Gå til innhold

Baleno 1999, OBD muliheter?

Ranger emnet


rixar67

Anbefalte innlegg

Har en suzuki baleno 1999 mod, 1,6 16v, som jeg driver og gjør noe diagnose på.
Det jeg lurer på er om det er noe OBD (for ECU) kontakt på denne, finner ikke noe typisk kontakt under styre, slik det er på di fleste andre, men finner 3 stk 14 pins, slik som den blå på bilde, 1 er blå og 2 andre hvite, disse 3 er plugget igejnn normalt.
finner også en gul 6 pins.... har ingen anelse hva disse er til, men håper noen hær vet smile.gif

Har gått igjennom den binders i sikkriksbox greia for coder via motor lyse da...
men skulle gjerne hatt tilgan til noe mere info.
Har søkt overalt på nett for og finne ut hvilken kontakt og system som skal til denne bilen, men finne bare løse tråder ...

slik jeg forstår det så skal di fleste biler fra 96 og opp ha denne muligheten..

post-153493-0-43800800-1438711263_thumb.jpg

post-153493-0-16041500-1438711268_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei som regel er obd2 kontakt lilla ihvertfall på vw og mitsubishi mener jeg å huske. Om den er det på suzuki også vet jeg ikke men den er enten plassert ved sikringer, bak askebeger hvis du tar ut det eller under koppeholder i midtkonsoll var det på min mitsubishi spacestar. INgen av de kontakter du har på bilde er en obd2 kontakt.

Mitt tips dra ut askebeger eller under koppeholder hvis du har det. obd2 kontakten sitter som regel enkelt til bare man vet hvor den sitter. Normalt finner man den uten bruk av noe verktøy..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ska sjekk bak askbeger og koppholder :) va litt rart eg ikke sku finn den, finn mange andre kontakta, er to 6 pins poler i sikringsbox som er merker diagnose 1 & 2 , er dær jeg bruke ledning for å kortslutte to av di pin for å bruke motorlyse som code leser, men det er jo kun feilkoda, og dær e det kun kode 12, som antyda ingen feil.

Eg har et så irriteranes problem, fra 0 gass til halv gass så finner jeg 2 plasser som har et død punkt, motor "dør" litt, fra dær til full gass går den som ei klokke :)
 Motor holder seg veldig stabil og jevn under vanlig kjøring, kun under smågassing på disse punkter av gassen dette oppstår.

Om motor står på tomgang noen minuter ryker den lyseblå røyk fra exsos, som blir borte etter litt gassing, og ingen under kjøring.
Begynner å mistenke ventil tettninger...

Ingen mangel på motorolje, den er like fin etter 3 uker som da jeg fylte ny :)
ingen mangel på kjøleveske i radiator, 2 dl borte fra exspasjons tank ...?
ingen  olje avsamling i eller ut av avdamping fra motor topp til innsug.
Ingen forskjell i røyk om jeg åpner olje tropp eller peilestav.
 

Sjekket:
​EGR er renset og skiftet, fra forige motor (har gjort motorskifte) (km 163 000)

TPS med multimeter og finner ingen fall (hull) i den,
Har renset hele Trottle huse, ble litt bedre etter det.
Finner ingen vakum lekasje, verken med vann/startgas etc.

Cam sennsor er jeg usikker på men om gåen skulle vel ikke motor i det hele gå .

Lamdasonde O2 testet 2 stk, ingen forskjell.
Temp sensor for vifte OK.

MAP/MAF sensor ikke sjekket...?
Lurer på om det er en av di som står rett under TPS? eneste med 6 kant skruver...:O

Står en mellom luftfilter og gass spjeld da..(husker ikke hva som heter hva av disse :D)
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei googla litt og fant en link

http://www.suzuki-forums.com/suzuki-esteem-baleno-forum/25192-suzuki-baleno-esteem-obd2.html#/forumsite/20666/topics/25192

 

 

Virke som baleno 1,3 ltr 2000mod ihvertfall ikke støtter obd2 så da kan det tenkes at de andre kontakter er diagnose men annet system.

Ta en tlf til verkstedsavd til en suzuki forhandler det er gratis og så spør du om bilen din støtter obd2 det ville ihvertfall jeg gjort. Japanske biler bruker ikke alltid obd men andre spesialvarianter......

 

Ad motorproblemer så kan det tenkes at det er alt fra rotor, fordelerlokk, bensinfilter for liten bensinmengde ved tomgang men ok når du gasser på. Vet ikke om du kan stille bensinmengde på tomgang er vel for ny bil hvor alt skjer automatiskt. Jeg hadde hørt med de på tlf samtidig er du heldig treffer du en som har hørt alle symptoner før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har da endelig funnet kompresjonstestern smile.gif
Test i dag:
Syl- 1.....12kg
​Syl- 2.....12kg
​Syl- 3.....12,3kg
​Syl- 4.....12kg

Etter først og ha googlet litt rundt hva 1,6 16v (G16B) skulle ha, og di fleste plasser opplyste 9,5kg,
så må jeg si at jeg ble litt  shakehead.gif

Etter å ha sjekket en pdf Reperasjon/Test Manual på 839 sider for motortype 413-416 og 418 fikk jeg et nytt shakehead.gif 
14KG omg!
Minimum 11kg
Eg har nu vært mekaniker i 30+ år, og må si at noe over 9,5 - 10 på en bensinbil er vel ikke "vanlig".
Selvantennelse for 95 oktan ligger vel rundt 9,5kg om jeg ikke husker så feil, så ka magi er det di japanerne gjør hær??

BP Racing Fuel tåler vel 15kg biggrin.gif
 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår