Gå til innhold

Mazda 6 2006 stv.

Ranger emnet


ladsar

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Kjøpte meg en Mazda 6 2006 stv. for ca et halvt år siden. Har sett veldig mange lekre bilder av disse bilene, så tenkte jeg skulle forsøke å oppgradere bilen min også. Spesielt på Mazda owners forum var det mange fine eksemplarer. Jeg har postet der også, men tenkte at jeg like godt kunne legge prosjektet ut her for å å flere tilbakemeldinger/tips.Utfordringen min er at jeg dessverre ikke har så god peiling på bil når det kommer til mekking og montering av nye deler, så er avhengig av hjelp når det er større jobber som skal gjøres. Det tar altså lengre tid og blir nok også en del dyrere siden det er en del ting jeg ikke kan gjøre selv. Tar det skritt for skritt så kommer jeg nok i mål til slutt. Kjøpte bilen for ca. et halvt år siden og er veldig fornøyd med den. Fargen er phantom blue og den ser mye finere ut enn hva bildene viser (synes jeg i alle fall icon_wink.gif) Bildene er tatt med mobiltlf, skal forsøke å ta noen bedre senere. Det er en 2 liters bensinmotor med 147 hk. Den har også sumopakken som var "toppakken" til denne modellen. Slik så den ut rette etter at jeg kjøpte den:

 

post-152587-0-99386900-1443378865_thumb.png

 

Det som er gjort:
- Svendsen eksos monterte endestusser. Dette synes jeg ble veldig fint og kostet faktisk ikke så mye. Sportseksosanlegg var for det første veldig dyrt, og dessuten vanskelig å få godkjent hvis det ikke er orginalt.
- Har kjøpt, lakkert og fått på øyelokk.Nye krom øyelokk er på vei, usikker på hva som blir finest. Kostet nesten ingenting på ebay så da bestilte jeg.
- Har montert en del kromstyling som man ser på bildene, dørlister og liste til bagasjelokk i krom er på vei. Kan også bli for mye, så ikke nødvendigvis alt som blir montert. Delene koster ikke så mye, nesten alt finnes til en meget billig penge på ebay og aliexpress.
- Hvis dere lurer på hva den grønne "tråden" som er på rattet og rundt om kring på diverse interiørdeler, så er det decoration sticker som jeg har kjøpt på nettet. Den grønne fargen var for så vidt fin den, men den passer ikke sammen med fargen på den utvendige lakken. Så har bestilt sølvfarget for å se om det passer bedre. Ville egentlig ha samme farge som på lakken, men det fant jeg ikke. Passer det ikke med sølvfarget så fjerner jeg alt sammen. Kostet bare 25 kroner for et par meter så det er ingen krise.
- Den fikk understellsbehandling en uke etter jeg kjøpte den for å redusere faren for rust. Jeg har lest at det er spesielt viktig på denne modellen siden rusten kommer fort hvis man ikke passer på. Har sett noen av disse modellene med en del rust her i Trondheim. Uansett, slik ser bilen min ut akkurat nå:

 

post-152587-0-68590100-1443378866_thumb.png

 

post-152587-0-71459500-1443378868_thumb.png

 

post-152587-0-49986100-1443378864_thumb.png

 

post-152587-0-27115700-1443378867_thumb.png

Det som jeg ønsker å gjøre:
- Mørke LED baklykter skal monteres i neste uke. Ville helst ha blanke LED baklykter, men fant bare ett sett med mørke baklykter som var E-merket.
- Skal lakkere og montere spoiler bak i neste uke, fikk akkurat pakken fra Astina.dk icon_biggrin.gif
- Sportspedaler der det står Mazda 6 skal monteres samtidig med LED baklyktene.
- Navigasjonsystem. Jeg har bestemt meg for å bestille. Blir kanskje julegave til meg selv icon_wink.gif Det koster peng, i tillegg må jeg få hjelp av bilradiospesialisten, og det koster også peng. Men det blir om ikke så lenge vil jeg tro.
-Blir nye felger når våren kommer og sommerdekkene skal på igjen. Hvis det er noen som vet om felger som gjør seg på denne modellen tar jeg gjerne i mot tips. Skal ikke være felger som blir helt "overkill", men skal stå i stil til resten av bilen.

Det jeg er usikker på:
-Har jo lyst å senke bilen og få på bodykit. Men jeg kjører mye på dårlig/humpete vei, jeg er nødt til å bruke bilen om vinteren, så jeg vet ikke om det er verdt det. Ser for meg at det blir slitt ganske fort.
-Det jeg er mest misfornøyd med er lakken. Den har fått lakkbehandling, så den ser veldig fin ut fra avstand. Men kommer du nærmere ser du at det finnes småriper. Har lyst til å lakkere, men bilen er tross alt snart 10 år gammel. Og med tanke på at det koster nesten like mye som det jeg betalte for bilen, så blir det nok ikke noe av.

Må innrømme at jeg har fått "bildilla" nå. Er veldig spent på hvordan bilen tar seg ut med mørke LED baklykter. Vil tro det forandrer looken ganske så mye. Skal poste nytt bilde etter jobben er gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Det viste seg selvsagt at baklyktene ikke passet til stasjonsvognutgaven icon_sad.gif Fikk heldigvis etter mye om og men returnert lyktene og refundert utgiftene. Hadde egentlig gitt opp å finne mørke baklykter til bilen, alle stylinglyktene til første generasjon mazda 6 passer tydeligvis bare til sedan/kombi utgavene. Var noen på et polsk (!) mazdaforum som hadde klart å tilpasse lyktene til en stasjonsvogn, men det ligger langt over min fatteevne i kombinasjon med meget tvilsom google chrome oversetter... Men i Sverige, der har dem mye rart. Trålte gjennom bildelbasen.se etter diverse deler, og der fant jeg ved en tilfeldighet de eneste mørke baklysene til denne modellen som jeg har sett på nettet. De hadde faktisk alle fire delene på lager! Nesten for godt til å være sant, men etter en lengre chat med kundebehandler så føler jeg meg sikker på at disse baklyktene faktisk passer icon_smile.gif Er jo klar over at det er mulig å sote baklyktene, men så lenge det ikke er lovlig så kommer jeg ikke til å gjøre det. Bilder kommer i januar når lyktene forhåpentligvis er på plass icon_smile.gif

Har for øvrig bestilt en haifinne fra astina.dk sm skal erstatte den orginale antenna, satser på å få den lakkert i bilens farge etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjekt att bildilla har meldt seg!

Montering av ny spiller er relativt enkelt, for å si det simpelt, lego. Alt av deler får du spesialtilpasset til den spesefike bilmodell og det meste er kun å følge step by step. Mye penger å spare i lengden, og føles alltid mye bedre når en får det til selv. Du skal lakere en hel del av smådeler, tenkt å gjør det selv?:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Oppdatering februar 2016

 

Da er det vel på tide å legge ut noen nye bilder av Mazdaen. Det går ikke så fort med tanke på alle tingene jeg vil gjøre. Jeg har nylig kjøpt ny leilighet sammen med samboeren min, så kan ikke øse ut med penger på bil for øyeblikket. Men litt har jeg fått gjort, synes bilen har løftet seg et hakk allerede.

 

  • Har lakkert og montert spoiler bak. Det ble flott :)

  • Har lakkert og fått montert haifinne. Mye finere enn radioantenna som jeg også klarte å knekke under vask…

  • Har fått montert mørke baklykter. Fikk dem fra Sverige, jeg ble veldig fornøyd med resultatet :)

  • Har montert “dørplater” i krom under alle dørene.

 

Til sommeren blir det etter planen kjøp av nye sommerfelger og tåkelys. På sikt når FM-nettet blir skrudd av, skal jeg installere multimediaspiller og/med DAB radio.

 

Håper at nye sommerfelger vil løfte bilen enda et hakk :)

 

post-152587-0-84038000-1455794687_thumb.jpg

post-152587-0-93973100-1455794688_thumb.jpg

post-152587-0-08445100-1455794690_thumb.jpg

post-152587-0-11534600-1455794691_thumb.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Liten oppdatering før sommeren. Ble ny felgpakke på meg gitt. Søkte mye på nettet og googlet x antall bilder før jeg bestemte meg. Gikk for 18" felgpakke, jeg ble i alle fall fornøyd med valget.
Har også montert tåkelys. Bestilt fra ATH, ikke noe billigprodukt, e-merket og spesialtilpasset første generasjons Mazda 6. Har også montert ny grill uten emblem. Den øvre delen skal lakkeres i bilens farge, tror det vil se bedre ut enn slik den er nå. Tror også jeg skal fjerne chromstylingen under grillen. Den ser ikke så bra ut nå som orginalgrillen med chromlist er skrudd av. Eventuelt kan jeg montere øyelokk i chrom som jeg har liggende. Men blir mest sannsynlig å lakkere dem i bilens farge for å erstatte de som allerede er der. Passformen er ikke helt 100 % på de som allerede står på bilen.

 

 

post-152587-0-26072300-1461357634_thumb.jpg

post-152587-0-76811200-1461357642_thumb.jpg

post-152587-0-87859200-1461357647_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår