Gå til innhold

Migatronic sveiseapparat gir for lite strøm

Ranger emnet


Movikon

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har et eldre Migatronic Sveiseapparat som ikke gir nok strøm. Den første gangen jeg sveiset med det, fungerte det helt nydelig; nå gir det altfor lite strøm. Fikk til å prøvesveise det dere ser på bildet; er bilder av innstillingen på sveiseapparatet også. Innstillingene på sveiseapparatet var som på bildet når jeg sveiset på platebiten, synes jeg måtte skru opp strømmen vel mye for å få til dette.

 

Har sjekket skruene på diverse tilkoblinger rundt om kring. 

 

 

Noen som vet hva som pleier å være feil når dette skjer?

 

 

Håper på svar, alle kommentarer er velkomne.

 

 

Mvh Movikon

post-88167-0-03940300-1443872864_thumb.jpg

post-88167-0-46237800-1443872882_thumb.jpg

post-88167-0-92391900-1443872916_thumb.jpg

post-88167-0-07300000-1443872940_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan legge til at ledningen inn, støpsel og skrueforbindelsene i forbindelse med strøminntak er så og si friskmeldt. Har prøvd å sveise med apparatet og sett at det gir for lite strøm og målt med ohm meter på ledningen. Det er ikke noe overslag noe sted og det er like stor motstand på hver enkelt ledning fra støpslet og inn i maskinen.

 

 

Noen som kan fortelle meg hva som er galt, og gjerne hvordan man feilsøker?

 

 

Mvh Movikon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si utifra et bilde om noe er galt, men jeg vil tro det er helt i orden, du brenner jo hull i plata også.

Husk at trådmating, føringshastighet og strømstyrke må harmonere. Tydelig at du også har behov for litt mer trening ;)

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

 

Jeg er ikke helt med på at alt er i orden; den plata det er snakk om er ca. 1mm. tjukk. Når jeg sveiser med settingene på bildet, har jeg heller for høy trådmating enn for lite... tråden går ikke særlig fort, men strømmen er liten. Da mener jeg at noe er galt når strømmen står på 5 og trådmatingen på under 2...?

 

Det første jeg sveiset med dette apparatet var to M12 bolter. Da var strømmsettingen på 6, tror jeg, og apparatet hadde god gjennombrenning og stor, fin sveis. Nå står strømmen innstilt på hakk 5 og jeg sliter med å lage hull i en 1mm plate?

 

Jeg får til å sveise ""pent"" (i hvert fall bedre enn det på bildet) med min Kemppi maskin. Skal ikke si mot noen som sier at jeg trenger mer sveisetrening, dog. 

 

 

Mvh Movikon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan sikkert prøve å sveise solid gods, men jeg gir meg ikke på at noe er galt med sveiseapparatet. Jeg er helt sikkert ikke verdens beste sveiser, men jeg er ikke så bortblåst at jeg ikke skjønner når apparatet gir for lite strøm. Tror du hadde vært enig med meg hvis du hadde prøvd apparatet.

 

Er det noen som kan fortelle meg hva som pleier å være feil når et Mig/Mag apparat ikke gir nok strøm?

 

 

Mvh Movikon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå snakker vi :-)

 

Jeg bor like ved Jessheim.

 

Tilførsel er friskmeldt, jording er under lupen. Har kjøpt ny jordingsklemme, den enden er friskmeldt. Andre enden er jeg litt skeptisk til, men har bestilt ny komplett binzel 10 25 jordingskontakt fra ebay. Skjønner nå at jeg må ohme jordingsledningen.

 

Det skal sies at jeg opplever feilen som periodisk; etter å ha sveiset det på bildet, var det enda mindre strøm å hente neste gang jeg sveiset. Dette med samme setting på maskinen.

 

 

Mvh Movkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du merker forskjell fra gang til gang så er det noe galt ja.

Gå over alle koblinger og mål motstand i alle ledere, kan også rett og slett være trafoen din som har tatt kvelden. 

Vet du fikk kjøpt billige sveisetrafoer på Biltema tidligere, kan jo være verdt en titt.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår