Gå til innhold

Novise vil kjøpe sveiseapparat

Ranger emnet


The Multiman

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg ønsker å kjøpe meg et sveise apparat, men som novise i feltet vet ikke helt hva jeg skal velge.

Har sett litt på gamle tråder uten å bli veldig mye klokere av det (tror jeg). Har hatt en runde på facebook, men de kom bare fram til

apparater jeg ikke har råd til (9 - 10 000,-)

Håper å finne et apparat som ligger på max halvparten altså 5 lapper.

 

Vet heller ikke helt hva jeg skal velge av type apparat, men lurer på MMA siden et ikke trenger gass (vet ikke mye gass koster men)

eller er et MIG bedre/lettere?

Skal ikke sveise tynne plater å slik, men blir mer små fiks på redskaper og et å annet lite prosjekt.

 

Det meste vil sikkert hjelpe så jeg kan finne ut av dette. Info på hva jeg burde se etter er også bra, for er jo mange merker der ute

og er nok ikke sikkert jeg vil ende opp med et av de mest kjente.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er meget simpel sveising og setter ikke kjempe stort krav til god gjennomsveis og mye varme holder det med en billig utgave av MMA apparat fra Biltema eller Jula.

Skal du derimot opp noen hakk hvor det kreves litt kraftig sveis med god gjennomsveis og varme bør du kjøpe deg et litt dyrere apparat, rundt en 4-5'000,- burde holde for noe brukbart.

 

Hvis du mistenker at det kan bli tynnplat sveising og punkting el. ville jeg gått for MIG/MAG med en gang.

Husk at du kan bruke flusstråd på disse (samme som MMA sveis) som gjør at du ikke er avhengig av gass.

 

MMA er det vanskeligste å sveise bra med, men kan du MMA kan du alt. MMA er det som er best ved kraftig konstruksjonssveis, men krever et kraftig apparat.

MIG/MAG er veldig lett og anvendelig men bruker du gass blir det mye styr hvis du må flytte litt på deg, ta med til et annet sted ol. Gass er også veldig følsomt for vind.

TIG er avhengig av gass og i og for seg et tråd løst apparat, men brukes kun til tynnplat. Her tilfører du tråd selv ved behov.

 

Min anbefaling hvis du skal lære deg og sveise samtidig som du skal ha et anvendelig, lite og hendig apparat er å kjøpe et MMA apparat i 2000-3000,- klassen.

Billig med elektroder, ikke avhengig av gass og leie av flaske, enkelt å skifte deler hvis det trengs og kan brukes hvor som helt, tom. i kraftig vind og regnvær.

Som nybegynner fungerer Biltema sitt godt nok.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det går altså an å få et greit apparat i 4-5 000 klassen.

Da får jeg se over de jeg har funnet som passer i alle fall på pris.

 

Men du mener at Biltema, Jula, Clas ohlson type apparater er bra nok?

Har lest veldig mye dårlig om de og andre billige apparater. Vil ha et som funker sånn halv veis i det minste og ikke bare gjør at jeg

blir lei å ikke får til noe som helst.

 

 

Men hva menes om et kombi apparat da? ser det er noen som er med både tig og mma eller kommer jeg bedre ut ved å kjøpe et som bare er en type.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste MMA apparater kan brukes som et TIG apparat, ved kjøp av slangepakke og gass, men undersøk det uansett hvis det er aktuelt.

Det er ett fett om det er rent eller et kombi, fungerer like bra begge deler.

 

Som jeg skrev, som nybegynner er et Biltema, Jula ol. apparat godt nok, men rykker du opp vil du automatisk bli mer kravstor.

Jeg har et Mirnac EVO 180 apparat, koster rundt 12'000,- hvis jeg ikke husker feil. Veldig bra, fungerer til alt fra tynnplat til konstruksjonssveis.

 

På et MMA apparat er ikke prisklasse så betydelig, er først på MIG/MAG det virkelig har mye å si på kvalitet.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår