Gå til innhold

Risting ved kjøring mellom 70-80 kmt

Ranger emnet


Diamanten

Anbefalte innlegg

Hei. Har en Touran 2.0 Tdi.

 

Det rister i bilen når jeg kjører mellom 70 og 80 kmt.

Jeg har hatt den inne på Møller rett før jul, og der fikk jeg beskjed om at det var dekka som gjorde at det ristet. Så jeg kjøpte nye dekk.

Jeg syns at ristingen ble bedre, men ikke helt borte.

I det siste så syns jeg ristingen har kommet mer tydelig tilbake. Når jeg kjører til jobb starter ristingen på samme måte som før jul.
Når jeg kjører ut på veien opp i 70 - 80 kmt. så rister det, som om det er kast et sted - dette er kun under akslerasjonen jeg føler at det er kast. Og det fortsetter noen kilometer, for så å avta endel. Det avtar til en svak risting. Har prøvd å kjøre samme strekning i 50 kmt. Og da kjenner jeg ikke noe risting.

 

Jeg skjønner at det blir helt umulig for dere å svare på hvorfor det rister i min bil. Men er det noen som har noen tips til hva jeg kan sjekke? Evt. hva jeg kan gjøre for å prøve å isolere hva som er problemet? 
 

Må nok innom Møller igjen snart. Men hadde vært greit for meg å sette meg litt inni hva det kan være.

Er det noe på drivakslene som kan gjøre dette? Bremseskive?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett bilen på bukker foran og kjør ett hjul om gangen, la den gå på tomgang

fjærene er knekt, sjekke begge drivaksel endeledd/styrestag.

foringer, ta firhjulskontroll

Kast i bremseskive mulig skadet felg?

Om ikke det er parkbremser/trommelen som har godt varm og  har slått seg.

 

Er det noen lyder når du kjører, hører du noe på turtall på bilen. Om du står og i ro og gir litt gass?

Eller om du holder litt turtall når du kjøre eks 4 gir og legger forsiktig opp turtall så du kan høre eller merke noe.

Holder den på va mellom 2500 4000.

Og så slipper du gassen rolig så den bare triller og hør etter lyder framme under bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Opel Astra.

 

Hadde bilen på bukk igår. Kunne ikke se at fjærene var knekt. Sjekket drivakslene, men kunne ikke se noe kast i dem.

Er ikke helt sikker på hvordan jeg sjekker endeledd, styrestag og foringer?? Det så ut som gummien på endeleddene var ok.

 

Det er ikke noen lyder som kommer, føler bare at det er en risting, noen ganger føler jeg at det er kast ett eller annet sted. Men som regel merker jeg bare risting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår