Gå til innhold

innstilling av tenning på 2,3E 10 v

Ranger emnet


AUDI80coupe

Anbefalte innlegg

HEI!

har en audi coupe 2,3E 10v motor, nettopp overhalt og nå er det bare tenningen igjen, hvordan skal eg stille den inn riktig? 

for nå har eg bare stilt den inn grovt, og den sviver, men vis eg stiller den litt ner så hopper den langt ned og sviver på ca 400.. 

så hvordan er rekke følgen for å stille inn tenningen riktig lurer eg på


mvh christopher andree

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenningsrekkefølge 1-2-4-5-3 men det har du sikkert i orden?

Når merke på kamdrev står overens med merke på dekselet bak, skal rotor peke mot merke i fordelerhuset. Er da i grunninnstilling og 0-merke på svinghjul skal da ligge plant med nedre flate i inspeksjonshullet mot svinghjul (bilde under). Motor kjøres så varm og alt som trekker strøm skrues av. Kople til tenningslampe, pluss, minus og pluggledning til sylinder 1. Har du bensinpumperelé med sikringskontakt så sett i en fungerende sikring her. Løsne klaven på fordeler, rett tenningslampe mot inspeksjonshull for svinghjul og vri fordeler til strek for 15 grader akkurat ligger nedforbi nedre flate i inspeksjonshullet (15-16 grader fortenning statisk). Når alt er ok, skru til fordeler og sjekk tenningstidspunkt igjen. Om ok, stopp motor og ta ut sikringen fra reléet. Husk at tenning ikke kan stilles uten sikring montert da den må stilles statisk. Dynamisk hopper den så mye at justering er håpløst, men 15 grader statisk vil gi ca 24 grader dynamisk.

 

 

Kamdrev mot referansemerke

Kamdrev272AAR.jpg

 

Veiv i ØD (nesten)

DSC00259.jpg

 

Merke for 12, 15 og 18 grader fØD, 18 grader er risset opp på bilde.

SvinghulAARmanuell.jpg

 

Bensinpumperelé med sikringsholder

KE-Jetronic2.jpg

 

Har du ikke bensinpumperelé med sikringsholder så lask som vist på bilde under.

OBD80B4.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår