Gå til innhold

Oljeskift på DSG

Ranger emnet


VH79

Anbefalte innlegg

Må skifte olje på min DSG, og var innom mekonomen for å kjøpe det jeg trengte. De spurte om jeg var klar over at girkassen måtte flushes til oljen var helt rein. Ca. 1 liter ble igjen når du drenerte oljen via bunnpluggen. Var ganske mye dyrere å få det gjort slik, og det jeg lurer på er om dette virkelig er nødvendig? Det skulle gå med 12 til 14 liter olje får å få det helt rent. Derfor lurte jeg på om det virkelig er nødvendig? Noen synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VAG sier at vanlig oljeskift hver 60'000km er tilstrekkelig. 

Jeg mener at vanlig oljeskift hver 60'000km ikke er tilstrekkelig, men at flushing hver 60'000km er unødvendig.

Hvis du tar oljeskift på 60'000km, flushing på 120'000km, oljeskift på 180'000km, flushing på 240'000km etc. så burde du være berget.

Men, det blir liggende igjen mye mer enn 1l av den gamle olja, du får byttet ca 2/3 deler av olje ved å tappe på vanlig måte.

 

Jeg kjøpte for mange år siden en gammel Audi A6 som hadde gått 160'000km fra ny på samme olje, når jeg byttet girolje på denne (det var automat) var den fortsatt rosa (dog. mørkere enn ny olje), så det var ikke mye urenheter i den.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kreves og spesialverktøy for fylling av girkassa. Regner med kanskje med at det går an å fylle girkassa via oljefilterhuset. Regner med du kjøpte nytt oljefilter og. 

Innenfor tappepluggen på girkassa, så sitter det et plastrør som du må skru ut i tillegg for at du skal få ut så mye olje som mulig. 

Mål hvor mye olje du tapper av for å være sikker på at du ikke fyller på igjen for mye eller for lite. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved vanlig tapping/fylling får du skiftet ca. 5,5 liter og totalt på kassa er det 7,2 liter. Så det blir en del igjen som du ikke får tappet ja. Så noe ala det Jesper sier er nok sikkert ikke dumt.

 

Må ikke ha spesialverktøy for å fylle girkassa, kan lage sin egen løsning. bensinrør av plast passer perfekt opp inni nivåpluggen :) Men bør ha diagnoseverktøy så du får sjekket oljetemperaturen på girkassa. Prøve å fylle fra oljefilterhuset fungerer hvis du har et par timer til overs, tar ekstremt lang tid for olja å renne ned... prøvde med 1 liter en gang, tok ca 15-20min 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår