Gå til innhold

Grand vitara starter ikke

Ranger emnet


kenthrr

Anbefalte innlegg

Har en Grand Vitara 2008 modell som plutselig etter lunsj i dag ikke vil starte.

 

Dette skjer:

1. Vrir om tenningen og alt ser normalt ut.

2. Venter til glødelampe symbolet har sloknet og vrir om for å starte.

3. Motoren starter og sviver i 1 sek maks for så å stoppe og viser da den røde stopp motoren lampen.

4. Prøver en gang til men da tenner den ikke i det hele tatt. Venter en stund, av og til starter motoren for så å stoppe etter 1 sek men de fleste gangene starter den ikke.

 

Her er en lenke til video (OneDrive), kanskje den gjør det enklere å forstå hva som skjer:

 

https://1drv.ms/v/s!AMZXzn_bDeFmiMRA

 

 

Hva kan være galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Du har ikke problemer med startsperre. Da hadde den gule sikksakk lampa blinka, ikke lyst konstant. Også en annen ting er at den røde stop lampa lyser. Det betyr at feilen ligger på dieselsiden.

Detta er en gjenganger på disse bilene. Feilen ligger nesten alltid i ledningsnettet til regulatoren på høytrykkspumpa. Mener d er en rosa ledning her som ryker. Se på ledningsnettet fra regulatoren og inn i hovedledningsnettet ved den braketten ( ca 30 cm fra regulatoren). Feilen pleier å være der, så sjekk der først smile.gif Hvis du ikke ser feil der, så si ifra så kan du sjekke ett annet vanlig sted :) Ta evt ett bildet så kan jeg vise

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er meget imponert Nightking :-)

 

Jeg fant høytrykkspumpen og ledningene. Tok først ut pluggen og sjekket den men kunne ikke se noen tegn til brudd så jeg satte den inn igjen og prøvde å starte men det fikk ikke start på bilen. Tok så ut pluggen igjen og undersøkte ledningene ved feste braketten som du nevner, heller ikke her kunne jeg se noen tegn til brudd. Nå er jo ikke alltid brudd på ledninger synlige det kan like gjerne være brudd på kordelene inne i selve kabelen så jeg vridde litt på den for å få den i en litt annen vinkel, satte pluggen på plass og setter så tenningen på og legger merke til at det røde motor stopp symbolet ikke lyser lenger, motoren starter ved første forsøk. For en lettelse :-)

 

Det er tydelig at det er brudd i denne kabelen ett sted mellom pluggen og braketten.

 

Jeg vurderer å klippe ledningene ved pluggen og litt etter braketten og erstatte den med ny ledning. Dette for å beholde pluggen.

 

Hva er beste måte å forbedre dette på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra :) jeg tipper du vil se bruddet hvis du fjerner all teip å isolasjon rundt. Men åpne opp røret ledningene går inn i hovedstrømpa, og klipp de så langt inn at du er sikker på at de er bra. Så klipper du av stikket. Men la det stå igjen 2-3 cm hvertfall slik at du lett kan lodde på nye ledninger :)

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn da har jeg forhåpentlig utbedret problemet, bilen starter iallefall så det er jo ett godt tegn. Forhåpentligvis så har jeg fjernet bruddet men fant egentlig ikke noe brudd. Koblet til ett multimeter i begge ender av delen jeg koblet bort og vridde og bøyde på ledningene men det var kontakt hele tiden så derfor er jeg litt usikker..... Jeg snittet ikke opp plastikken på kabelen for å se så det kan fremdeles være at den delen jeg fjernet var problemet. I og med at den delen jeg har fjernet er den delen av ledningene som jeg vridde på og som gjorde at bilen startet etterpå så tror jeg at det nå er i orden .Det vil vel vise seg med tiden tenker jeg.....

Legger med to bilder av utbedringen, ser kanskje ikke så proft ut men det virker iallefall.

 

post-114109-0-40561100-1478175729_thumb.jpg

post-114109-0-88136100-1478175737_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår