Gå til innhold

Kjøp av en Caddy med flere skjulte feil..

Ranger emnet


Sveinung Kristiansen

Anbefalte innlegg

I sommer kjøpte jeg en 2009 VW Caddy Maxi. 

Her er annonsen:


post-141809-0-87541200-1478558116_thumb.jpg

Her er en video av de feilmeldingene jeg får.

 

http://youtu.be/pvTNGHfmCq8


Dette er ett av de siste mailene jeg sendte til han:

Hei hei ***

 
Jeg vil prøve en gang til før jeg bruker rettighetene mine som bruktbil kjøper.

Rett etter kjøpet av bilen kontaktet jeg deg i forbindelse med feilmelding som dukket opp på bilen.

Du sa at det kunne være noe med lade-trykket. Jeg fikk diagnosert feilkodene og fikk vite at det kunne være lade-trykk regulatoren eller turboen.
 
Denne undersøkelsen kostet 1500,-
 
Jeg kjøpte ny ventil og fikk den montert (800,-)
 
Av medisinske årsaker var jeg uten sertifikat i nesten to måneder. Så bilen ble nesten ikke brukt i den perioden. 

I tiden jeg ikke hadde sertifikatet utførte jeg en del småreparasjoner på bilen.  
Det var mindre elektriske problemer jeg fikset. fikk kjøpt midt armlene og småting som hever komforten.
 
Det er fremdeles en del jeg må gjøre.
 
1. Når bilen akselerer, tennes kupelyset og det indikerer at venstre sidedør er åpen. Finner ikke feil i kontakten og døra sitter godt. Finner ikke feilen og den er VELDIG irriterende.
 
2. I salgs annonsen er det oppført at bilen har xenon. Dette er feil da det er ettermonterte lys. 
Lysene er ulovlig. De har også forskjell og "varme". DVS det ene er isblått mens det andre er lilla. 
De lysene er demontert. 
 
3. Det ble opplyst at det var en "ulyd" i bilen som merkeverksted hadde sett på. Det "kunne" være svinghjulet. Det ble opplyst at dette ikke var noe farlig og at ulyden kun kom noen ganger når bilen sto på tomgang. 
Etter kort tid viser det seg at "lyden" kommer hver gang bilen starter og går kald på tomgang. Når bilen blir varm, høres ikke lyden så godt. Lyden har på meget kort stund blitt verre og verre.
Etter nærmere undersøkelser hos aut merke mekaniker, blir jeg rådet til å kjøre minst mulig og bytte svinghjulet. 
 
Sulland ga meg tilbud på 19900,- inkl deler for reparasjonen.
Jeg har bestilt svinghjulet og betalt omlag 8000,- for det. Bytte kan jeg gjøre selv med hjelp av en mekanikerkompis. 
 
4. Når du skal kjøre. Så virker det som girkassa tar dårlig akkurat i det du skal starte å kjøre. Motoren nærmest kveles og bilen "hopper/nykker" før girkassa tar. Det er ingen umiddelbar kraftoverføring fra motor til girkasse og virker unormalt treg. Dette vises best når man står i motbakke og skal starte å kjøre. 
 
5. Det virker som interiøret er skrudd fra hverandre mange ganger da flere av skruene er løse og gjengene i selve godset er ødelagt. Lys listen over bak-skiltet er ødelagt da festene til skiltlysene smuldrer opp. Orker ikke liste opp alle småfeilene. da dette er noe man kan forvente av en bruktbil. 
 
6. Nå nylig har samme feilmelding kommet etter jeg fikk byttet lade-trykk regulatoren. Den regulatoren var det vi håpet skulle være feilen. Neste på listen var problemer med turboen, noe som er langt dyrere. 
 
7. Håndbrekket er strammet maks men tar veldig dårlig. Det holder ikke bilen i en lett bakke en gang. 
 
 
-----------------------------
 
I ettertid har jeg hatt bilen inne hos Sullan. Og dem sier at svinghjul og clutch må byttes. Dem sier også at dette er noe som kommer snikende og ikke plutselig. Dem trodde ikke at dette var noe forrige eier ikke viste noe om. 

Min advokat sendte forrige eier et tilbud om oppgjør. Om han betalte 20000,- så ville denne saken være ute av verden.

Alt i alt er det snakk om utgifter for over 40000,- i deler og arbeide om Sullan tar seg av jobben.

Og hva differansen i verdien på en bil med originale Xenon lys kontra vanlige lys, det hadde hvert spennende å finne ut av.

Noen av dere som har noe konstruktivt?

Ps..

Selger fortalte at alt var som det skulle minus det han nevnte i annonsen. Under prøvekjøring merket jeg ikke noe spesielt. Da var bilen varm etter langkjøring..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nå kan det være wastegaten til turboen turbo som ikke virker at den er låst seg fast. det er ei fjør på den nede ved turboen den skal du kunne bevege på.

Om ikke du får beveget den så sitter den fast inni turbohuset. Der er det mange sånne blader som sitter på ei plate som skal bevege seg om ikke dem har bevegelse så regulerer den ikke turboen og motoren sier den at den ikke har ladetrykk.

Turboen er så at enten virker den eller defekt skjenn på turboen hvor mye bevegelse det er i den. Om den skulle vert heilt ferdig, så skulle det komme mye røyk og olje forbruket skulle vert høyt.

 

Når det gjelder svinghjul så er ikke det så veldig uvanlig på disse bilene. Men det har nok vert defekt lenge det tar lang tid før det står bomfast, men lyden vil du høre at det er en slags klapring under rundt motoren.

 

Når det kommer til DSG så er det heller ikke uvanlig at dem tar kvelden og der er det billigere å finne ei ny brukt kasse.

Du kan jo ta en diagnose å den å se hva som feiler den.

Og sånn har den sikkert vert i litt lengere tid.

Men det har vert sikkert dårlig med service på den.

Å bytte disse kassen er ikke noe uvanlig bytte nå på en transporter som hadde godt 50. 000km så du veit aldri når den tar kvelden.

 

 

 

Xenon er jo ulovlig å etter montere og du får faktisk dårligere lys med dem

 

Men nå har du jo en pågående sak på dette før du bytter alt det der.  Så må du bestemme deg for om du skal ha bilen. Om du skal levere den tilbake så ikke bruk ei krone på denne bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan det være wastegaten til turboen turbo som ikke virker at den er låst seg fast. det er ei fjør på den nede ved turboen den skal du kunne bevege på.

Om ikke du får beveget den så sitter den fast inni turbohuset. Der er det mange sånne blader som sitter på ei plate som skal bevege seg om ikke dem har bevegelse så regulerer den ikke turboen og motoren sier den at den ikke har ladetrykk.

Turboen er så at enten virker den eller defekt skjenn på turboen hvor mye bevegelse det er i den. Om den skulle vert heilt ferdig, så skulle det komme mye røyk og olje forbruket skulle vert høyt.

 

Når det gjelder svinghjul så er ikke det så veldig uvanlig på disse bilene. Men det har nok vert defekt lenge det tar lang tid før det står bomfast, men lyden vil du høre at det er en slags klapring under rundt motoren.

 

Når det kommer til DSG så er det heller ikke uvanlig at dem tar kvelden og der er det billigere å finne ei ny brukt kasse.

Du kan jo ta en diagnose å den å se hva som feiler den.

Og sånn har den sikkert vert i litt lengere tid.

Men det har vert sikkert dårlig med service på den.

Å bytte disse kassen er ikke noe uvanlig bytte nå på en transporter som hadde godt 50. 000km så du veit aldri når den tar kvelden.

 

 

 

Xenon er jo ulovlig å etter montere og du får faktisk dårligere lys med dem

 

Men nå har du jo en pågående sak på dette før du bytter alt det der.  Så må du bestemme deg for om du skal ha bilen. Om du skal levere den tilbake så ikke bruk ei krone på denne bilen.

 

Takk for svar :-)

Bilen har nå vært inne til diagnose og feilsøk. 

Konklusjonene er:

Treghet i turbo. Bør byttes.

Svinghjul bør byttes. 

Clutch (dobbel) er slitt. Bør byttes. 

Bilen bærer preg på å ha blitt kjørt hardt. 

 

Alt i alt en regning på ca 60000,- for reparasjoner og deler.

 

Servicen er fulgt. Men symptomer på feil er ikke blitt undersøkt. 

 

Mitt problem er at jeg er 100 % avhengig av bilen. Og jeg har ikke råd til å kjøpe noe nytt nå. 

Jeg vil gjerne beholde bilen om selger går med på å betale noe for reparasjonene.

 

Jeg har ett håp om å få byttet turbo selv. Kjøper en brukt testet turbo. 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår