Gå til innhold

Fusker når den er kald

Ranger emnet


Grub3r

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Bilen sliter med å gå jevnt når den er kald.

 

Når den har stått i 1 dag eller 2, og jeg starter den, hoster den veldig, den vil ikke gå jevnt, og slokner om jeg ikke holder på gasspedalen.

 

Choken hjelper ikke, den utgjør noen forskjell men hjelper ingenting, enten blir det for lite(og bilen slokner etter en stund) eller for mye(da slokner den nesten med en gang).

 

løsningen er å holde gasspedalen og etter ca. 7-10 min vil den plutselig(ja helt plutselig) gå veldig bra uten verken choke eller gasspedal.

som om noen trykker en "bli bra" knapp..

 

i dag tok jeg meg en tur og skulle besøke noen, den gikk greit etter ca. 8 min på gasspedalen, så skulle jeg kjøre og den fjusker også på veien, "hostet" noen ganger med litt mellomrom.. så gikk den fint igjen helt til jeg parkerte den. skulle så kjøre etter 2 timer, startet greit(måtte holde på nøkkelen litt) så gikk den ujevnt.. temp ute var ca. 8-10 grader og tørt..

 

når bilen er varm, starter den og går bra.

 

nok bensin hver gang, i dag kunne det være litt lite, men tror egentlig ikke det da jeg hadde fylt sist jeg kjørte og kjørte bare litt etter det.(pilen var på 1/4 ca.)

 

er det forgasseren som tuller seg?

har bare hatt bilen i ca. 1,5 uke. og lurer på hvor jeg skal begynne.

 

alle forslag mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med den forgassererfaring som du har må du ha noen ideer som kan relustere i den type oppførsel.

 

høres det i det hele tatt ut som forgasser-problem eller kan det være noe annet som kan tyde på opphavet til problemet?

 

 

kan vel ikke være coil eller plugger eller det andre elektriske for da ville det vært konstant problem?

 

 

-luftfilter så bra ut når jeg sjekket det for 4 dager siden.

 

PS:

antar det er Zenith da dette er B21A motor.

men skal sjekke nøyaktig i morgen.

Endret av Grub3r
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden motor vår som den skal når varm, så er det nærliggende å anta den får for lite bensin når kald. Er da merkelig at bruk av choke ikke forbedrer saken. Søker på B21A og får opp Pierburg 175, på de er det en membran på toppen som kan ryke. Etter bytte av membran må det fylles riktig type og riktig mengde olje.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner mye rart på Bilforumet biggrin.gif

 

http://www.bilforumet.no/topic/23339-gasser-problemer/

Ja, slo meg ikke om å søke.

 

hadde en volvo bok liggende der de nevnte bensinpumpe av samme type, ble litt forvirret når jeg så Pierburg.

uansett så står det at membran må av og til byttes i bensinpumpen...

 

er det bytting av membran i både gasser og bensinpumpe som er aktuelt her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ebay kanskje? Eller http://zenithcarb.co.uk/carburettor-kits/cd-stromberg-service-kits.html, men sjekk først at det er korrekt forgasser du kjøper deler til 1-winking.gif

 

Kanon, tror jeg var såvidt innom nettsiden, har ikke hatt tid til å sjekke noe mer, har mye å gjøre for tiden.

 

kommer tilbake når jeg har fått undersøkt mer.

 

takker for all hjelp sålangt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

ok, har vært litt frem og tilbake her.

 

har byttet tenningskabler(fra biltema til originale) og plugger(NGK)

 

pluggene montert uten å endre på klaring på pluggen.

 

fikk bare 4 tenningkabler i esken, den sisten som går til coilen er fortsatt biltema.

 

synes ikke det har hjulpet så mye på choken.

 

 

 

de gamle pluggene(også NGK) er veldig sotete, svart pulver over hele.(se bildet)

 

 

noen som vet hva som skjer, for mye bensin?

post-99067-0-57225200-1479408994_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Hei igjen godt folk.

 

Jeg ønsker å forsette litt på denne tråden da jeg har funnet ut litt mer nå.

 

 

Gikk over forgasser visuelt i i motorrom og fant ut at choke-fjæren(som drar tilbake choken ) hadde hoppet av på en eller annen måte.

 

skrudde også opp litt på choken slik at den fikk litt ekstra når den ble satt på.

 

 

bilen går nå greit uten å slukke ved påslått choke når den er kald, den går veldig ujevnt men den går ihvertfall..

 

MEN.

 

de siste 2 turer har den vært veldig luggete, hakkede ved kjøring og pådrag før den blir 'skikkelig' varm.

det betyr at den først blir varm og går på egen maskin uten choke så begynner jeg å kjøre så begynner den å lugge.

lugger mer på lav enn på høy turtall.

 

Bilen blir ikke mye brukt(kanskje 2 ganger i måneden ved fint vær i Bergen..) og står ellers i en kald garasje.

 

 

 

Jeg har nylig begynt å fylle kondensfjerner fra biltema og fyller ca. uten å måle opp..(ennå ikke brukt opp flasken)

http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Tilsetninger/Kondensfjerner-2000033650/

 

har ellers fylt 95 med blyerstatning(også ca. men heller mer enn mindre)

 

når bilen går på tomgang så soter det fra eksosen(ser svart på bakken og inne i garasjen)

ellers ryker den noe hvit, ikke mye.

 

noen som har noen ideer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår