Gå til innhold

Vibrasjoner ved visse turtall Passat 2008 2.0L TDi

Ranger emnet


magnusrm

Anbefalte innlegg

Jeg vet jeg går imot strømmen her nå, men jeg gir blanke - for all del ikke sett bort jobber som krever spisskompetanse til uavhengige verksteder som kun bytter stag, foringer og bremser. De har i mange tilfeller ikke snøring på hva de driver med (selvfølgelig finnes det unntak) og delene de bruker er noe av det dårligste som finnes på markedet. Spesielt Mekonomen..

 

Skal du bytte svinghjul, clutch, reg.reim, vannpumpe og 160'000km service samtidig råder jeg deg på det sterkeste til å sette bort jobben til Møller/Lokalt VAG verksted.

Ja, det koster mer, men det er ingen som har mer greier på Passat enn Møller!

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delvis enig med Jesper her, selv om jeg jobber for et uavhengig verksted selv. Men veit det er mye rart og billige deler som blir bruk ute på de forskjellige verkstedene og dårlig med kursing av mekanikerne. Men dårlige mekanikere kan man finne over alt, selv på merkeverksteder(men der er det som regel alltid noen med kunnskap, og Møller kan Passat best ja)

 

Ang. deler så er det mye dårlig det går an å få tak i ja selv om det tilsvarer orginal kvalitet. Virker som minimumskravet for å være "orginal kvalitet" er ganske dårlig i forhold til de orginale delene merkeforhandlere bruker. Ser det veldig godt på bremseskiver blant annet, selv den billigste varianten fra brembo holder ikke veldig bra mot rust. Bare man går opp ett par hundrelapper i pris på skivene får du skiver som holder mye bedre mot rust fra brembo. Vi har tilgang til like gode deler som merkeforhandlere har, men desverre er det nok mange som velger å bruke de billige delene...

 

Så viktig å være litt obs ja, ikke alltid like lurt å velge de billigste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Hadde tilsvarende problem, er nå løst !

Årsak: Bakre Hardyskive.

Forsøkt: motorfester, svinghjul/clutch, avbal. Mlm-aksel....

Koble fra Haldex, enten ved å fjerne plugger eller å ta skringen. Da forsvinner vibrasjonene, disse oppstår tydeligvis når 4wd-systemet begynner å slå inn.

Har brukt flere måneder på denne bilen, men heldigvis bare delekostnader og masse tid 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Takk for at du følger opp. Er ikke 4WD aktivt uansett? Er det ufarlig å koble fra sikring til denne og kjøre med, så man kan bekrefte eller avkrefte dette? For min del så kan det ikke stemme at 4WD kicker inn, for dette er mest merkbart på 4, 5 og 6 gir, og så stor motor har jeg ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4wd-systemet overvåker hjulenes rotasjon, og en clutch kobler gradvis inn bakhjulene ved ulik rotasjon. Jeg tenkte også at det ikke hadde med dette å gjøre da problemet oppstår med fart og på tørr asfalt. Men, det er kanskje mulig at den mimimale hjulspinn du får ved å dra på i 100km/t faktisk detekteres av Haldex-systemet. Har hørt at MC i 200km/t har 5% bakhjulsspinn....

Har sett på nettet at folk har hatt problem med hjul med ulik slitasje foran og bak, så der ER følsomme greier.

Det skader tilsynelatende ikke 4wd-systemet at det kobles ut elektrisk, mange har gjort det. Prøv! Jeg merket faktisk allerede i 2.gir at det vibrerte mindre ved 2200-2400 rpm, enda jeg som deg beskrev problemet som bre merkbart og gradvis verre i 4.-5.-6. 

Før jeg skiftet bakre hardyskive spurte jeg verksmester på Auto E18 om framre eller bakre skive var vanligste feil, og han sa helt riktig "bakre".

Skifte skiva tok meg ikke stort mer enn 1 time....delen fikk jeg på nett for 1.700,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår