Gå til innhold

Skifte registerreim på Lanser 2004 mod.


Torbo

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal skifte registerreim for en i slekta som har en Lancer 2004 stv. modell. Den har 98 hk bensinmotor. 

 

Da trenger jeg none tips ang. spesialverkrøy/blokkeringsverktøy for å få timingen på plass.

 

Gode tips og ideer mottos med takk!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Da er jeg i gang med reima. Jeg fikk løsnet dynamo AC-pumpe og fjernet reimene for dem. 

Reimskivehjulet på veiakslingen må av. Her mangler jeg mothold. Det var ikke hull i hjulet for å holde igjen for å løsne veivakselbolten.

 

Her trenger jeg gode forslag eller ideer. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Prøver å sjekke. 

Å blokkere svinghjulet kan kanskje være en løsning?

VW anbefaler det ikke på b.la. T4 om jeg ikke husker feil?

Har aldri brydd meg om det på biler i gamle dager... men i dag er det jo lettprodukter som gjelder..?

Tror nok veiva er sterk nok, men...

Det er noen tapper rundt veivbolten hvor man kanskje skal sette på et spesialverktøy?

Borre to hull i remhjulet er vel for drastisk?

 

Må kanskje lage meg et verktøy?

 

Om noen har manual hadde det vært greit med en kopi av et par sider?

 

Muttertrekker her er vel ufint? Om den i det hele tatt klarer store moment?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sikkert sjekket at ikke reimhjulet er festet med 4 bolter slik at det kan tas av uten å ta av sentermutteren.

(Det er det på noen litt eldre Mitsu)

 

Husk å merke gammel reim og tannhjul med f.eks. hvit korrekturlakk før du tar den av, slik at du kan telle tenner og merke den nye reima slik at den kommer rett på.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å kjøre på med muttertrekker når du skrur av, det går helt fint.

Er det hull el. i reimhjulet er det sikkert et spesialverktøy som er ment å bruke.

Eller, hvis det er mulig å komme inn til svinghjulet finnes det sikkert spesialverktøy for å låse veiva, hvis ikke kan du prøve på et jalla triks (har ikke snøring på om det vil fungere, spørs på momentet) - Sett bilen i første gir og få noen til å stå på bremsen mens du prøver å løsne bolten.

 

Ellers er det aldri dumt å investere i en Haynes/Bentley manual til den aktuelle bilen.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, men u pu...

Fant på nett at man kan sperre svinghjulet med en flatjernbit. Sam at man kan bruke et mothold ved reimskiva. 

Før jeg fikk prøvd det, låste jeg kalliperen på venstre side med en skrutrekker, der den var oppjekket  og satte giret i 5.

Fikk nok mothold....

Brukte den lengste latmannsarmen jeg har og skøtet på med et rør slik at jeg fikk nesten to meters lengde og dro!

Brukte de musklene jeg har og latmannsarmen bøyde seg pent og pyntelig, uten og knekke og fikk ikke varig men...

Lunket også bolten med sveiseapparatet til et par hundre grader.....

Men bolten løsnet ikke. Prøvde også med muttertrekker, men ingen ting skjedde. 

Monterte sulamitten sammen igjen, og thats it.

 

Måtte gi opp! 

Nå får nevøen min få fikset dette på et verksted som kjenner disse bilene, tror jeg? 

 

Dette likte jeg dårlig, men det var rett før latmannsarmen knakk og røret var i ferd med å glippe i retning mot frontruta. Retningen for meg hadde blitt betonggulvet!

Vurderte å sette jekken under latmannsarmen, men jeg er litt usikker på om jeg har god nok forsikring?

Så da tror jeg at jeg må sjekke frimerkesamlingen i dag.... Eller noe mindre anstrengende....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøte meg et par 3/4 tommers 19 og 21 mm piper på Biltema i dag. Resten av settet har jeg, men den minste pipa er rundt 22 eller 24 mm. I alle fall for stor.

Da har jeg følgende plan: Låse svinghjulet med et tilpasset flattjern som jeg skrur fast til svinghjulet og kløtshuset.

Så bruker jeg 3-tonns jekken på en 3/4 tommers latmannsarm. Ifølge en verkstedsmanual skal dette være trygt.

Muttertrekker nyttet ikke. Det kan virke som forrige reimskifter har kjørt bolten fast med maks på muttertrekkeren?

Første gang jeg har opplevt så enormt moment! På VW T4-camperen min satt bolten også gyselig, men der gikk det med  vanlig 1/2 tommers forlenger som var ekstra forlenget. Og den skal ha 100 Nm mer enn Lanceren! 

Så det er jaturlig å skylde på den som skiftet sist. Begynte å lure på om det var lings gjenger, noen den prinsipielt skulle hatt på grunn av dreieretningen på motoren,  så jeg prøvde det også, men no way... 

Noen løsner den ved å bruke starteren, men det turte jeg ikke, da jeg ikke viller risikere låst starter i inngrep med full strømstyrke, om bolten ikke løsnet? Kunne jo vær klar til å løsne batteripolen? Men hvorfor ta sjangser?

Reima var jo hel og fin, som den bør holde til neste forsøk.

 

Ser noen faresignaler eller har andre gode forslag, så setter jeg pris på det....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær forsiktig når du låser av svinghjul med flatjern så du ikke ødelegger startkransen.

 

Hvor mye moment gir den muttertrekkeren din? Bor du i det sentrale Østfold kan jeg hjelpe deg, (hvis du har tilgang på en bra kompressor), har muttertrekker med maks 1500nm.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbud! 

Det er nok en slik trekker som må til! 

Min kompressor er på 5,5 kW tre fas med 10 bar. 

Jeg har prøvd både med en proff-variant med 1/2 tommers og Biltemas, vurderte jeg ikke en gang, da den knapt klarer hjulmuttere.

 

Jeg bor litt her og der. Sandvika, Oslo og Sverige, alt ettersom jobb og prosjekter. Må jo ha litt inntekt også, ikke bare "morosaker for voksne". Kjører igjennom Østfold stadig vekk. Det kunne jo vært en mulighet å stukket innom for å få løsnet bolten, skrudd til med riktig moment og kjørt videre til min utvidede garasje i Sverige?

 

Skal gjøre et forsøk til med "lastebilverktøy" så ser vi om det løser seg. Leverte bilen tilbake til nevøen dag, litt med halen mellom beina. Men jeg tror han forstod problemet - kanskje mer enn meg? Vi ble enige om å se på dette igjen senere med godt verktøy. 

 

Ang. startkransen, så tåler vel den litt, men for sikkerhets skyld skal låsingen (flattjernet) gå fra en av festeboltene til klutsjdisken til en solid festebolt på kjøtsjhuset.  Minst 8 mm bolter, og da snakker vil x tonn i bruddkraft, så det bør vel holde? 

Løsner den ikke da, så må jeg vel tenke på dynamitt? Eller din momentnøkkel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er verktøy jeg har på jobb og har ikke stor nok kompressor hjemme, inn på jobben kommer du dessverre ikke. Lastebilverktøy gjør susen vettu!

 

Jeg tenkte at du skulle låse svinghjulet via startkransen, og den tåler nok ikke det, men hvis du skrur den fast til svinghjulet går det bra!

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår