Gå til innhold

HDI 2.0 start problem / fjsuker.

Ranger emnet


gordone

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har enn 406 HDI 2.0 2002 modell. Jeg har det siste halve året merket at bilen har fjusket litt når jeg har kjørt ikke så veldig, men nok til at jeg har registert det, har kanskje blitt litt verre den siste tiden, men det har ikke vert så stort problem at jeg har koblet at jeg må begynne å sjekke det opp... Uansett når jeg skull starte opp på jobb idag, så startet bilen normalt og jeg rygget ut, når jeg da skulle kjøre frem over døde bare bilen ut før jeg hadde fått skikkelig turtall.

 

Prøve å starte igjen, men det var ikke antydning til tenning... par timer senere prøvde jeg igjen ikke noe nå heller, men så plutselig tente den, men døde ut igjen når jeg skulle gi gass. Så åpnet jeg opp panseret ogs fjernet motor dekselet også prøvde jeg å trykke på hånd pumpa, den var helt bløt... så tok jeg også pumpet enn stund prøvde og starte.. men fikk ikke noe tenning i det hele tatt så gikk jeg ut og pumpet igjen, pumpen var nå slapp igjen,, pumpet og pumpet lengre denne gangen også prøvde jeg å starte igjen... etter enn stund med tjittning så startet bilen.. og jeg kjørte hjem sirka 15 minutter uten noe fjusking...

 

Hva gjør jeg ? jeg stoler ikke på bilen smile.gif

 

Kan det verre noe med desiel pumpa? Hvordan eliminere?

1. Ser folk skrivet jeg kan koble fra slangene fra bensin motoren i motor rommet også starte opp og se om det kommer diesel?

Men siden bilen går fint nå så kommer det jo diesel?

2. Høytrukk pumpa?

 

Jeg ser det står klistre merke oppi motor rommet for Siemens, mener også å huske at når jeg byttet diesel filter var det snakk om Siemens,

men når jeg leter etter dieslpumpe til å ha i bensin tanken for jeg opp Bosch og Airtex? Lurte på å handle på ebay, der finner jeg Bosch og Estate?
http://www.ebay.co.uk/sch/Peugeot-406-Fuel-Pumps/33555/bn_1287134/i.html

 

 

Setter veldig stor pris på tilbakemeldinger hvordan jeg kan få funnet feilen og kan stole på bilen igjen smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Takk for tilbakemeldinger, jeg byttet diesel filteret for 1-2 måneder siden.

Det med lekasje kan høres fornuftig ut, jeg skal sjekke hånd pumpa i morra om den er fortsatt hard eller bløt.

Men hvordan forklare du små fjusking under kjøring? Kan verre noe helt annet?

Hvordan går jeg frem for å finne lekasjen...?

 

Når jeg pumpet på pumpa i dag så såg jeg luft bobler som gikk forbi i slangen faktisk... opp over mot motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sjekket hånd pumpa idag, og den var ikke blaut som igår, tror jeg, litt vanskelig og si eksakt.

 

Det som irritere meg er at bilen startet igjen nå... hehe jeg kunne tenkt meg at dette var ett konstant problem slik at jeg kunne funnet feilsøket dirkete etter feilen,

nå blir det synsing...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sporadiske problemer er det definitivt værste å feilsøke på, men det er også noe av det som er litt morsomt syns jeg. Man får litt hodebry og må tenke nye veier - og tilslutt har en lært noe nytt! 

 

Hvis bilen startet lett nå, etter å ha stått litt uten at du betjente håndpumpa først, så tror jeg ikke det er lekkasje som forårsaker at dieselen renner tilbake, for da ville du opplevd at bilen startet og gikk i maks 30-60sek før den stoppet igjen. 

Men, utifra hvordan du beskriver problemet innledningsvis så høres det meget ut som mangel på diesel så jeg ville definitivt gått over alt av slanger rør (ihvertfall i motorrom) og sjekket de for en evt. lekkasje. Hvis du har tilgang til diagnose så kan du gå inn og sjekke hvilket trykk høytrykkspumpa leverer når du kjinner motor. Hvis den står på 0, eller meget lavt så vil ikke bilen starte. Jeg vet ikke hvilket trykk HDI motorene trenger for å starte, men Ford side TDCI motorer (også common-rail) trenger rundt 175-200bar for å i det heletatt starte. Ved tomgang (hvis jeg husker rett) skal det ligge på alt fra 1250-2200+ bar.

 

Hvis du har lavt eller manglende trykk fra pumpa må du sjekke om det er tilførsel av diesel inn på den før du kan gå noe videre. Kan selvfølgelig være defekt pumpe også, men det er dyrt og dermed "siste" utvei. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Takk for tilbakemelding, nå har jeg kjørt masse idag uten noe feil, startet opp 4-6 ganger løpet av dagen også...

Jeg lure på om jeg bare skal kjøre enn periode også se hva som skjer og ikke bruke denne bilen på de lengre utflykter :)

 

Jeg har ikke diagnose så jeg for ikke sjekket trykket fra høytrykks pumpa....

 

http://community.preloved.co.uk/forums/discussion/9877/406-hdi-wont-start-experienced-but-new-to-diesel.html

Jeg leste denne tråden, lurte litt på om det kan verre kula i høytrykks pumpa som hadde låst seg slik at den tok inn luft når jeg stopper bilen?

 

Jeg ser også enn 406 mekanikker sier at dette er vanlig problem på denne motoren og at det er ikke helt uvanlig at man montere tilbake slags ventil for å unngå dette.

 

Jobber med automasjon til vanlig så er vant med å isolere feil kilden og prøve å framprovosere, tenkte litt på å bytte ut pumpa i tanken og se hva som skjedde,

men som du nevner så koster begge pumpene endel og spesiel høytrykks pumpa, så jeg ser ann litt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skulle starte opp idag morges startet ikke bilen igjen... jippi..

Jeg koblet fra bensin slagene i motor rommet også kinnet jeg på enn stund uten at det kom diesel ut av slangene...

 

Regner med at det er pumpen i tanken som er gåen?

 

Tenkte jeg skulle få målt spenningen på pumpen bare for å verifisere at pumpen for spenning?

 

 

post-129640-0-88279500-1472456670_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forsket litt videre idag, åpnet opp lokket til bensin pumpa, prøvde å måle litt.

Når tenningen er av så for jeg bare 0v på alle ledningene uansett kombinasjon,

når jeg setter tenningen på så for jeg 11-12v på ett par, se vedlagt bilde.

 

Er det noen som vet hvordan spenningene skal verre på disse kablene,

er redd for 11-12v jeg måler er spenning for å måle nivå i tanken?

 

Jeg prøvde å kninne motoren mens jeg målte på de andre parene,

men jeg fant aldri ut at det kom noe spenning på noen andre andre parenen under kninning...

 

Kan det verre det er noe gale eletrisk?

 

Er det noen som vet hvordan jeg skal koble for å sette 12v direktep å pumpa? har lyst å legge noe provisorisk

for å høre om det er lyd i pumpa?

Er det noen som ser ut ifra bildene ka type pumpe dette her?

 

 

post-129640-0-72995200-1472488939_thumb.jpg

post-129640-0-50037300-1472488944_thumb.jpg

post-129640-0-86936500-1472488948_thumb.jpg

post-129640-0-27754700-1472488952_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår