Gå til innhold

Bortkoding av Dpf

Ranger emnet


2Lbrakk

Anbefalte innlegg

Hei, har nylig hatt problem med dpf på min Audi A4 b7 2.0tdi. Har vært på verksted og fått renset filteret og kjørt regenerering på det. Funket helt fint inntil for et par dager siden da jeg kjente bilen begynte å lugge igjen, prøvde å kjøre tvungen regenerering på det selv, men uten nytte. I dag tettet filteret seg helt og bilen starter ikke. Ringt verksted og de sa jeg hadde to muligheter, enten kjøpe nytt dpf(22000kr), eller fjerne dette helt. Har bestemt meg for å fjerne det, da jeg ikke orker å bruke en månedslønn på å kjøpe nytt for at det samme problemet kan oppstå igjen. Lurer på erfaringer rundt fjerning av dpf? Og om noen vet om noen verksted som tar på seg bortkoding av dpf(motorlampe og dpf lampe) i nærheten av Fagernes i Valdres? Hva skjer om jeg velger å ikke kode bort dpf?

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjerner du DPF vil du nok få røde tall på avgass testen på PKK (EU kontrollen). Da er du jo like langt, da må du inn med DPF igjen. 

 

Og nytt originalt filter ligger nok på 22 tusen ja, men sett flere annonser på finn.no på DPF til under 5000kr. Det er da nye fra butikk. 

 

F.eks dette, passer ikke din Audi da. Kan være at samme firma skaffer til din ;) 

http://m.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=54604780

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ikke alle kontrollører som er like flinke med å sjekke avgass tenker jeg. Men blir det oppdaget så er det ingen vei tilbake igjen utenom å montere ny DPF og programmere tilbake igjen. Har ikke mulighet til å dra et annet sted får å ta en ny PKK nå lenger, den første kontrollen forblir gjeldene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den enkleste måten å bli kvitt partikkelfilteret er å ta ned det orginale, ta ut innmaten og montere igjen. Det sitter en sensor som måler trykkforskjell på begge sider av filteret, den gir en feilkode når filteret er tett. Hvis filteret bare er en hul boks vil det ikke være noe trykkforskjell å merke.

Feilmelding så er det bare å fjerne denne med omprogrammering av ECU med vag com eller hos møller.

Eller med et chipsenter dem programmerer bort også.

Bare husk om du vil fjerne dette eller bygge om, sette inn erstatter som du kan få kjøpt så må du melde fra til SVV/ Tollvesenet da blir årsavgift lik en bil uten dpf.

Om du ikke melder ifra så kan du få trøbbel senere.

Dette er ikke ulovlig men må bare meldes inn.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må kontakte Tollvesenet og SVV. Før en gjør noe som helst.

Og dette må registreres opp i systemet at du har bil uten DPF .

 

Om du får det godkjent så vil du måtte betale mere i avgift på dette så årsavgiften vil da bli mye dyrere.

Nå er det jo ca mellom 7 og 8 årsiden jeg gjorde dette.

Fikk det da så igjennom men da betale full avgift på den bilen.

Og det hva vel den tida ikke alle biler hadde dette

Men har ikke denne bilen lenger nå..

Vet at det skulle bli noe strenge regler rundt om dette.

Og nå er det vel hysteri rundt nox og avgasser  1-winking.gif

Så om dem vil godkjenne dette nå er vel kanskje litt mer usikkert. Det blir nok vanskeligere framover få gjort noe sånt.

 

Men å fjerne innmaten er ingen sak så lenge bilen holder seg innenfor kravet på avgasser.

Så vil du heller ikke få noe feil på EU. Nå vet jeg om del folk som har gjort dette for ikke så lenge siden og det har godt bra på kontrollene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår