Gå til innhold

Varmevifte stoppet


Torbo

Anbefalte innlegg

Bil: Fiat Ducato 2,3 td 2006 modell Chausson er navnet på boblen.

 

I dag fikk jeg en liten overraskelse ved at vifta for varme-/ventilsjonsanlegget ikke fungerte!

Jeg har tidligere skiftet sikring for termo-reguleringen. Er litt usikker på om all strømmen går igjennom den? Mener å huske at den gikk på full fart og ikke på de andre trinnene?

Men jeg kan jo håpe. kjøpte noen ekstra termosikringer sist, så jeg kan jo håpe jeg finner dem?

 

Gode råd mottas med takk!

 

Dette systemet har nok likhetstrekk med de fleste varme- og ventilasjonanleggene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På de bilen jeg har skrudd på slikt så har alltid full fart vært koplet utenom termosikring. Vil da anta at enten er bryter defekt (trinnvelger) eller det mangler spenning inn til denne. Eller viftemotor er defekt.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Det stemmer, fant det ut tidlgere i dag. Måtte bare sette i gang da jeg måtte en tur til Halden, og da helst med vifte. Dessuten skal jeg til Stockholm i morgen, og helst ikke komme fram svett og fæl..

Sjekket sikringene, måtte nemlig teste flere, da sikringstavlene ikke stemte med instruksjonsboka.

Termoskiringen jeg byttet sist var ok. Spenning til varmevifta hadde full spenning. Trinnvelgeren som du kaller den var også ok, den styrer forresten jordingen for vifta på denne bilen. Og alt så lang var bra.

Så var det bare å få ut selve vifta. Det så litt spøkefullt ut, jeg måtte bende og vrikke og vri og så måtte jeg løsne en kondensslange eller hva det nå er... Så kom den. Satt på strøm og banket på den og så begynte den å gå!?

Tenkte å ta den fra hverandre for å fikse bevegelsene til børstene, og smøre lagrene, men den så ikke ut til å være spesielt reparerbar, så jeg tok ikke sjansen uten ny del tilgjengelig. Vifta var rustet på akslingen i plastinnfesting, og det har jeg dårlig erfaring med. 

Nå virker den på alle hastigheter og det gikk greit i 2 timer. Så jeg satser på at det holder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter litt med kontaktproblemer for tiden. I forgårs måtte jeg sjekke ut dynamoen på VW Camperen. 

Tok den like godt ut for å få full kontroll.

 Det var dårlig kontakt mellom regulator og diodebru.

Slik skal det ikke se ut!
Mot felt-dioder:
 2m2csgl.jpg
 
Mot/på regulator:
 1y0bwi.jpg
Ganske opplagt at det kan ha vært vakkelkontakt her, for ikke snakke om grønn overledning, siden det var grønn irr der.
Renset og skrapte å satte kontaktene inn med et tynt lag med motorolje.
Er dette et tegn på uoriginal del, kontra original. Fornikla blikk mot messing på originale kontakter fra Bosch?
Selve børstene var ca. 1/3 - 1/2 slitt, så da bør dynaomen gå en stund til. Og så ligger det en reserve i bagga, litt slitt på sleperingene, men den virker. Vil ikke bli stående i et eller annet land uten strøm..
 
Byttet dieselpumpereim med det samme, siden jeg hadde fronten løftet fram. Smart løsning med fire skruer og vips så er hele fronten vippet fram og motor og annet helt i dagen. Det hadde gått å får ut dymano og børster uten, men jeg liker å ha albueplass. Fant heldigvis spesielverktøyet for dette, og valgte enkleste løsning for å låse veiva. Trekile mellom reimhjul og blokk. Samt spes. låsetapp til pumpa. Må kanskje fintune tenningen, men den gikk fint på en prøvetur, så den er nok på plass med 99%. ingen hard gange eller manglende trekkraft. Sjekker med måleur senere.
Registerreima er tyngre å fikse alene med siden den skal ha 340 Nm tildragningsmoment minst - må sjekke boka. Tar den senere, selv om den ser fin ut... Den er fire år og gått ca. 40 000 km og ca. 4 år.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår