Gå til innhold

Dekkdimensjon Outback 2009-modell

Ranger emnet


Outback2010

Anbefalte innlegg

Hei,

Subaru Outback 2.0D Classic, 2009-modell (gml. utgave). 17" hjul på sommer og 16" hjul på vinter. Jeg kjører nå på siste verset på 2. settet med sommerdekk siden bilen var ny. Da jeg fikk de nåværende dekkene lagt på ble det anbefalt fra dekkforhandler 225/50-17, og disse endte jeg opp med. Siden disse nå synger på siste verset, tenkte jeg å se meg rundt etter nye dekk, men er litt i tvil om dekkdimensjonen jeg har pr. idag egentlig er riktig. Det er «originale» 17" felger til sommerhjulene, slik bilen ble levert ny av merkeforhandler. Problemet er bare at jeg ikke husker hvilken dekkdimensjon som sto på bilen da den var ny. Litt pinlig å spørre om dette, for egentlig burde jeg visst det, og slike detaljer pleier jeg å merke meg. Tok kontakt med merkeforhandleren, men de påstår at det er 215/60-16 som er «original» dekkdimensjon på denne bilen. "Men hvorfor ble bilen levert med 17" sommerfelger da", spurte jeg? Og der ble de svar skyldig. Et søk etter dette på diverse forum og rundt på web sier meg at 215/45-17 skal være korrekt dimensjon. Flere dekkforhandlere med nettsteder hvor man taster inn reg.nummer foreslår også 215/45-17 som riktig dimensjon for sommerdekk på denne bilen. Merkeforhandleren derimot påstår at 215/45-17 vil gi et for stort avvik i forhold til 215/60-16, og anbefaler ikke denne dimensjonen.

 

Jeg har også hatt et problem med en del kranglete hjullager på bilen, som i tur og orden nå har blitt skiftet ut (3 av 4 hjullager skiftet i løpet av de første 80 000 km...). Kan dette relateres til for brede dekk (225) og derfor feil/skjev belastning på hjullagrene?

 

 

Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

På vognkortet står det hva som er standard dekk dimensjon til bilen din, men du er ikke låst til denne dimensjonen. Bruker du dekk kalkulator på nettet, kan du sammenligne flere ulike dimensjoner om det evt. kan passe bilen din. I følge loven har du lov til å ha et avvik på maks 5% (omkrets forskjell). Så om det står f.eks. 16" på vognkortet, kan du fint bruke 17" på bilen hvis rulleomkretsen ikke er over 5% forskjell fra det som er standard.

 

På denne måten kan du både endre dekkdimensjonen og felgstørrelse (ikke innpresset) uten å skade bilen.

 

Det med hjullager kan være tilfeldighet at har røket en etter en, tviler på at det er relatert med at du har hatt 225 dekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår