Gå til innhold

vibrasjon ved gasspådrag outback 2,5 99 mod

Ranger emnet


Torg123

Anbefalte innlegg

  • 1 year later...

Hei. Jeg hadde samme problem på min Outback 2010 modell. Dette er en manuell og det viste seg at svinghjulet holdt på å ta kvelden. Jeg skifta svinghjul og clutch og da ble det bra igjen. Du kan også få dette problemet om du "trimmer" bilen. Særlig gjelder det dieselbiler som da får litt for høgt dreimoment i forhold til hva clutch og svinghjul er dimensjonert for som standard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Risting og vibrasjon er klassisk svinghjul hvis hjuloppheng er sjekket. 

 

 

..Særlig gjelder det dieselbiler som da får litt for høgt dreimoment i forhold til hva clutch og svinghjul er dimensjonert for som standard.

 

Dette er feil. Svinghjul og clutch er alltid dimensjonert for effekten i bilen, men det er en brukerfeil som forårsaker at de går føyka ekstremt fort.

Dieselmotoren produserer enormt med dreiemoment på lavt turtall, og da makser en ut fjærene i svinghjulet og den rir på endestopp. 

Hvis sjåføren girer ned et eller to gir så jobber motor lettere og svinghjul slipper denne ekstreme påkjenningen, og du makser heller ikke ut fjærene. 

Unngå stor belastning under 2500rpm.

Unngå moderat belastning under 2000rpm

Unngå å ligg under 1400rpm i det heletatt. 

Følges dette varer svinghjulet vesentlig lenger, hvis ikke like lenge som clutchen.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer alt dette. Forrige eier (som slet ut mitt svinghjul) hadde tunet opp bilen en god del. Dette førte til at det ble vibrasjoner særlig i 6 og 5 gear ved fullt gasspådrag. Vibrasjonene kom ved ca 2000 rpm.

Jeg tunet bilen en god del ned etter kjøp men likevel røk svinghjulet. Av erfaring så er det vanskelig å bruke subaru dieseln "riktig" etter tuning. Særlig i 5 og 6 gear. Skal man ligge over 2500 rpm når man legger inn 5 gear så begynner man å komme opp i høye hastigheter. Derfor valgt jeg å tune ned. Har vurdert å prøve enkeltmassesvinghjul å tune den opp igjen men mulig det forverrer vibrasjoner i andre områder. Noen som har erfaring? Syntes bilen var veldig morsom da den var på "topp" :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt på enkelthjul nå i to år på ene bilen jeg har, uten problemer heller ikke merkbart vibrasjoner eller noe.

Og min er chipet og går på max.

Nå er det jo delte meninger om dette. Kjøper du et bra sett er det ikke noe problem å kjøre med enkeltmasse svinghjul.

Nå er jeg ikke sikkert på hvordan det blir på din bil så det må andre svare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår