Gå til innhold

SBC 383 med ventiltikking

Ranger emnet


wheeldude

Anbefalte innlegg

Hei

Har en impala med ny 383 stroker motor gått ca 20-25 mil nå.. Når jeg begynte og kjøre i år så var alt greit. Men for en uke siden kom det ventiltikking Høres veldig sånn ut ihvertfall) på sjåførsiden på vei hjem fra Oslo. Olje og filter ble byttet seint i sesongen i fjor. Mistenker og at tenning ikke er helt hundre siden den ettertenner noen ganger når jeg skal skru av motor. Fyller 95 med bly-erstatning. Det er mekaniske løftere. Kan det hjelpe med olje og filter skift da?

 

Hilsen en som ikke har så volsomt peiling :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blyerstatning kunen jeglagt ut en avhandlig på. Men det er fullstendig overflødig og kan gjøre mer skade en nytte!

Bruk helelr 98 oktan om mulig i sommerhalvåret så slipper du ettertenning og tenningsbank, som kan brenne hull i stemplene!

Vil du absolutt bruke 95 oktan, kan du sette ned tenningen et par-tre grader for å sikre. Det kan du også gjøre med vakumregulatoren om du har. Du har nok futt nok uansett i denne motoren. Du kan også prøve på å få inn kaldere luft i innsuget og magre tomgangsdysa hvis du har ettertenning. Det fins også elektriske tomgangsdyser som stopper bensintilførselen umiddelbar etter at tenningen slås av. 

Men det er mest på europeiske biler? Amerikanske forgassere vet jeg for lite om, men det kan jo sjekkes ut...?

 

Lavere tomgangshstighet kan også hjelpe mot ettertenning, men det høres ut som det er gjort litt med denne motoren? Er det hvassere kam osv. må den kanskje ha litt turtall på tomgang? 

 

På en av mine biler med høy kompresjom måtte jeg ha den i gir og file litt på kløtsjen for å slippe ettertenning. 

 

Som Jesper en inne på må nok ventilene justeres/grunninnstilles, selv om de skulle være hydrauliske.

 

Jeg har ikke svært mye greie på amerikanske biler, men dette over e noen grunnprinsipper som du kan sjekke ut, enten selv eller via andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bør jeg droppe bly-erstatning?

 

Jeg vet ikke når de på andre siden av dammen begynte meg herdede ventilseter, men her til lands (Europa) kom de på 60-tallet. (Kanskje før også på noen biler)

Siden du skriver at motor er ny, går jeg utifra at den er nettopp det og da er det garantert herdede ventilseter. Bruk heller de penga på mer bensin ;) 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som et grunnprinsipp kom ikke blytilsetning for å smøre ventiler osv. Det kom for å øke oktantallet til bensinen på en rimelig måte uten fordyrende rafinering. 

Blytilsetning ble gradvis redusert i løpte av 80- og 90- tallet før det ble helt forbudt.

I mellomtiden kan man lure på hvor mange som har fått kreft o.a. i blyperioden fra 50-tallet?

Senere måtte bensinselskapene endre formelen ved å bedre rafineringsprosessen for å få høyere oktan, da de fikk "kniven på strupen" av myndighetene. Så fikk de det til..

Så var det noen glupinger som hevdet at ventiler og seter, nåler i forgassere osv. måtte ha bly! 

Disse var delvis "frelst" av dem som så sitt snitt til å tjene penger på blyerstatning. Selv enkelte oljeselspaper kjørte kaliumtilsetninger o.a. for å sikre reklamasjoner.

Igjennom de siste 20 årene har man sett at behovet for bly ikke har hatt noe for seg. Jeg har selv vært med på undersøkelser rundt dette da blyfri bensin kom, og allerede da var det tungt å sluke for mange at bly ikke hadde noe for seg.

 

Myke ventilseter sa du? Før blyet kom hadde alle motorene myke støpejernseter og mange bruker myke seter fortsatt for å få tette ventiler. Ergo en stor bløff. Det holdt lenge da også, og hoveproblemet var sot på ventilene som skapte utettheter, men det hadde ikke noen med bly å gjøre!

 

De som har slipt ventiler har sikkert lagt merke til at det har dannet seg et hard skikt på ventilsetene som er kan være hardt å komme igjennom med håndfres? Det skyldes milioner av slag fra ventilene som har gitt denne glassharde overflaten. Og derved stopper slitasjeprosessen opp og ventiler og seter holderlenge uten bly og annet lurium!

 

Var det noe mer  så blir det en annen dag....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor herdete ventilseter er i dag er et stort spørsmål? Det brukes vel mest til racing? Men enkelte har gode stållelgeringer. Hvor mange som har herdete vet jeg ikke? 

Skodaen jeg slipte ventiler på nylig hadde bløte seter, og det har vist seg at de tilpasser seg greit og blir harde i overflaten de også og holder et par hundre tusen km minst, så derfor skjønner jeg ikke hvorfor man skal pese med tilsetning, enten man har herdede eller ei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår