Gå til innhold

07 Touran TDI, def. tilleggsvarmer.

Ranger emnet


Red Tornado

Anbefalte innlegg

Får du tak i en brukt går den bare i stykker etter ett år likevel... Dessuten er det endel jobb å bytte den, forskjermen må av bla.. Kjøp ny Webasto og sirkulasjonspumpe, så holder det noen år. Dette er svakhet på Touran. Jeg fikk byttet Webasto og sirkulasjonspumpe på et verksted i Fredrikshavn, langt billigere enn hva de skal ha i Norge. De monterte også SMS start, sånn at jeg kan bruke den som parkeringsvarmer også. Men.. sirkulasjonpumpen holdt bare i 3 år da.. Det er heldigvis ikke så mye arbeid å bytte denne. Sitter høyre foran rett bak frontfanger, kostet meg ca 2500 og få den byttet på verksted i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp, alle norsk solgte Touraner har standard kjørevarmer fra Webasto. Denne er helautomatisk og starter ved 4 grader og kaldere, kan ikke stilles manuelt på noen måte med mindre den er bygd ut/standard parkeringsvarmer. 

Kan vel egentlig nesten garantere at den heller ikke fungerer hos deg hvis bilen er noen år gammel (Les: 6+), de stoter fort igjen og går i "safe mode", den må da låses opp igjen med VCDS etter et årsaken er utbedret.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Jeg vil hive meg på denne gamle tråden også, fordi problemet med webastoer er et faktum enten man vil eller ikke. Vannpumpene slutter å virke etter en stund. Faktisk så var de første generasjon vannpumpene så dårlige at VAG valgte å bytte produsent. Man får kjøpt vannpumper til VAG Webastoer utenom VW systemet som er ganske bra, så her kan du spare penger om du ikke absolutt vil ha original på Møller.

 

Så er det selve Webastoen, det er et "must" at den fungerer som den skal i en diesel Touran / Passat på vinteren om ikke du skal sitte med kalde fingre og småfryse når det er -10 eller kaldere. Om bilen ikke klarer å komme opp i 90 grader på temp måleren er det en god indikasjon på at webastoen ikke virker. Det finnes to typer Webasto, tilleggsvarmer

(PR-9M5)  og parkeringsvarmer (PR-9M9). Skal du kjøpe deg ny touran så velg en med parkeringsvarmer.

 

Det er ganske vanlig at webastoen går i lås, feks så kan den gå i lås om drivstofflampa begynner å lyse pga lite diesel, dette for å spare drivstoff. Eller den kan gå i lås pga en feilkode. Den må da låses opp igjen, enten av deg om du har VCDS (sett 1 i adaption 42 og "save new value") eller så kan møller gjøre det.

 

En annen ganske vanlig feil er "No Flame" feilkode. Det vil si at Webastoen prøver å starte automatisk når det er kaldere enn 5 grader, men klarer ikke å brenne korrekt pga for mye sot i forbrenningskammeret, så den slukker. Faktisk så danner det seg en koksbit der hvor tennrøret kommer ned i forbrenningskammeret. Dette hindrer webastoen å brenne skikkelig, så den begynner å kaste feilkoder. Nå er vi på det stadiet hvor enkelte mener at man skal lugge ut tusenvis av kroner på nytt forbrenningskammer eller ny webasto.

 

Det er ikke nødvendig å bytte forbrenningskammer, jeg kan dessuten ikke se hvordan et forbrenningskammer til en webasto kan gå i stykker så sant man ikke slår på det med en slegge. Det er tross alt bare et stykke metall som har fått en bit med koks og sot som trengs å renses ut. Jeg har eid noen Touraner nå, og det eneste jeg har måtte kjøpe nytt var vannpumpe. Tar du deg tid til å skru av frontfanger, samt å skru ut webastoen og gi den en rens, så fungerer den som ny igjen. 

 

Det går også fint å kjøpe en webasto hos hoggern og gi den en rens før du monterer den på bilen din, du kan spare mye penger på det. Det er ikke så vanskelig å skru en Webasto i småbiter, alle med litt teknisk innsikt klarer det fint. Webasto kom i VW Touran fra 2003, og i midten av 2006 ca, så ble det en forandring med dieseltilførselen med at dem begynte å bruke magnetventil. Så om du er ute etter en brukt eller ny Webasto til Touranen din og den er produsert før juni 2006, så burde du være veldig sikker på delenummeret. For man kan ikke krysse disse webastoene, det vil ikke fungere.

 

Har du en garasje eller et annet bra sted å skru,og ligger du på minimum 5,5 på en 1 til 10 skala i mekaniske ferdigheter, så fikser du webasto-jobben selv.

Du må ha av frontfangeren, men trenger ikke koble av tempsensor ledning ( eller slangene som går til lyktespylerne mener jeg å huske), så legger du fanger litt på venstre side av bilen. Høyre side av bilen må jekkes opp, høyre framhjul og innerskjerm må av. Nå har du fri tilgang til webastoen. Hvis du vil ha ekstra god tilgang så må du skru av midtfestene til høyre forskjerm ved spylerveskebeholderen, ellers får du ikke fjernet beholderen til spylerveske. Jeg har ikke gjort dette, kun dratt beholderen ut av sporene slik at den lar flytte på seg noe, du må også nappe slangene av pumpa i beholderen for å komme til.

 

Du må også ha to slangeklypetenger for å kvele kjølevannslangene inn og ut av webastoen. Og en annen ting du også må kjøpe inn før du begynner å skru, er eksos "svanehalsen" / "bøyen" som går fra webasto til webasto-eksosanlegg. Den klarer du nemlig ikke fjerne i et helt stykke under demontering, men må ødelegges for å få av. Du får kjøpt en bit på 50 cm for 50 kr hos et webasto-verksted og da har du mer enn nok. Det er kun en kort bit som skal på ny, den må ikke stikke for langt ut for da kan den smelte ledninger etc.

 

Det kan være litt kronglete å komme til skruene som holder webastoen fast til bilen, og hodelykt når du skrur er å anbefale. Du må legge deg under bilen for å komme til en skrue ellers er resten fra motorrom / side. En annen ting jeg også sterkt anbefaler er å varme alle skruer når du skal demontere selve webastoen, spesielt dem som holder webasto til den metallplaten som også holder spylerveskebeholder på plass. De skruene kan knekke når man skal løsne dem, derfor varm dem godt opp først. Om en knekker så er ikke det noen krise (har skjedd meg noen ganger og det gjør jeg ikke noe med), men det er kjipt å måtte begynne med gjengereparasjon på alle tre. Du kan bruke en gassblåser fra biltema til å varme skruene om du ikke har tilgang til induksjonsvarmer etc.

 

Selve rensingen og triks om hvordan du tar av låseklippsene på toppen av webastoen kan du finne på YouTube. Og en annen ting, lær deg hvordan typiske Vw kontakter på elektrisk tas av før du begynner å skru. De kan være et helvete å få løs om du ikke skjønner hvordan dem låser og hvordan du åpner låsen, og så lett å få av når du forstår hvordan. Ta bilder av ting underveis om du er usikker på om du får ting på plass igjen, men det er rimelig plankekjøring spør du meg. 

 

En annen ting som også kan være en fordel er om du har tilgang til VCDS. Om ikke du har det, så kjøp en for pengene du sparer ved å skru selv. Du vil helt sikkert få brukt for VCDS ved en annen anledning også. Grunnen til VCDS er at du kan tvangskjøre webastoen å se at alt er i orden, samt at det lønner seg å tvangskjøre kun vannpumpe på webasto for å få ut luft av systemet før du starter motoren, og hvertfall før du tvangskjører webasto. 

 

Så gruer du deg til nok en vinter i en kald Touran / Passat ? Hiv deg ut i det og skru før vinteren kommer. Jeg startet Webastoen min fra kjøkkenet 20 minutter før jeg reiste på jobb i vinter, deilig å sette seg inn i Touranen når det er litt lunk på oljefyren :-)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Eg er ein som ligg ein plass mellom 5 og 10 når det gjeld å skru, både på bil og eldre MC. Tenkte at det kan vere greitt å dele litt erfaring.

Webastoen min har gitt signal om "No Flame" I testaren min. Eg har ikkje klart å komme meg vidare frå dette nivået. Mitt lokale vektsted har tidligare (før innkjøp av testinstrument) konkludert med trong for installering av ny varmar, til kostnad av kr. 11 000,- + 4 - 5 timer arbeid. Passar svært dårleg.

Eg kom over og likte godt artikkelen til Baron von Dirtbike, som beskriver demontering, vedlikehald og montering av Webasto I Touran TDI. Til god hjelp I min optimistiske start på jobben. Heilt einig I at jobben med å få ut Webastoèn er kronglete. Mykje lettare når spylertanken er tatt ut.

Gjekk i gong først med sirkulasjonspumpen for vattenet. Den fungerar greit.

Då eg omsider kom I gong med demontering av sjølve varmaren fulgte eg rådet med å varme skruene til braketten. Klarte å få ut 3 av 4 uten å knekke. Verre vart det då ein av dei 3 lange skruene, som holder kappen rundt brennkammeret, knekte av like over gjengene. Tydeleg korrodert. Videre fram er der 2 små skruer under plastdekslene, som det ikkje er like greit å varme med propanbrenner siden dei har plast og leidningar tett inntil. Begge knekte.

Videre fram, då eg tok ut glødepluggen, var pakningene, under kjeramikk holderen for glødepluggen, I oppløysning. Sjølve glødepluggen virkar. 

Eg skal klare å bore ut knekte skruar og gjenge opp att hola, men pakningene under kjeramikken for glødepluggen slit eg med.

Eg treng råd. Kor får eg tak I desse pakningane, eller skal eg satse på gjenbruk frå hoggar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Den tynne "sølvpapir" pakningen som er rett under "porselenstoppen" tror jeg ikke du får tak i separat. Gå for en delewebasto på hoggern, så klarer du deg bra (kjøp en så ny som mulig) . Jeg pleier å varme de tre lange skruene også, ca der hvor gjengene er, har heldigvis ikke knekt dem ennå. 

Jeg vet ikke hvem to små skruer under plastdekslet du mener i farta, men om det er dem som holder temperaturfølere på plass, så er ikke dem nødvendig å skru ut. Helst ikke ta ut følerene, da du kan få vannlekkasje ved at dem ikke er tette etter påmontering. 

Jeg liker at du hiver deg ut i det og gir webastoen din en rens. Skal poste bilder av min siste webastorens forrige helg nå en av dagene, så flere kan gjøre dette selv til en billig penge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Baron von Dirtbike skrev:

Den tynne "sølvpapir" pakningen som er rett under "porselenstoppen" tror jeg ikke du får tak i separat. Gå for en delewebasto på hoggern, så klarer du deg bra (kjøp en så ny som mulig) . Jeg pleier å varme de tre lange skruene også, ca der hvor gjengene er, har heldigvis ikke knekt dem ennå. 

Jeg vet ikke hvem to små skruer under plastdekslet du mener i farta, men om det er dem som holder temperaturfølere på plass, så er ikke dem nødvendig å skru ut. Helst ikke ta ut følerene, da du kan få vannlekkasje ved at dem ikke er tette etter påmontering. 

Jeg liker at du hiver deg ut i det og gir webastoen din en rens. Skal poste bilder av min siste webastorens forrige helg nå en av dagene, så flere kan gjøre dette selv til en billig penge. 

Takk for kommentaren din. Du sitt tydelegvis inne med mykje kunnskap. Flott at du vil dele med oss andre.

Ja, no fekk eg i alle fall tilført meir kunnskap og med Webasto-jobben meir erfaring. Neste gong er godt budd på kva eg møter på. Begynner etter hvert å få mykje erfaring med Touranen min. Ikkje alt er å skryte av. Spesielt lommeboka gremmes av erfaringane. Eg tenkjer då først og fremst på min manglande kunnskap innan elektronikk, kor VW må trekkes inn. Får lyst til å bedrive "bannskap" kvar gong eg går derfrå.

(Gamle  Passaten min frå 1996 kjøpe eg frå sjåførskule og køyrte den sjølv over 500 000 km. Var aldri på verkstad med den for anna enn hjulstilling. Rett nok skifta eg sjølv bakhjulslager nokre gongar). 

Denne gongen slepp eg truleg unna med moderat utgift ved at eg fann brukt varmar hjå hoggar i Trondheim. Spent på resultatet.

Når dette er sagt, Touran er ein god bil å køyre, med bra fraspark. Eg trivst i trafikken med den når alt virker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår