Gå til innhold

Audi 80 2,6 v6 2x2 diagnoseplugg?

Ranger emnet


snadre

Anbefalte innlegg

Litt tilleggsinfo.

Motoren går rundt når jeg vrir om nøkkel. Hører også at bensinpumpa slår inn når jeg skrur på tenning. 

Har en gammel defa-alarm som er koblet på ledningsnettet. (Har aldri brukt alarmen).

Bilen stopper aldri mens jeg kjører.

Lar jeg bilen stå et par dager, så starter den og den kan fungere fint et par turer, før den nekter å starte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beskriv hva som skjer (og ikke skjer) når du prøver å starte. Har du ikke gnist på pluggene så sjekk spenning til coil, samt veivsensor. Har du elektrotegninger for din bil og tenningssystem?

Diagnose kan du lese ut via 2x2 pluggene, hvor de står er beskrevet i din andre tråd. Til disse kopler man et diagnoseapparat eller VCDS.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke gnist på pluggene. Har byttet coil og tenningsmodul. Jeg skjønner ikke helt hvor ledning som går til tenningsmodul kommer i fra. Regnet først med at den kom i fra batteriet, men skjønner nå at den sikkert nok kommer i fra flere steder? Og at hver kontakt på selve modulen har en egen oppgave? Regner med noe kommer i fra ECU og en i fra batteri, men resten er for meg ukjent. Har dessverre ikke elektrotegninger. Hvor kan jeg evt. sjekke spenning til veivsensor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din motor har tre coiler, om det skulle være noe galt med en av de så skal motor starte og gå på fire av seks sylindre. I ditt tilfelle er det vel helt dødt, men neste gang motor ikke starter så kan du sjekke om det mangler gnist på samtlige plugger - så sant du ikke klart hører at det er totalt dødt. I såfall må det være noe som er felles for alle tre coiler, vi ender da opp med hallgiver, ECU'er og spenningstilførsel.

Når motor ikke starter, la tenning stå på og mål om du har 12V inn på klemme 15 på coilpakke. Har du ikke det så sjekk sikring til coiler for kontaktproblemer. Må gjerne også her, på begge sider. Har du ei heller 12V her så mistenker jeg at bakstykket på tenningslåsen er dårlig, dette er meget enkelt å bytte om så er tilfelle. Om dette er OK så sjekk hallgiver, med tenning på skal du måle spenning 5-12V mellom pinne 1 og 3 i plugg til hallgiver. Har du ingen spenning så sjekk sikring til innsprøytingssystem. 

Om alt dette er OK, sjekk så plugg til tenningsmodul, samt jording til denne.

 

Hallgiver sender pulser til ECU for motor (J192), videre til tenningsmodul N122 og ut til coilpakke. Sjekk også plugger på tenningsgiver (G4) og veivsensor (G28), sitter bak på motor ved svinghjul.

 

XjbeM9.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! :) fortsatt ikke så mye fremdrift her er jeg redd. Har målt spenning i fra den ledningen som jeg tror kommer i fra batteri til tenningsmodul. Kun målt med tenning på og ikke, mens motor har dratt rundt. Fikk ikke noe spenning. Legger ved noen bilder av motorrommet. Jeg har hatt en misstanke på om det kan være veivakselsensor? i såfall, hvor finner jeg den? :)

De to kontaktene jeg har ringet rundt kommer i fra coil.

post-156397-0-25082800-1476980720_thumb.jpg

post-156397-0-48312900-1476980733_thumb.jpg

post-156397-0-76158000-1476980753_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår