Gå til innhold

Vurderer å kjøpe denne "chip'en" på Kickstarer, men..

Ranger emnet


Gabri3L

Anbefalte innlegg

Er det bare snake oil?

 

Kan få kjøpt en Bluefin som gir meg visstnok 31HK og 47Nm ekstra på min Ford Focus 125HK 1.0L Ecoboost motor for rundt 4500Kr. Men denne Kickstarter greia kommer på 2500Kr, og passer flere modeller, så den kan kanskje medbringes til neste bil også. Men ingen garanti om hvor mye ekstra "guffe" man får. Og hvor kan jeg en gang få målt om den gir noe ekstra i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør motoren din en tjeneste og ikke bruk slike tuningbokser. Skal du absolutt tune den stakkars lille motoren gjør det ordentlig med software programmering. 

 

Eneste måten å få målt eksakt hvor mye effekt du får ut av dette er å først bremse bilen i dynapack/rulle og så gjøre det igjen etter chipping/programmering.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, "stakkars lille motoren". biggrin.gif

 

Er jo derfor jeg vurderer å trimme den litt. Min modell ble det forøvrig satt verdensrekord med, i antall kilometer på en tank. Ble til og med gjort i Norge på langs. Så det er en fin motor i den (eller veldig stor tank :P).

 

Det jeg ønsker å få ut av den ekstra er litt på drivstoff forbruk. Når jeg kjører fra Kristiansand til Bergen, så kommer jeg meg greit under halvliteren på mila. Og det samme fra Kristiansand til Drammen. Men fra Drammen til Oslo, om jeg skal følge trafikken i 110 sonene, ja, da ender jeg med over 0,6l/Mil som gjennomsnitt for hele turen fra Kristiansand. Jeg innbiller meg at å få den opp fra ~200Nm til ~247, og ~31Hk ekstra kan hjelpe på litt her. Det er hva som loves med Bluefin. Spørsmålet mitt er enkelt og greit om noen tror at den greia på Kickstarter kan klare det samme. Eller om det er "for godt til å være sant".

 

Hvor kan man, og hvor mye koster det, å få testa bilen på Dyno?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

+1 til det Jesper1201 sier.

 

Ikke bruk penger på sånne bokser. Og hvis det er å få ned forbruker som står øverst på lista bør du få noen til å re programmere ECU'en i bilen din. Det har du mest å vinne på. Da får du et spesial programmert program til akkurat din bil, istedenfor et masse produsert program til den type bil. Noe som igjen vil føre til bedre forbruk

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte det kunne være greit å beholde garantien på bilen. Disse OBD boksene, er det jo bare å nappe ut igjen så er alt som det skal være igjen eller? Jeg tenker også at, om Superchips/Bluefin kan hale ut 31HK/47Nm uten at forbruket stiger nevneverdig. Så kan det ikke være så mye mer å hente på å re-programmere ECU. Pluss hva er kostnaden for re-programmering i forhold?

 

Jeg har ikke helt fått med meg hvorfor dere er så negative til slike bokser?

 

Her er test av Bluefin når modellen min var relativt ny, originalt fikk man altså ikke like mye ut av Bluefin. Men i 2014 oppdaterte de programvaren. Det tyder da på en ganske brukbar "skreddersøm" selv om det ikke blir til kun min bil. Jeg sliter med å se den store fordelen?

 

Edit: Er ikke viktig med forbruket. Bare minner meg om når Clarkson tok med seg en Prius på Nurburgring og den brukte mer bensin enn en BMW med massiv motor. Er litt irriterende bare at forbruket skyter så voldsomt i taket med en gang man kommer opp i litt fart. Jeg mener 0,5 til Drammen, og 0,6 for hele turen. Må vel være oppe i 0,7-0,8 på mila i 110 sone da?

 

Edit 2: Om jeg skulle følge deres råd i stedet. Hvor mye vil noe slikt koste, og er der noen plass på Sørlandet dere kan anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å forstå hvorfor vi er så negative til slike bokse må du forså hva denne boksen faktisk gjør.

 

Den manipulerer parameterene som ECU mottar fra ulike sensorer rundt omkring på motor, som turbotrykk, drivstofftrykk, tenningstidspunkt ol. 

Det som da er resultatet er at ECU tror den leverer en viss drivstoffmengde, men at den i realiteten leverer for mye/for lite ift. det som er det ideele, så skal du oppnå drivstoffbesparelse er tuningbok totalt feil vei å gå.

Nødmodus er en hyppig konsekvens av slike bokser, og jo - er du redd for garantien så er sjansen for å bli tatt mye større med slik boks. Hvis de går inn og leser ut feilminnet kan det dukke opp mange mystiske feilkoder som kjapt kan avsløre hva du har drevet med ;) 

Du ser f.eks dieselmotorer begynner å sote som et lokomotiv med slike bokser..

 

En reprogramming endrer permanent på parameterene og du opprettholder de normale avviksgrensene for hvor ECU selv kan overvåke hva som faktisk skjer, og evt. justerer dette riktig hvis det skulle oppstå noe uforutsett, f.eks tenningsbank, for høyt turbotrykk, for mager/fet blanding etc. 

Denne tuning måten er umulig og oppdage med mindre de fysisk sjekker etter dette, noe de aldri gjør. Bakdelen er at hvis du har bilen på verkstedet og de oppdaterer programvaren forsvinner tuningprogrammet. 

 

Avhengig av hvor boksen kobles til vil den selvfølgelig kun manipulerer det gitte signalet, men fortsatt - du skjønner tegninga.

 

Pris for omprogrammering ligger på mellom 4-7'000,- avhengig av hvilke du velger. Husk at her er det folk som har sittet og lagd programvaren spesifikt til den gitte motoren og det er garantert den som vil gi deg mest effekt der du trenger det og drivstoffbesparelse når du ikke bruker effekten.

 

Det jeg mener med "stakkars lille motoren", er at dette er en motor med "ekstrem" prestanda kontra det andre på markedet. Det er hentet ut 125hk pr. liter, mens andre fabrikater kanskje ligger på mellom 50 og 110hk pr. liter. Derfor syns jeg man skal være litt kritisk til hvor mye som skal dyttes ut av denne også, det vil kjapt påføre med slitasje og belastning enn hva denne motoren er konstruert for å gjøre.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, takk for tiden deres, og innspill. Jeg får gå litt i tenkeboksen. Både Bluefin og re-programmering er egentlig uaktuelt når jeg tenker meg om. Det ene er pris, og med re-programmering, at jeg risikerer å miste hele greia på service virker litt vel kjipt. Men jeg regner altså ikke med å beholde denne bilen veldig mye lenger. Så Berry'en på Kickstarter virker ikke helt idiotisk som en investering, med tanke på at den kan brukes på neste bil også. Så fremt det er en bensinbil av støttet modell.

 

Jeg tenker Berry'en gjør nok sånn cirka det den averterer med da? Ettersom det ikke er det dere protesterer på. Altså, den er ikke bare en OBD bluetooth radio. Den kommer faktisk til å gjør noe med ytelsen til bilen. Og det var vel kanskje det jeg fryktet mest. At den bare er "snake oil". Med bare 125 HK så merker man at bilen er litt "humørsyk". Ene dagen så fyker den ut av lyskryss som ei kule, og neste dagen så er det svette på ryggen når man trodde man hadde god tid når man skulle smette ut forran noen. Det er dette bittelille ekstra jeg savner.

 

Ellers lurer jeg på om jeg har tenkt helt feil med tanke på å få litt mer Nm. Vil ikke det kunne hjelpe på forbruket i høy fart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva denne Berry'en er for noe. 

 

Forbruket vil ikke droppe synonymt med økt effekt eller dreiemoment, det er hvordan du bruker det som avgjør det. 

Bruker du de 125hk/170nm bilen har og fortsetter å bruke full effekt etter tuning øker forbruket.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg linket til Berry'en i første post. Han som startet kampanjen påstår at den, så vidt jeg kan forstå, er som en chip ala Bluefin. Bare at Berry'en er "intelligent" og justerer seg etter brukerens kjøremønster, utetemperatur etc. Man får da visstnok ikke fullt utbytte av den før etter ca. en halv tank fordi computeren trenger å fininnstille seg til deg/din bil..

 

Det jeg mente med forbruk er for eksempel når man kjører opp mot Liertoppen. En laang oppoverbakke i 110 sone. Ligger jeg i ~130 så kan jeg holde meg i 6. gir. Men kjørecomputeren oppgir forbruket til 2,5l/mil. Om jeg heller holder ~110, så må jeg ned i 5. gir, og turtallet ligger høyere. Mens kjørecomputeren oppgir forbruket til 3,0l/mil. Jeg tenker med høyere Nm så kan jeg slippe å gire ned, og samtidig holde fart, turtall og forbruk nede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slik alle påstår uten at en uavhengig part har vurdert produktet, jeg vil tro du blir skuffet. Hvis programmering er uaktuelt pga. pris ville jeg latt vær og heller brukt pengene på noe mer fornuftig, som f.eks å spare så du kan kjøpe heftigere bil nest gang ;)

 

Teoretisk er det riktig, men i praksis vil det neppe utgjøre den forskjellen du håper på, i tillegg så jobber en motor lettere, renere, bedre og mer økonomisk på et visst turtall (vet ikke hva det er for din motor) 

Jeg er redd du, med en jalla boks, vil endre opp med et høyere forbruk og med tid og stunder få problemer med motoren.

 

Men for all del, det er din bil og din lommebok, så du må gjerne kjøpe den :)

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne motoren finnes også i en versjon med 140hk og 210nm, men vet ikke om den er identisk med 125-hesteren. Hvis den er det burde trimming opp til dette gå greit ihvertfall. Men det er nok ikke lurt å hente ut mer. Det aller lureste er nok å ikke tukle med den...

 

140-hesteren finnes kun i Fiesta red-/black edition.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill og tips igjen. :)

 

Jeg tenker det er en ting når man vet at en motor egentlig er mye sterkere enn den blir solgt som. Men at den kanskje har blitt "plombert" ned til norsk avgiftsnivå. At da kan man kanskje like godt fjerne "plomberingen". Men at det er et godt poeng, at min motor ikke finnes i noen versjon som er stort kraftigere enn min. 15HK og 10Nm ekstra kommer jeg aldri til å merke selv. Og investeringen for å få det ekstra vil være uforholdsvis mye. Bare fordi man kan hente mer ut av motoren, så er det ikke dermed sagt at det er noe man bør gjøre. Jeg ser den. :)

 

Re-programmering kunne jeg vurdert når bilen var ny, men nå er jeg usikker på hvor mye lenger jeg kommer til å ha bilen. Så jeg kommer ihvertfall ikke til å tjene kostnaden inn på drivstoff økonomi. Og litt dumt å investere masse i litt ekstra kjøreglede om jeg skal selge snart. Motoren er egentlig helt konge som den er. Må bare holde meg unne Drammen-Oslo. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår