Gå til innhold

Lav bremsepedal


tombre

Anbefalte innlegg

Historikk:  CR-V 2004 bensin 150hk.  EU kontroll i februar. 0 feil.  2 mnd etterpå oppdaget jeg lekkasje i et bremserør (bak luftfilterboks).  Måtte bytte 3 rør viste det seg.  Det ene går til en boks til venstre i motorrommet (ABS sensor?)  Skiftet bremseskiver, klosser og nye glidere på caliper foran.  (bytta begge calipere, klosser og skiver bak i fjor).

Har luftet gjennom hvertfall 2 liter bremseveske (alle nipler).   Jeg får ikke høy bremsepedal.  Før dette inntraff var bremsepedalen høy og fin.  Det er bra bremseeffekt på bilen, men veldig lav pedal.  Har sjekket alle tenkelige koblinger med tanke på uoppdaget lekkasje, men jeg finner ingen.  Det blir heller ikke borte bremseveske fra beholderen ved bremsing i fart.   

Kan legge til at bilen stod i ca 1,5 mnd før jeg byttet bremserør, og da med tom bremseveskebeholder.

Noen tanker om hva jeg bør sjekke/få sjekket?   Hovedsylinder???  Vakuumslange hovedsylinder??

 

tombre

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luft med trykkluft, det er det absolutt beste.

 

Det som kan ha skjedd når bilen har stått så lenge med tomt system er at det har begynt å ruste i hoved bremsesylinder, når du da etterpå har luftet på normal måte, har du rivd i stykker pakningene inne i pumpa.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fult mulig, det gjør jeg titt og ofte, men er det blitt gravrust i sylinderen er det for sent. Er det bare litt ujevnheter er den mulig å redde.

 

Skal sies at hvis du har innvendig lekkasje i pumpa vil pedal sige litt. Jeg ville forsøkt å lufte med trykkluft før jeg hadde demontert hovedpumpa.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Gått en tid siden siste innlegg. Har bytta hovedbremsesylinder. På det gamle sylinderen spruta det ut bremsevæske fra begge inn/ut når stempel ble trykket inn. Fortsatt lav pedal etter lufting men litt bedre enn det var. Har ikke tilgang på lufting med luft så ble utført av 2 personer (virket som det var bra pedal da vi luftet). Det forsvinner ikke bremsevæske fra beholder når jeg bremser ved kjøring. Når jeg bremser hardt merker jeg at Abs funker (pedal vibrerer). Nå er jeg litt rådvill? Tips mottas med takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Vet ikke om det er litt sent med tips nå, men prøver :)

 

På CR-V 2004 mod så må du lufte systemet først høyre forhjul, deretter høyre bakhjul, venstre bakhjul og avslutte med venstre forhjul.

Jeg pleide da å første pumpe bremsevæske gjennom alle hjulene, ca 10 pump pr.hjul (i rekkefølgen nevnt over) med hjelp fra en sittende i bilen og pumpe mens jeg etterfylte væske og åpnet/stengte niplene. Han som satt i bilen holdt pedalen i bånn før jeg stengte niplen. Etter en slik runde pumpe vi bremsepedal hard, så åpnet niplen. Gjorde dette 2-3 ganger pr. hjul, med samme rekkefølge som tidligere.

 

Håper dette kanskje hjelper :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Har det fra da jeg jobbet som mekaniker på Honda merkeverksted smile.gif

Ja det stemmer at tradisjonelt så skal man starte på hjulet lengst unna hovedsylinderen, men på CR-V 2.gen er det egen rekkefølge. Hvorfor har jeg dessverre ikke eksakt svar på, men vil tro det er pga fordelingsventilen som sitter bak luftfilterboksen ved torpedoveggen.

Vet at f.eks. Volvo 240 så er det egen lufteprosedyre, og ikke den tradisjonelle måten.

 

Håper dette svarte spørsmålet ditt smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg prøve det.  Kan feks. lastventil være et problem ved lufting bak,  når hjulet ikke er i bakken?  vil kanskje ta lengre tid å få ut luft på grunn av mindre trykk bak.

 

Fant noen videoer på youtube der det ble påpekt at det kunne samle seg luft foran i hovedbremsesylinder ved skifte som kunne være vanskelig å  få ut (dette var et annet bilmerke). Da luftet de hovedsylinderen først.  Det skulle vel ikke være nødvendig?  (jeg har byttet denne).  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår