Gå til innhold

A6 2,4 med slakk i registerkjede

Ranger emnet


stedgar

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en 2006 A6 2,4 quattro manuell, gått ca 150.000. Den går ujevnt på tomgang når den er varm og Møller påstår ut fra diagnose at det er et kjede som har strekt seg. Pris: 50.000,- for å bytte kjedene og strammere.

 

Det er ikke aktuelt å betale, så jeg ser etter en annen løsning, feks bytte motor i Tyskland eller få bytte kjedene i Tyskland.

 

Noen som vet om et bra verksted for slik i nærheten av Kiel? Hvis det er mulig, kunne jeg godt tenkt meg en 3,2 liter byttemotor.

Stein

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Det finnes mye "skummelt" på nett når det gjelder registerkjede problemer med FSI motorene, spesielt første utgave av 3.2. Så mulig verkstedet er vant med dette problemet siden de tok en kjappis og anslo slakt kjede. Jeg har selv en 2.8 FSI, men har ikke kommet så langt at jeg har undersøkt med mitt verksted om det er noe å bekymre seg for. Så nyskjerrig på om du fikk noe mer info generelt om dette problemet ? Registerkjede skal jo liksom være lifetime....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Første de sa var at registerkjedet hadde strekt seg. Det så de på timingen mellom cam og veiv sa de. Det var "bare" å bytte kjede. Jeg sa at jeg ikke tror på dere i og med at feilen kom og gikk. Bilen var inne en gang til og da fant de feilen på denne ventilen. Den er elektrisk styrt og jeg tipper at den slipper oljetrykk til forskjellige strammere på kjedet slik at timingen endrer seg med turtallet. Derfor ble timingen feil på tomgang, men helt ok ved kjøring.

Hvis jeg ikke hadde vært stri og latt de ta ut kassa og bytte kjede, hadde jeg kanskje betalt 50000 til ingen nytte. Tviler på om de etterpå hadde innrømmet at det var noe annet enn kjedet.

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Litt treig her når det gjelder søk etter evt problemer med registerkjede og det jeg har funnet på nett angående 1.generasjon 3.2. Men lesning her var jo oppløftende og som nevnt har jeg ikke funnet spor av problemer med for eksempel 2.8 FSI eller for den slags skyld om 2.4:

 

http://www.worldcarfans.com/print/10609286096/audi-a6-gets-new-28l-petrol-engine

"Other technical advances on the 2.8 FSI concern the three timing chains that drive the camshafts. The intermediate gears and sprockets on the camshafts now have more teeth, to make them run more quietly and at reduced chain force. The tri-oval, in other words virtually triangular, design of the sprockets on the camshafts has a similar effect. This geometry reduces the torsional vibrations of the camshaft and the influences on the chain. The three Simplex roller chains, too, have been reengineered and optimised for smooth running and maximum wear resistance; no maintenance or even changing is needed throughout the entire lifetime of the engine. Thanks to the lower forces in the chain drive, the four hydraulic tensioners operate with less damping force, and less preload also means less friction."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

hey

har a6 4f 2.4l bensin fra 2005.fik feil på kamakselsensor.tok diagnose på verksted og fant ut ene kjede hadde strukket seg.

skiftet alle 4 kjeder og strammere,men får stadig opp samme feilen?

bilen gik bra i tomgang før skifte,men går ikke bra etter skifte av alle kjeder og strammere.

får stadig opp samme feilen på kamakselsensor.

tok kompressionstest.

høyre side lagde alle 3 på 14

venstre side lagde alle på 11

kan det vere ECU(hjernen) som har klikka?

trenger hjelp her???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår