Gå til innhold

Saab 9-3: Knirke/subbelyd fra venstre bakhjul

Ranger emnet


KontorPult (Øystein)

Anbefalte innlegg

Har en/to ulyd(er) fra venstre bakhjul.


 


Dette gjelder en Saab 9-3, 1998mod, 2,0l 131hk Bensin, 282000km


 


Det første, og det det begynte med var en subbelyd, metallisk, som om klossen eller bremseskjodetsubber delevis inntill, lyden gikk fortere med farten og forsvant ved høyere fart (50km/t ca.). Når jeg jekka opp bilen og snurra på hjulet så hørte man at det subba på denne måten, og man kjente også at det "tok i mot" og slapp opp på spesifikkt punkt, helt likt per runde. Samme når jeg skrudde av hjulet også. 


Kan det være kast i bremseskiva? Bremseklossene er slitt, og skal byttes, mye mulig det går stål delevis mot disse? Det ble noe bedre etter at jeg fiklet noe med bremseskjoldet, så tenker å se nærmere på dette når jeg bytter klossene.


 


Når man kjører sakte fremover, så kommer lyden som høres ut som det subber, det går fortere og fortere med farten og forsvinner til slutt. Den høres gummiaktig ut, som om det skulle være en slitt gummiforing eller noe i den duren, så litt usikker? Den kommer og går litt ettersom, og fikk den tydelig frem her en gang når jeg kjørte frem og tilbake, og fikk sett noe på det, men klarte ikke å tolke noe. Ingen slakk ved å rikke i hjulet når den er jekka opp heller. Dette kom en stund etter det første nevnte problemet.


Frykter at det kan være et hjullager?


 


Håper på å bli litt klokere, på forhånd, takk! :) 


Mvh. Øystein


Huskeregel nr.1: Gamle, blanke veteranbiler er alltid best. -"Jo gamlere og blankere, jo bedre."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår