Gå til innhold

Lakksig og appelsinhud....

Ranger emnet


ko-stens

Anbefalte innlegg

Hei. Ny her på forumet, og tråkker til med en skikkelig dustete greie...

 

Har lakkert en billig Suzuki Vitara cab, uten egentlig å ha tanker om å få på den litt lakk, billigst mulig. Kjøpte inn Biltema tokomponent polyuretan akryllakk for en god tid tilbake, blank svart.

 

Grunnet den med 1K grunning som skulle funke greit i følge butikken. Vel, lakken sitter på den nå, men det ble langt fra resultatet jeg håpet på.

 

Det ble sig flere steder, og overflaten er ellers preget av til dels mye appelsinhud. Har nok brukt litt for lite tynner i lakken og lagt på for mye. Burde hatt tre, fire tynne lag fremfor to tykke... Men sånn er det når en ikke har særlig peiling. Han som hjalp meg mente det skulle bli bra. Han har lakkert et par biler før, samt et par båter, blant annet en for meg. Dette ble jo veldig bra.

 

Sprøyta jeg brukte var av "mellomklasse". Den koster vel i underkant av to tusen. I følge han i butikken var det en god sprøyte. Problemet var at den nektet plent å sprøyte "flatt". Den sprøytet rund flekk. Blir vanskelig med overlapp da, så det ble nærmest å sikte og kladde på. Da blir det fort for tykt. Prøvde alle mulige justeringer, men nope, samme resultat. Matet jeg mindre, ble det bare støvsky som la seg over områdene rundt og laget sandpapir. Det hjalp heller ikke å tynne ekstra mye. Så ikke spesielt bra lakk og ikke spesielt bra sprøyte, gjorde jobben nesten umulig. Temperaturen var 17 - 18 grader, og det hjelper vel heller ikke stort. Drev på i garasje med porten oppe for utlufting, så temperaturen ble som ute.

 

Nok om det. Gjort er gjort, men jeg har lyst å få det penere. Nå er det vel slik at det beste er å våtslipe og legge på nytt lag med lakk. Hvordan er det ellers å bruke maskin og rubbe ned? Det hadde jo vært greit og sluppet unna demontering og maskering igjen! Selve lakkeringen går jo greit unna den, men all den maskeringa da gitt...

 

Er vel ingen snarvei til frelse, kanskje...

 

Det er for øvrig ikke klarlakk på bilen, så sig og appelsinhud (og en og annen knott!) er i selve lakken. Har ikke tenkt å klarlakke.

 

Noen steder ble ikke så ille, mens andre ble verre. Har lagt ved tre bilder.

 

Hva bør jeg gjøre? Ser for meg voldsomt med sliping.

 

Hvor tynn bør egentlig lakken være om det ender med at jeg tar et utjevningsstrøk? Kjedelig om det renner igjen! Får prøve på en metallplate jeg har liggende først, i så fall... Har igjen en liter, så det koster jo ikke noe annet enn litt pussemidler å få gjort det penere heller.

 

Hadde egentlig tenkt å lakkere den mattsvart hos en proff, men det hadde kostet meg fem, seks tusen ekstra. Så mye hadde jeg ikke lyst å spandere på en bil jeg ikke vet om går gjennom EU-kontroll til høsten en gang. Er fullt mulig at denne ender som delebil, nemlig! Dumt å øse ut penger da.

post-153484-0-21639800-1437049699_thumb.jpg

post-153484-0-28199100-1437049707_thumb.jpg

post-153484-0-14046300-1437049714_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har poleringsmaskin så skader det jo ikke å prøve seg på våtsliping. Har ingen erfaring med å gjøre det på en hel bil, men har prøvd meg på mindre områder. Gjør man det riktig kan man oppnå veldig bra resultater. Kanskje dette var i overkant mye appelsinhud, men det er jo verdt et forsøk!

 

Inspirasjon/fremgangsmåte: https://youtu.be/BgCmrGMhvss

 

Utstyr: http://bilnerden.no/index.php?main_page=index&cPath=25_76

- '82 Golf - Store planer! Liten lommebok.. Solgt
- '92 BMW 318is. Solgt
- '06 VW Golf GT 1,4 TSI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Mye som kan forårsake dette, for lite lufttrykk til pistolen, feil nål/dyse, feil temperatur i lakkboksen, feil viskositet på lakken, feil påførings teknikk.

Men ser at der er flere andre problemer også i lakken der, bl.a siliconkrater, som kan komme av bl.a feil type tynner til vasking, feil måte å vaske på etc, kan også være at der er steinsprut som er for dårlig utslipt, evt ettersynk i porer i sparkel.

 

Blir mye sliping om du skal slipe det slett for å rubbe og polerer det opp igjen, da er det en del mindre arbeid å slipe ned og lakkerer på nytt

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Tror nok rett og slett jeg brukte for lite tynner, slik at lakken ble for tykk. Samtidig burde det vært varmere i været. Det er nok en kombinasjon av mange ting som gjorde at det ble som det ble.

 

Jeg kommer neppe til å gjøre noe med det. Den ser jo fin ut ca tredve meter unna... Den skal være jaktbil og lekebil til litt røffere bruk, så det vil nok uansett fort komme på noen riper og skrammer. Dessuten vil den bli fort møkkete, og da blir jo alt det fæle borte...

 

Får se hvor mye jeg har å gjøre neste sommer, og om bilen i det hele tatt har overlevd vinteren, før jeg gjør noe med det. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår