Gå til innhold

Nye felger, Hjelp?

Ranger emnet


kristoffer3110

Anbefalte innlegg

Hei, har lenge hatt planer og lyst til å kjøpe meg noen litt fetere felger til bilen min. Har en Golf mk5 med stock felger atm. Lurer litt på hva dekk dimensjon jeg bør/kan ha, når felgen skal være 18" har sett folk si at 245/40 blir for stort og vil skrape i hjulbuen, og at 225/40 er bedre, men er ikke sikker så derfor jeg spør. 
Noen som har noen bilder hvordan det vil se ut, har ikke senk på bilen og har heller ikke planer om det med det første, ettersom det er mange fæle fartshumper der jeg kjører. Og jeg vett at jeg må se etter felger med 5x112 bolt størrelse, men hvor viktig er ET og senterring størrelse, må det være akkuratt det samme på dem jeg kjøper som på dem jeg har stock? 
Og tilslutt hvor mye tror dere at mine originalfelger 16" med 6-8mm mønster på 195/65 sommerdekk er verdsatt til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Senterhullet på felgen må være enten like stort eller større enn hva du har på navet i bilen. Er hullet på felgen for lite så får du ikke på felgen. Enkelt og greit.

Du kan forandre ET med +/- 7.5 per felg. ET er veldig viktig. Kjøper du felger med feil ET vil du få feil sporvidde og havner du utafor de 7.5+/- så kjører du faktisk ulovlig. 

 

Har du 195/65 som original dekk dim så er 225/40 på 18" felger helt perfekt match. Har en avvik på 0.3% på rulle omkretsen (Du kan ha opp til 5% avvik lovlig) 

 

Men skal du ha litt breiere dekk og større felger bør du få litt lavere ET enn de originale. Du har vel ET45-47?

8" - 8.5" breie felger med ET ned mot ET40-42 med 225/40 dekk vil passe bra. Da vil du få dekk og felg litt nærmere skjermen. Du er fortsatt godt innenfor skjermkanten + at du får bedre plass mot demper/fjær (med tanke på breiere dekk) 

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har ET 47 originalt, og har vurdert 18x8" felger, med 225/40 dekk, vil tro det er beste match. Navhull/senterring er 57,1 på bilen, så da må jeg finne felger med samme eller større navhull? Vil jeg trenge noe form for adapterring dersom felgene har større navhull enn originalt? smile.gif Vil f.eks disse matche bra: http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=73213825 ? dem har 225/45 dekk da og ET45.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville hatt de lengre ut, men tror de skal passe. Om det ikke er 100% match mellom hull på felgen og i senter så finnes det slike penis ringer man kan sette på som bygger ut. Man må ikke ha de, men er anbefalt :) 

 

http://www.mekonomen.no/bil/tilbehor/dekktilbehor/senterringer

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15"-16" ser bedre ut på original bil enn 18" mener nå jeg. Men alle har hver sin mening om ting. 

Det vil ikke se så dumt ut med 18", men bilen vil skrike "senk meg!". 

 

Jeg ville heller ha kjøpt senk før evt større felger smile.gif

Det ser bedre ut med senka bil og standard felger enn stock høyde med store felger smile.gif

 

Pris på brukte dekk vet jeg ikke. Det kommer ann på DOT kode og merke på dekk.. 

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kun skal ha senkefjærer så vil jeg anbefale Eibach smile.gif Eibach prokit

 

http://www.partsandretards.no/understell/senkesett/senkefjaerer/vw/golf-5/eibach-pro-kit_1

 

De er noe av de beste jeg har prøvd på en bil. Helt fantastiske senkefjærer smile.gif Noen senkefjærer er så stive at du får en sprettball bil, men disse er gode. Gode og myke da man kjører normalt, og holder bilen godt oppe da du kjører hardt 1-winking.gif

 

Ja, de koster mer enn de du linker til, men det er verdt det 1-winking.gif Jeg satte Eibach på en A3 8P (som er vel ca samma bil som din). Den ble utrolig god å kjøre. Så veldig frisk ut. Ikke for senket, men du så den var lavere enn originalt :) 

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår