Gå til innhold

Ladelampe gløder

Ranger emnet


johmolan

Anbefalte innlegg

Ekstra kabel mellom pluss på dynamo B+ og starter/batteri. Den ledningen går som regel rett på den tykke kabelen på starteren, i praksis er det pluss på batteriet, da det er en tykk kabelforbindelse derfra til batteriet.

 

Det kan hende det er ok bare å rense eller sette på ny(e) kabelsko på ladeledningen?

Sjekk først....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkerhet: Ta av kabelen på starter/batteri først, slik at det ikke blir kortslutning mot gods mens du holder på. 

Og sett den på til sist når du har sjekket ut kabelsko etc.

 

En annen teori ang. ladelampa. Et batteri som er i ferd med å "ta kvelden", evt. med kotslutning i en celle, kan gjøre at dynamoen sliter. Som følge vil det gå ekstra mye strøm i + ladelningen, og derves stort spenningsfall og ladelampen kan gløde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God ide, jeg gjorde det alltid før, men har sluttet med det.

På noen biler kan det nemlig bli feilkoder f.eks. airbaglampa (min bil) og noen andre biler kan gå i "nødmodus". Har ikek full oversikt over hvilke biler som er problematiske utover Skoda og Fiat, som jeg har opplevd dete på. men jeg har hørt at det  er flere?

Sikkert greit å sjekke med et Opelverksted, da jeg ikke vet hva som skjer her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant, og nyere biler med PMS-system får enda fler underlige problemer etterpå. Frarådes på nyere biler, som du sier, så sant man ikke har tilgang til diagnoseapparat e.l. På nyere VAG må batterikapasitet legges inn etter batteriskifte, og det klarer man ikke uten VCDS e.l.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår