Gå til innhold

2011 Skoda Octavia 1,6 tdi 7-trinn DSG med girproblemer.

Ranger emnet


Movikon

Anbefalte innlegg

Hei. Har en 2011 Skoda Octavia 1,6 tdi med 7-trinns DSG girkasse. Denne gikk plutselig i en modus hvor bilen ikke rører på seg i det hele tatt. Motoren går også såvidt det er på tomgang når dette skjer. Problemet kom plutselig; etter at bilen var parkert på en tur til butikken, oppstod problemet som lyn fra klar himmel.

 

Jeg har lest ut feilkoder, og tatt bilde av det Pc'en kom opp med. Feilkodene er bl.a. P17BF, P189C, P0841. Se for øvrig bildene.

 

 

 

 

Er det noen som kan fortelle meg hva sannsynlig årsak er til disse feilkodene? All hjelp mottas med stor takk!

 

 

Mvh Movikon

post-88167-0-19709400-1472151972_thumb.jpg

post-88167-0-70631200-1472152006_thumb.jpg

post-88167-0-23603100-1472152014_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle feilene er knyttet, såvidt jeg kan skjønne, og er relatert til oljetrykk. Kan se ut som en mekanisk feil på pumpa i girkassa, så her er nok verksted løsningen hvis du ikke er mer enn en vanlig hobby mekaniker :) 

 

Kan være noe så enkelt som lite olje, men da har du fått en lekkasje for nivået skal være konstant. Hvor lenge er det siden oljeskift på kassa?

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er forsåvidt enig i at det høres ut som oljetrykkrelatert. Vi er nok nødt til å gjøre dette selv, og eieren av bilen er tildels svært kompetent med bil, men har ingen erfaring med DSG spesielt. Derfor spør vi her.

 

Bilen er en gammel Taxi, og ut fra kvitteringer, mener vi å vite at oljen er byttet for over 100.000km siden.

 

Lekkasje kan ikke utelukkes.

 

 

 

mvh Movikong

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke skrudd på DSG kassene så vet ikke hvordan tilkomsten til oljepumpe er, men med litt søking på google burde dere fint klare å finne noen tegninger som gir dere en pekepinn. Hvis kassen må ut ville jeg definitivt hatt i bakhodet at bytte av lamellene er en fordel når den først er ute.

 

Alt for lenge siden sist oljeskift ihvertfall, maks 60' km på olja. Møller anbefaler vel også å skifte hvert 3. år.

Av nysgjerrighet, vet du hvor langt bilen/kassa er gått?

 

Hvis dere har tilgang på VCDS så kan dere gå inn der og se spesifikke verdier på pumpa, om den gå, hvor fort den går, hvilket trykk den gir ol.

DSG kassene har hatt noen problemer med Mechatronic, selv om symptomene ikke tyder på feil med Mechatronic ville jeg kanskje sjekket det opp.

ØKern Bilservice er flinke på automatkasser generelt, deriblandt DSG og Mechatronic - hvis dere skulle ha behov for "ekspertise"

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! 

 

Bilen har gått over 300k km (var det 330.000 da tro?) og jeg regner med at kassa har gått like langt. 

 

Tror lamellene sist er byttet på rundt 100k km i 2013, men jeg er ikke sikker.

 

 

Har en delphi klone fra Ebay, som fungerer nuggenlunde bra. Jeg skal se om jeg får til å lese ut verdiene du snakker om hvis/når vi kommer så langt.

 

 

 

Mvh Movikon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo en meget enkel affære på bilen i videoen! 

Motor og girkasse sitter tverrstilt i bilen på videoen, så sjansene for at det er mulig å gjøre jobben i bil er relativt stor, ser det ut som - selv om det er veldig individuelt på de forskjellige bilene.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår