Gå til innhold

Ladelampe gløder

Ranger emnet


johmolan

Anbefalte innlegg

Gjetter på spenningsfall i ladekretsen eller dårlig joding mellom karosseri/motor/dymano og eller batteri. Sjekk også plussledningen til batteriet og til starter.

Det kan også være for høy ladespenning, men det er enkelt å måle med et voltmeter mens motoren går med litt turtall og lysene på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ladespenning rundt 14,6V er høyt nok i massevis, vel høyt om dette er etter noe kjøring, ladespenning er høyest rett etter oppstart. Altså lader dynamo som den skal, har mer tro på at det er spenningsregulatoren som ikke er helt god. Om det er Bosch så er denne enkel å bytte, regulator og børster i samme enhet.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min VW Camper hadde jeg et liknende problem. Jeg byttet kablesko til dynamoen, samt at jeg satte inn en ekstra 12 mm2 kabel mot batteriet. Og vips så var glødingen borte under kjøring. I utgangspunktet var det nok irr i den gamle kabelskoen, men siden dynamoen driver et skillerele til campingbatteriet, ble det ekstra belastning i den kretsen, og ladelampa kunne "føle" en viss spenningsforskjell mellom batteri og dynamo.

Egentlig kan jo en liten gløding kanskje være et sunnhetstegn på god/høy ladespenning, men ikke nødvendigvis godt batteri. 

 

Ikke for å gå i dybden, men om en celle i et batteri er i ferd med å gå føyken, kan man også få et lite glødeprøblem på lampa. Det var normalt sett, men jeg kjenner ikke Omegas elektriske anlegg, om det kan være noen spes. her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig kan jo en liten gløding kanskje være et sunnhetstegn på god/høy ladespenning, men ikke nødvendigvis godt batteri.

 

Ikke for å gå i dybden, men om en celle i et batteri er i ferd med å gå føyken, kan man også få et lite glødeprøblem på lampa.

Denne må du utdype grundig ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har seg sånn at ladelampas to kontaktpunkter er koblet til både feltet i dynamoen - samme som D+ og til tenningsbryter, altså batteriet, med mikroskopisk spenningsfall.

Hvis det er dårlig kontakt, som på min, på D+ på dynamoen, vil lampa få f.eks. 14,5 - 14,6 volt ved god lading, og på grunn av stort spenningsfall fra dynamo til batteri vil det bare være f.eks. 14,0 volt på batteriet (eksempelvis). 

På kvelden eller i mørke vil man kunne se at pæra gløder med 0,5 volt. I noen tilfelle er spenningsfallet større. og mer gløding.

Tar vi med et par jordingsfeil i tilelgg, som tilkobling mellóm dynamo og motor og motor og karosseri. Evt. andre feil rundt batteriet, avhengig av biltype, kan spenningsforskjellen bli større og lampa gløde ytterligere.

 

Jeg må ta forbehold om at dette kan være forskjelig fra bil til bil, og skjemaet for Omega kjenner jeg ikke, da jeg ikke har jobbet med de bilene.  

Hvis det er elektronisk ladelampe trenger det eksempelvis ikke fungere på samme måte. Og på grunn av at jeg har mest kjennskap til eldre biler, så skal jeg ikke være påståelig her...

Men på Volvo, VW, Fiat og noen andre er muligheten for spenningsfall, som forklart øverst, til stede med det resultat at ladelampa gløder.

Det ble nevnt regulatoren. Det kan være problemer der også, at den prøver å guffe på mer enn ledningsnettet er beregnet for elelr feil som spenningsfall. 

Ved børste problemer kan det teoretisk også gi gløding ved at ladespenningen er for lav, men her ble det jo målt bra ladespenning fra innsender.

Er det andre vettuge grunner som jeg ikke har fått med meg vil jeg gjerne høre om det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer, ladelampe på eldre biler er koplet mellom D+ og tenningsbryter (+ på batteri), ikke feltet som er DF. Personbiler har gjerne dynamo på 90A, og kabelen mellom dynamo og batteri er ofte 16mm2 og er gjerne 2 meter lang.

Formel for motstand i ledere: R = (ρ * l) / A = (0,0175 * 2) / 16 = 0,0021875 ohm.

Om dynamo lader maks den klarer, altså 90 Ampere, får vi spenningsfall som følger: U = I * R = 90 * 0,0021875 = 0,1969 Volt. Altså spenningsfall på under 0,2V mellom dynamo og batteri.

En vanlig lyspære på 12V/1,2W som ofte er brukt som ladelampe på eldre biler, må ha ca 1V for å begynne å gløde - altså mye mer enn de 0,2V man får i spenningsfall man har mellom batteri og dynamo.

 

Min teori om dårlig spenningsregulator bygger på at spenningen på feltet (DF) er regulert av spenningsregulatoren. Spenning på DF er lineær med magnetisering på feltet, som igjen er lineær med spenning ut på D+ og B+. Altså vil noe lav feltspenning gi lav spenning ut til D+ og batteri, og ladelampe kan ulme. Men, i dette tilfellet er ladespenning mer enn ok, så da kan det ikke være regulatoren heller... Det står dog ikke hvor ladespenning er målt, på batteri eller dynamo...

 

Om man har dårlig kontakt mellom dynamo og batteri, eller et underdimensjonert ledningsnett (fra dynamo eller mellom batteri og tenningslås), så vil man få de symptomer du beskriver. Etter litt grubling kan det vel ikke være annet enn dette, men tror det største spenningsfallet er mellom batteri og tenningslås - er oftest her ledningsnettet er underdimensjonert?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spenningen til feltet er vel lik D+, under kjøring, da de får spenning igjennom feltdiodene?

Men så motoren står stille vil ikke feltdiodene gi spenning. 

Så reguleres feltstrømmen/-spenningen mot jord (Bosch). 

Derfor kan man også lure spnningsregulatoren til å lade mer ved å jorde regulatoren igjennom en diode. VAnlig triks på 80- og 90-tallet på tyske biler, da fabrikkene i det landet ikke betraktet Norge so mer enn en kommune. De ville ikke ta hensyn til nordisk klima, og A-4 importørene måtte jo mene det samme. 

 

Det var litt teori, men jeg må slå opp i gamle læreboker for å gå videre inn i materien. div. dynamoer er jo også koblet litt forskjellig.

Det er lenge siden jeg har jobbet med slikt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spenningen på D+ går ikke direkte til feltet (DF), men via spenningsregulatoren. Altså er ikke feltspenning lik D+, men noe lavere. Kjører man D+ direkte inn på feltet vil dynamo lade maksimalt, og spenning ut vil bli 16-17V på eldre Bosch.

Kjenner til trikset med å kople regulator via en diode, men det er like enkelt å skifte regulatoren. De leveres med forskjellige spenninger, 13.5V, 13.7V, 14.0V, 14.3V og 14.5V er hyllevare. Det finnes også regulatorer med potensiometer slik at man selv kan velge ladespenning ;)

 

Bildet er for MC, men illustrerer bra og oppbygningen er den samme som på bil :)

imag018.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig vi snakker forbi hvarandre, men...

Det jeg mente var at spenningen fra feltdiodene D+ er den samme som B+ under kjøring. Selvfølgelig er spenningen etter regulering/regulator til feltet variabelt etter nødvendig ladebehov. Men ladelampa er ikke tilkoblet denne, da ville ladelampa hatt variabelt lys under kjøring. 

 
Her ser man at spenningen på B+ og D+ (feltspenning) er lik så fremt det ikke er mye spenningsfall i kretsen mellom dynamo, batteri og tenningslampa.  Derved lyser ikke lampa hvis alt er greit.
se bilde - enklere skjema...
68ah02.png
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi er nok enige, D+ og B+ vil ha samme spenningspotensiale mot jord. Du skrev bare at spenningen til feltet er lik D+, men vi snakker om hverandre ja. Spenningen til feltet er DF, som spenningen over ankeret, med referanse mot D+.

 

NEW-font-b-Alternator-b-font-Voltage-fon

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror også det, jeg forklarte litt for fort og gæli. Men i alle fall er det innlysende at ladelampa kan lyse av overnnevnte grunner. 

Jordingsfeil er vedt å sjekke uansett, da de kan være uforståelig lumske. innfestingene kan se pene ut, men kan være irret mellom kabelsko og karosseri elelr på jordingen til motoren, men da er bilen gjerne lit lumsk ang start også.

 

Så får vi bare håpe Johmolan for skikk på ladesystemet.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår