3 være en avgjørelse forevisende trafikkstasjon må ta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår