Gå til innhold

Partikelfilter på grand vitara 06

Ranger emnet


Grand vitara

Anbefalte innlegg

Jeg vil gjerne høre begrunnelsen for at du skal bytte det filtret (feilkoder, hva som er gjort osv osv)

Jeg har skrudd daglig på disse bilene siden de kom i 2005 og byttet KANSKJE ett filter, og det var tidlig før vi hadde noe særlig erfaring på dette. Å ja det har vært en del feil med partikkelfilter og det rundt dette på disse bilene.. Det går stort sett å redde filtret.

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljelekkasje og vannlekkasje har da ikkenoe med partikkelfilter å gjøre. Hva mener du med sveise det ?? Det er alltid en grunn til at filteret blir tett. Har du noen feillamper som lyser? Du må jo uansett finne grunnen til det før du bytter noe på mistanke.

 

Er filtret fysisk ødelagt, type kappet istykker eller sier feilkoder at det skal byttes??

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Dummeste begrunnelsen jeg har hørt for å bytte partikkelfiltret. Du må jo ha noe konkret til at filtret skal byttes.. Regner med du har fulgt alle flytskjemaer for feilsøking ? Hva er feilkodene? Hvor mye sot er det i filtret?

 

Selvom bilen drar dårlig og lekker olje og skrangler i eksos så behøver ikke nødvendigvis partikkelfilter byttes!

Har du prøvd regenerering feks?

 

For meg høres det ut som en har tatt en avgjørelse på at dette må byttes uten noe grunnlag for det, etter hva du forklarer :)

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp ofte byttes partikkelfilter som kan reddes ved rens vi sjekker altid tilstand på dpf både med diagnose og evt visuelt, vi prøver rens før bytte det er altid siste løsning.

Ofte er dpf tett pga temp sensor eller differanse trykk sensor,dyser og additiv ++++.

 

Ett annet problem er att dpf byttes men årsak til tett dpf utredes ikke derfor får de tett filter på ny, om det dpf skrangler skal det skrues ned evt åpne i eine enden og se med lykt/kamera om det er heilt eller øydelagt eller har løsnet.

 

Eg tror eg har renset 30-40 filter og vi har bytte 4 filter på denne tiden, ofte ser eg att verdi på differanse trykk sensor viser 2-8mbar uten att bilen er i gang eller att temp sensor viser 400 grader etter 5 min kjøring da vett du det er noe som ikke stemmer, vi har to alternativer på rensing det er tvungen regenerering eller tunap sitt system som består av 4 forskjelige midler 2 som sprayes inn i dpf og to som skal i tanken.

 

Må sei eg er enig med Nightking her må du få bilen til noen som kan dpf det er utrolig dårlig kunnskap om dette på mange verksteder, det er utrolig mang forskjelige ting som gjelder for de forskjellige bilmerkene og det er umulig og få godt resultat uten rett kunnskap.

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg, med den erfaringa jeg har på grand vitara er at difftrykk slangen ryker tvers av og at intercooler sprekker, og at tempfølere er defekt. Alt dette fører til tett filter. Å hvis filtret passerer 52 g gram sot så tennes motorlampa og sier at tvungen regenerering er nødvendig. Og det er da etter flere lamper som har lyst først å varsla at det begynner å bli tett.

 

Derfor er det viktig å lese av sotmengen i filtret via diagnose

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår