Gå til innhold

Upresis giring - 3. gir

Ranger emnet


Torbo

Anbefalte innlegg

På min Fabia 2003 med 1,2 liters motor er girene trege og upresise. Det er spesielt vanskleig å få lagt inn 3. gir. Da må jeg selv være nøyaktig for å treffe mellom 1. og 5. gir. Mulig jeg kan venne meg til det, men på en annen Fabia i familien går girene inn som i smør.

 

Noen gode ideer her? 

 

Dette er vel et problem som gjelder flere bilmodeller, men jeg kan ikke legge inn forespørsel fler steder ifølge reglene..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Var ute å smrte litt i dag. Tok av stakken/skjørtet under girstanga og smurte leddene og kula på stanga. Det gikk litt lettere, men ble ikke helt fornøyd.

Smurte så vaieroverføringene mot girkassa, vippet av gummihetta på den trege delen og slapp noen oljedråper nedi. Syns fortsatt at det går litt tregt og ustabilt. Det kan virke som det er noe rart i delen mot girskifteleddene under der jeg smurte først inni bilen. 

På selve kassa gikk bevegelsene lett.

Fjæra jeg tenkte på var ok, men slitt gummi i sentreringen.

 

Får vel bruke den lit for å se om det går seg til. Litt for stor jobb å åpne under mekanismen inni bilen eller under....

 

Noen som vet litt mer om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God ide!

Tror neppe det er byttet olje, da serviceboka ikke sier noe om det? (tror jeg)....

Har god erfaring med denne på T4 camperen: Castrol Transaxle SAE 80 GL4

 

Prøvde Gl 5 fra BT, men synkroniseringe ble for glatt på 5. giret. De hadde ikke GL4 og merkingen på flaskene var enlendig. 

Man måtte rive av en lapp på baksiden for å få tilstrekkelge opplysninger om olje, og han i butikken så ut som et spørsmålstegn, men han klarte å lire ut av seg at olja var god nok.

Tenker jeg får holde meg til motoroljer derfra.....

 

Bilen har statt stille lenge, så jeg håper det er vaieren? Den har fått en god blanding aav motorolje og WD40, så skal jeg kjøre noen mil med den i kveld så så vi se om det hjelper.

Ellers er jeg klar for oljeskift.

Andre forslag til oljer uten å bli runínert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv bruker jeg Fuchs Titan Sintofluid 75W-80 med god erfaring.

Vær forsiktig med GL-5 på girkassen, girkasser på personbiler har tatt kveld grunnet bruk av GL-5 med hypoidtilsetninger, siden den angriper kobber, bronse, messing mm. Bruker man GL-5 på girkassen, må den hvertfall ikke inneholde hypoidtilsetninger.

 

Liker ikke WD-40, 5-56 osv da de hjelper til å begynne med, for senere å gjøre det verre enn noen gang. Selv bruker jeg kun Pro-Long spray, evt. litiumfett på sprayboks. Aller best liker jeg Würth HHS 2000.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd! Kjenner til at hypoidtilsetninger ikke har noe å gjøre i girkasser. 

Men hvor fåt man tak i Fuchs Titan?

 

Jeg er også mistenksom til WD40, me nsiden mange skryter den opp i skyene har jeg falt for fristelsen til å bruke de, men som du ser i tidligere innlegg var jeg ikke helt trygg og blandet inn motorolje.

Jeg liter best CRC 556, men den er jo også for tynn til å gi varig effekt.

Det er vel lett å bomme på girolje, da det er så utrolig mange varianter?

 

Etter en langtur i går var bevegelsene mye lettere, trenger var en liten bevegelse for å få girstange i hvilestilling og derved lettere inngrep i 3. gir.

 

Får vel sjekke olje i dag. 

Tror også jeg skal sentrere girvevelgelsene etter oppskriften over, da det kan virke som den andre vaieren som velger 1.- 2. og .3 - 4. har strukket seg en smule. Jeg får liksem ikke den sikre følelsen på at 1. og 3. gir smetter like godt inn som 2. og 4. - altså bakoverbevegelsen...

Skal også sjekke avtappingspluggen, men får ikke skiftet i dag, da jeg må f tak i olje først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Etter å ha kjørt bilen i minst 50 mil, og med tynn olje i girkablene, er bevegelsene praktiskt talt helt ok. Ikke direkte løs, men den spretter inn i normalstilling om jeg slipper girstanga.

 

Tok også en justering i dag, og da ble inngrepet mot 1. og 3. også bedre.

 

Nå tror jeg jaggu meg bilen er i orden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår