Gå til innhold

Svak trommelbrems ve. bak, sylinder i orden.

Ranger emnet


Shitblast

Anbefalte innlegg

På PKK ble det klart at venstre bakhjul bremser en god del dårligere enn høyre. Jeg åpnet opp, og fikk min bror til å trå svakt på bremsen, og så at sylinderen fungerte. Det ene stempelet beveget seg et sekund før det andre ved sakte inntråkking av bremsepedalen, men det virker ikke som dette skulle ha så mye å si. Selvjustereren flyttet seg, slik jeg antar den skal, når skoen nå antakeligvis ble trykket litt lengre ut enn trommelen vanligvis tillater. Jeg byttet sylinderen på denne siden for to år siden, og fikk det godkjent på etterkontroll. Jeg vasket nå innsiden av trommelen og bremseskoene med kraftvask, i tilfelle det skulle være noe fett, eller annet glatt der, men det syntes det ikke å være. 

 

Bremsen bremser altså for lite på venstre side. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremsesylinderen du byttet hadde nøyaktig samme stempeldiameter som den gamle? Om ja, ta av tromlene og puss både disse og bremsebånd med smergelpapir med korning ca 200 og monter tilbake. Kan være det gjør susen.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DSC_0503.jpgDSC_0504.jpgDSC_0506.jpg

 

Her er noen bilder av dem, før jeg pusset dem og motflaten i trommelen med sandpapir. Jeg vet ikke om de ser glaserte ut, Jesper, men de kjentes hvertfall glatte ut. Satset på korning 80, da jeg ikke hadde tilgang på 200. Jeg vet ikke om sylindrene hadde samme diameter, Quattro, men den eneste feilen jeg fikk i fjor var forskjell på bakbremsene, og den fikset jeg ved å bytte sylinder, og fikk bilen godkjent på etterkontroll, uten noen videre kommentar. Begge skoene beveget seg, Bwana.

 

Jeg pusset til innsiden av trommelen og skoene var matte av utseende. Det virket som om denne jobben gjorde en vesentlig forskjell. Nå klarer jeg ikke lenger å dra hjulet rundt med hendene, med håndbrekket på, slik jeg klarte før. Mulig jeg jekker opp på hengerkula og får broren min til å trå på bremsen etter hvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Så dro jeg på etterkontroll, men fikk samme feil; mer enn 30% forskjell i bremsekraft bakaksel, og svakest venstre side. 

 

Deretter slipte jeg kantene i tromlene med vinkelsliper, vasket venstre trommel med avfettingmiddel og skylte grundig. Mens dette tørket, byttet jeg bremsesko (Biltema) på begge sider - pusset og fettet opp skosklipunktene, og pusset og fettet selvregulatorene. Så kjørte jeg inn bremsene over ca. ti mil, dro på etterkontroll igjen, og fikk den samme feilen som før; mer enn 30% forskjell i bremsekraft bakaksel, og fremdeles svakest venstre side.

 

Nå kan antakeligvis fett på skoene, eller i trommelen, utelukkes. Bremsearbeid skal jo helst gjøres symmetrisk. Ved kontroll for to år siden byttet jeg hovedfjæren bare på venstre side, men fikk det altså godkjent. Jeg antar at forskjell i fjærkraften kan gi forskjell i bremsekraften. Videre tenker jeg å bytte til Tema-sylinder, også på høyre side, for å få det likt med venstre. 

 

Quattro: Jeg vet ikke sikkert om bremsesylindrene er av samme diameter. Skal åpne opp og måle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår jeg rett, at det kun er på håndbrekk at du får for høyt avvik, eller også på driftsbrems? Om det kun er håndbrekk så er det rent mekanisk, siden alt er nytt så står du vel igjen med kun wirene som er gamle? Om driftsbrems så er vi gjerne tilbake til stempeldiameter på bremsesylinder.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er håndbrems problemet ligger på, så er det 50% avvik som er maks. 30% er på driftsbrems.

 

Jeg regner med at det er gjort, men du har lagt etter bremsebåndene når du setter på trommel? 

Altså, justert båndene så langt ut det går uten at trommel henger? Hvis ikke er det veldig forståelig at det blir forskjell i bremsekraft.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg regnet ikke med det raske svaret, Bwana, og hadde allerede byttet ut den korteste med en til av Biltemas, som hadde samme komprimerte tverrlengde innen jeg leste det. Den jeg skrudde ut har jeg liggende her på bordet, og målte den akkurat målt til 15,8 mm i stempeldiameter, uten noe press på skyvelæret. Edit: Og jeg målte vekten til 193 g, med det aller meste av bremsevæsken ute. 

 

Edit: Og Biltema oppgir sin diameter til 15,87, og vekten til 335 g. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg åpnet opp og sjekket. 15,8 mm diameter på begge sider, og nå er lengden av stemplene også lik. Før var det en drøy millimeters forskjell, men også da lik diameter begge sider Det var begynnende brunfarge på venstre sides stempler, altså Tema-sylinderen, som ble satt inn fra to år siden, men den beveget seg fint, og det var ingen lekkasje. Jeg mosjonerte den og smurte med bremsevæske for sikkerhets skyld. 

 

Edit: Hender det at fjærene spille inn på forskjell i bremsekraft?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på PKK igjen i dag, og fikk se bremsetesten. Bakbremsene bremset likt opp til litt over 3. Ved dette punktet ga ikke venstre side mer bremsekraft, mens høyre side fortsatte opp til 5. Systemet bremser altså likt, opp til et punkt, men så ikke mer. Hva kan dette komme av?

 

Jeg byttet i alle fall den to år gamle sylinderen på venstre side med en Cifam-sylinder fra Mekonomen av samme diameter (15,8 mm), og sjekket den forrige for slitasje. Stemplene er helt rustfrie, og gummiforingene ser intakte ut. Den har imidlertid ingen sentral fjær, slik den nye har. 

 

Edit: Kan det tenkes at den lastavhengige ventilen kan forårsake slike assymmetriske feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår