Gå til innhold

Golf 4- 1.9 TDI Lat på langtur/hard kjøring

Ranger emnet


MK4-1.9TDI

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har en VW Golf 4 med 1.9TDI motor.

Denne går meget dårlig/oppfører seg lat når jeg har kjørt lenge/ relativt hardt. Feilen oppstår plutselig. Det virker som dette har noe med varme å gjøre? Lar jeg den stå litt så er den like frisk som før.

Termostaten er defekt så indikatoren viser ikke temperatur på motor.

 

Kan det være slik at termostaten ikke slår inn og motoren dermed kjøler dårligere?

 

Noen som har opplevd det samme? Eller vet hva det kan være? Den lekker forøvrig også olje fra filterkopp, regner med dette er pakning som tetter dårlig.

 

Mvh

Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ikke temperaturmåler virker, så er det nok føleren som er defekt.

Temp-føleren har også en krets som går til styreenhet for motor (ECU). Kan hende denne kretsen også er defekt slik at motor tror det er veldig kaldt, eller varmt og går litt i surr med virkeligheten.

 

Kjøp ny føler. Koster lite og byttes på et par minutter.

 

Termostaten regulerer gjennomstrømming og dermed temperatur på kjølevannet, og er ikke avhengig av temp-føleren.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ikke temperaturmåler virker, så er det nok føleren som er defekt.

Temp-føleren har også en krets som går til styreenhet for motor (ECU). Kan hende denne kretsen også er defekt slik at motor tror det er veldig kaldt, eller varmt og går litt i surr med virkeligheten.

 

Kjøp ny føler. Koster lite og byttes på et par minutter.

 

Termostaten regulerer gjennomstrømming og dermed temperatur på kjølevannet, og er ikke avhengig av temp-føleren.

Hjertelig takk for svar! Skal teste å se! Håper det er noe så enkelt. Vil jeg kunne påvise defekt temp måler ved å lese ut feilkoder på bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om temp-måleren ikke virker, så  er det enten føleren, eller ledninger/kontakt, feil i instrument, eller så kaldt kjølevann at den ikke reagerer.

 

Selv om termostat er defekt, burde temperaturen på kjøleveska i alle fall få måleren til å reagere i lengre motbakker, eller annen større belastning.

 

Da står du igjen med temp-føler eller instrument.

Føleren koster ca 300 kroner hos Møller. Da er det enklest å bytte den først.

 

 

Lyser ikke en gul motorlampe i insturmentet da ?


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår