Gå til innhold

Hatt bilen på verksted, ble mer kostbart enn avtalt

Ranger emnet


razer2k5

Anbefalte innlegg

Hei!

Har hatt bilen min på verksted nå siste måneden, og fikk den endelig igjen igår, men til nær dobbel pris av hva som var først oppgitt, og jeg søker herved råd. For å gå gjennom situasjonen:

Fikk en varsel-lampe i dashbord, bilen gikk i nødmodus, fikk lest ut en feilkode som tilsa at det var en dyse som var gåen.

20. Oktober: Leverte inn bilen på verksted til feilsøking, med beskjed om feilkoden og hva som muligens var feil.
22. Oktober: Fikk telefon fra verksted, dyse var gåen, pris for ny inkl. jobb og feilsøking = Rundt 7000 kroner, godttok dette.
5. November: Hadde ikke hørt noe som helst, ringte de derfor og fikk beskjed om at dyse var byttet, men bilen gikk ikke helt som den skulle, de trengte litt mere tid på seg.
9. November: Ringte de opp igjen, bilen var enda ikke ferdig, de måtte vurdere å sende den på merkeverksted for å få rettet feilen, skulle få beskjed når de visste noe mer.
13. November: En bekjent var innom kontorene for å høre status, bilen hadde vært på merkeverksted og de skulle bare gjøre litt til så skulle bilen være klar.
16. November: Fikk beskjed om at bilen var ferdig. Opprinnelig pris 7000. Fikk regning på 13000.

Dette er all kommunikasjon som har foregått mellom oss den tiden den har stått på verksted. Ringte opp merkeverkstedet for å høre hva som var gjort inne hos dem, programmering av dyser og de anbefalte å skifte glødeplugger.

Ekstrakostnaden som kom oppå originalkostnaden er 4 nye glødeplugger samt arbeidstid for bytte av disse og 1 time med feilsøking.

For å toppe det hele har de kjørt ca. 50 mil og dermed var dieseltanken nesten knusktørr når jeg hentet den.

Jeg har muligens skutt meg selv kraftig i foten og har allerede betalt, jeg vet det var fryktelig dumt, men etter en måned uten bil var jeg ikke så gira på å forlate uten bilen.

Må jeg bare bite i det sure eplet og la dette gå, eller har jeg noe å gå på her? Har vært veldig fornøyd med dette verksted fram til nå, og har brukt de de siste 5-6 år uten å ha noe som helst å klage på.

 

Bilen det gjelder er en 2005 Ford Mondeo TDCI 2.0. Har ingen skriftlige pristilbud på oppdraget.

1993 Mitsubishi Galant GLSi 2.0

x - 1993 Citroen ZX 2.0 16V

x - 1993 Mitsubishi Galant GLi 1.8

http://www.mitsubishi-klubben.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har jo ringt og sagt bilen må på merkeverksted og de sier seg selv att det ikke er billig, men de skulle ha sagt til deg att det kommer til og koste ekstra og meiner forbrukerloven sier att de skal kontakte kunde om det blir prisøkning på over 15%.

Nå synes eg det er rart bilen er tom for diesel og de har kjørt 50mil det er høyst uvanlig og kontakten fra verkstedet er selvsagt mangelfull men eg tviler på du kommer noen vei da de har sagt de må til merkeverksted med mindre de har sagt de skal dekke dette.

 

Det skader ikke og prøve og klage til verksted evt om det ikke nytter gå videre med saken til forbrukerrådet :-)

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

 

Ja, under en av telefonsamtalene nevnte han at de kanskje måtte ha den inn på merkeverksted, men han skulle komme tilbake til meg før det evt. ble nødvendig (slik jeg forsto det av samtalen iallfall).

 

20 av milene som gikk med var nok pga. merkeverksted ca. 10 mil unna og tilbake, men det er likevel 30 mil bare på testkjøring under oppholdet.

1993 Mitsubishi Galant GLSi 2.0

x - 1993 Citroen ZX 2.0 16V

x - 1993 Mitsubishi Galant GLi 1.8

http://www.mitsubishi-klubben.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har det skriftlig at arbeidet skulle komme på 7'000,- og at du i mellomtiden IKKE fikk noen som helst indikasjon på at det var mer arbeid som skulle utføres så har du en solid sak. Men utifra det du sier over her føler jeg at du har blir underrettet hele veien, kanskje bortsett ifra dette med glødeplugger, den det i seg selv skal ikke bli mer enn 3000-3500,- for deler og jobb. (Mener dog. at verkstedet skal ringe deg, og ikke motsatt...)

 

Har de kjørt 500km med bilen ville jeg krevd avslag i henhold til statens satser for kjøregodtgjørelse som er 4,- pr. km.

Hadde også nektet å betale "full pris" for bytte av dysa på det første verkstedet når de åpenbart ikke har kompetansen til å utføre en slik jobb.

Dermed mener jeg at du skal betale for feilsøking og del hos de, og jobben hos det andre verkstedet.

 

Men, siden du allerede har betalt er nok toget gått, men du kan sende en mail til forbrukerrådet.

 

---

 

Jeg har nok mer kompetanse på området enn den vanlige mannen i gata da jeg selv er utdannet bilmekaniker og jobber pr. idag som anleggsmaskinmekaniker, men jeg fraråder alle jeg kjenner om å bruke uavhengig verksted til alt annet enn bremse- og understellsreparasjoner da uavhengige verksteder ikke har den kompetansen som kreves til å gjøre dypere reparasjoner på biler. De er ikke kurset i alle forskjellige bilmerker og modeller, de har nok bare grunnleggende kursing - hvis de i det heletatt har det..

Ei heller har alle det utstyret som kreves, og i ditt tilfelle så stoppet det nok opp på programmering av den nye dysa, derfor måtte den på merkeverksted.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er eg litt uenig jesper eg jobber på uavhengig verksted og vi har kompetanse til og bytte dyser og kode dyser på alle biler og alle merker vi er også kurset i dette og på feilsøking av alt i motorstyreenhet men dette varierer nok etter hvilken kjede de er i og om de bruker penger på utstyret de trenger.

For oss er det ett nederlag og sende bil til merkeverksted vi skal være like gode og rimeligere, når bilen er ny forstår eg att folk bruker merkeverksted men etter garanti tiden er over ville eg valgt uavhengig verksted.

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt dårlig formulering fra min side, men jeg står ved det jeg skrev.

Dog. finnes det uavhengige bilverksteder med spisskompetanse eller med dyktige ansatte som verkstedet da utnytter for å kunne utvide sin kundegruppe og det er bra, jo mer konkurranse det er i markedet jo lavere blir prisene, men det "lokale" verkstedet er ikke et slikt verksted.

 

Et verksted i Meca, Mekonomen, Automester eller Bilxtra kjeden er stort sett et helt vanlig uavhengig bilverksted som er latt seg kjøpe opp og dermed kan også kompetansen være så som så på dypere mekanikk enn bare bremser og understell.

 

Jeg vet ikke hvilken kjede du jobber i Espen, men ville du satt motor overhaling eller girkasse overhaling bort til et av de overnevnte bilverksted kjedene?

Det ville definitivt ikke jeg gjort, basert på den kompetansen jeg har sett de verkstedene har. 

Som jeg skrev innledningsvis i dette innlegget, det finnes ansatte og noen få verksteder rundt omkring som er meget dyktige og innehar den rette kompetansen, men det står selvfølgelig ikke skiltet om det..

 

Når jeg skriver uavhengig mener jeg da selvfølgelig ikke verksteder som har spesialisert seg på f.eks girkasse (RATS), motorer (Sarpsborg MV), bilelektronikk (Høyden bil og båtelektro) eller diesel verksteder (Minge's Universalservice).

Noen slike verksteder driftes kanskje også som et vanlig bilverksted med utvidet kompetanse, men det er ikke mange. 

Alle eksemplene er tatt fra Østfold, da dette er verksteder jeg kjenner til, selv om det nylig ble lagt ut en tråd her med negativ omtale ovenfor RATS så mener jeg at de vet hva de driver med, men overpriser seg kanskje litt for mye..

 

Søk gjerne opp de verkstedene jeg har skrevet i parantes så skjønner du hva jeg mener :)

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si jeg har så mye tro på merkeverksted heller etter å ha vært borti mange av disse nye "mekanikerne" Eller komponentbyttere som jeg kaller dem for dem kan som regel ikke en dritt lenger på noen verksted er min oppfatning. har man feil på nyere biler i dag så er jo standarsvaret etter ett verkstedbesøk att dem har slettet noen feilkoder så nå skal bilen magisk være frisk igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår