Gå til innhold

Audi A2 1.4TDI 2002 AMF 75HK - Høyt dieselforbruk - Hvorfor ?

Ranger emnet


dieselfan

Anbefalte innlegg

Hei ! Jeg har kjøpt en A2 1.4TDI med motorkode AMF. Har byttet luftfilter og dieselfilter. Bilen bruker fortsatt altfor mye diesel...

Jeg pendler og kjører typisk 200km i flatt terreng og farta er 100 eller 80. På de 7 siste tankene varierer målingene fra 0.47-0.49

Til sammenlikning bruker 1.2TDI 'n som jeg har 0,28-0,30 på samme løypa. 

Bilen var nylig på EU og viste fine eksosverdier så jeg tviler på gjennomslag/dårlig kompresjon/feil innsprøytningstidspunkt, 

 

Hva er det jeg overser ?  Noen som har ide om hvor feilen ligger ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"alt for mye diesel" er vel en overdrivelse? 

 

Du kan ikke stole blindt på tallene i kjørekomputeren (hvis det er de du henviser til her).

Hvilke dekk har du på bilen? Hvor langt er den gått? Henger noen av bremsene på? Ettermontert utstyr som drar opp vindmotstanden?

 

Hvilken bil sitter den ande motoren i? 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for lynraskt svar

Tallene er fra kjørebok og ikke fra kjørekomputer. Fyller full tank hver gang, bruker kun to stasjoner.

Dekk: 175/60-15 Kumho Ecowing  2,4/2.2bar

Kilometerstand 305500

 

Den andre motoren jeg refererer til sitter i Audi A2 1.2TDI 61hk 2002

Ikkeno ekstrautstyr eller modifiseringer som påvirker luftmotstand.

 

Godt poeng det med bremser som henger, jeg jekka opp bilen og sjekka nå. Den henger ikke og kan heller ikke se bremsestøv som tyder på at den gjør det av og til. Skal stoppe og gjøre temperatursjekk neste gang jeg er på motorveien.

 

Ikke tegn til røyk, lukt eller oljeforbruk ut over det jeg mener er normalt.....

 

Regner normalforbruk på denne distansen til å være 0.33 mad AMF motor og da blir vel 0.48 ca 45% høyere forbruk og det er da vel ikke lite ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prosentvis er økningen mye, hvis reelt forbruk hadde vært 0,33l, men prosentregning blir også feil i en slik sammenheng.

 

En bil som har gått 305'500km vil bruke "vesentlig" mer drivstoff enn den gjorde når den var ny.

Det er mye som spiller inn, som allerede nevnt, bremser men også slike ting som hjullager, sot i innsug, dårlige dyser, dårlig trykk til dysene, katalysator som begynner å bli tett, feil dekktrykk ol.

 

Siden dekkene dine er relativt smale kan du øke dekktrykket litt, det vil hjelpe noe, men tar du for mye vil du få høy slitasje i senterbanen. Opp 0,2-0,4 er nok ikke noe problem.

 

Hvis 0,33l er reelt så er det en beskjeden økning (ikke i prosent..) på 0,14l opp til 0,47l. Det er så lite at motvind/medvind kan være årsak, men siden det er gjentagende er det naturlig nok ikke det. 

Husk også at høst/vinter/vår bruker motor generelt mer drivstoff enn om sommeren. Jeg langpendlet selv tidligere (dog med en heeeelt annen bil og motor, men prinsippet er det samme) og på sommerstid var jeg ned imot 0,95l mens på vintertid (med motorvarmer plugget i, og samme dekk) brukte den 1,10-1,15l (Opp ca. 20% men fortsatt mer enn i ditt tilfelle)

Hovedårsaken er kaldstart og de ekstra strømforbrukerene. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du deler så grundig av kunnskapen din Jesper 1201

 

Da skal jeg sjekke nærmere:

  • Hjullager - vil prøve å sjekke med momenttest (jekke opp bilen, legge 4 runder tau på dekkenes bane og prøve hvilken vekt som får hjulet til å rotere)
  • Sot i innsug  -  rengjøring av innsugssystemet skal jeg prøve, tar med EGR i samme slengen.
  • Dårlige dyser  -  tror disse kan sjekkes ved hjelp av diagnose (dette er en pumpedysemotor)
  • Dårlig trykk til dysene  -  vet ikke hvordan dette sjekkes på en pumpedysemotor ? Noen som kan hjelpe ?
  • Katalysator som begynner å bli tett  -  skal prøve å bytte til en annen katalysator og se om det hjelper
  • Lufttrykk  -  Audi anbefaler 2.1/2.0 bar for intil 3 pers+bagasje, jeg bruker 2.4/2.2 bar alene med tom bil og sliter allerede noe på midten framme (bilen veier 1020kg)

NB jeg har ikke olje i intercooleren...

 

Til sammenlikning så bruker A6 4F 2.0TDI 140hk stabilt 0.43 på samme rute men med 5-6 km/t høyere snittfart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting som ikke koster noe å sjekke er greit nok, men å bytte katalysator helt på måfå blir nok dyrere enn den ene desiliteren mer på mila :) 

Med dårlige dyser og dårlig trykk til dyser så sikter jeg i hovedsak til dårlig forstøving av dieselen. 

 

Å starte med en diagnose eller en service på bremsene er det billigste. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbruk under 0,5 på mila er vel strengt tatt ingenting å henge seg opp i.

Med kilometerstand over tre hundre tusen bør du være glad for at den ikke bruker mer. 

Så lenge det ikke kommer unormalt mye røyk fra den og den er tungstartet og lignende kommer du ikke til å tjene noenting på å koste på den unødvendige tiltak. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katalysatoren er enkel å bytte og jeg vil låne den fra en bil som går perfekt. Det koster meg ikke mer enn at jeg må stille opp for donoren neste gang... jeg ønsker å komme til bunns i problemet selv om noen kan synes det er helt kokko å jakte på desilitere. 1-pray.gif

 

Jeg må for tiden legge inn fuel-stopp mye oftere enn nødvendig. Bilen bruker 45% mer enn andre biler av samme type... 

Har 3 stk A2 i stallen og det var kanskje like godt at jeg ikke fortalte "Opelduude" hvor langt den mest slitne har gått bike.gif

Måler bremsetemperaturen senere i natt. Finner jeg ikke varmegang så følger rådet fra Jesper 1201 om å ta en diagnose.

 

Om noen har forslag til andre ting å sjekke så vil jeg selvfølgelig gjerne ha innspill  4-surprise.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår