Gå til innhold

08 Tiguan 105000km - rykking 1 gir

Ranger emnet


ainners

Anbefalte innlegg

Har en Tiguan 08 modell som i det siste har begynnt å "rykke/nappe" når jeg begynner å kjøre i 1. Gir. Altså fra stillstand. Dette skjer gjerne bare når motoren er kaldt (som oftest bare første turen på dagen). Har prøvd å stoppe helt opp når det skjer, for så å bare ta clutchen rolig ut men det samme skjer på nytt. Hvis jeg da prøver å stoppe helt igjen for så å møte med gassen så kan den plutselig fungere helt fint igje.Det er ikke alltid det skjer, så føler at det fort blir mange tusenlapper i feilsøking hos ett verksted før de evt klarer å framprovosere feilen, da det ikke skjer hver gang. Etter mye søking på internett og litt prat på telefonen med ett par mekanikere så har det dukket opp forskjellige teorier om hva det kan være:

 

- slitt cluth/svinghjul, men jeg synes det er rart når bilen bare er gått 105000 og at det bare skjer ved kald motor og i 1 gir.

 

-oljelekkasje fra motor og inn på clutchen, kanskje den teorien jeg støtter mest nå!

 

-ødelagt luftmassemåler, skrudde den av for å se om det gitteret var ødelagt men klarte ikke å se noe der som kunne vært defekt.

 

-dårlige motorfester, har sjekka dem så godt jeg kan, og kan ikke se at de er dårlige

 

-dårlig clutch kobling/wire

 

Er det noen som har vært borti lignende problem, eller som kan har peiling på hva det kan være for noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luftmassemåleren tviler jeg på at du klarer se at er defekt. Må vel bekreftes ved avlesning av feilkode? Det er sensoren/pinnen/eller hva du nå har bak gitteret du nevner som blir forstyrret. Kan ha lagt seg film fra olje evt. annen skitt på denne sensoren, spes. relevant problemstilling for de som kjører med åpent oljebasert filter.

 

Kan det være plugger/coiler? Opplevde faktisk en tilsvarende nykking som skyldtes at bilen kjørte med feil tennplugger. Det hadde gått fint i flere år før nykkingen begynte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår