Gå til innhold

Motorlampe kommer og går, V70

Ranger emnet


Legolas

Anbefalte innlegg

|Problem med Volvo V70.2001 modell Motor: 2.4T B5244T3 KW143 Kjørt 294.000km .Automat.

 

Jeg har i en lang periode hatt problem med at motorlampa kommer på, og slukkes under kjøring.
Den kan lyse i fra noen minutter, og opp til flere mnd. Ved normal kjøring.
Den har vel trillet mer eller mindre 100.000 uten at jeg har fulgt så mye servicer som den gjerne
skulle hatt. Byttet olje innimellom, samt slitedeler ellers på bilen.

 

Sakens gang:

 

Lampa kom på under kjøring, og forsvant igjen ganske kjapt.
Lampa kom på under kjøring og forsvant når jeg stoppet og startet motoren på nytt.
Lampa kom på under kjøring og kom på etter at jeg stoppet og startet motoren igjen.
Under kjøring begynner plutselig motorlampa å blinke, og den fortsetter med det etter at jeg stopper motoren, og starter den igjen. Etter en telefon til verkstedet mitt, finner vi ut at bilen ikke må kjøres.

 

Feilen viser seg å være defekt coil, på den ene sylinderen. Denne byttes, i håp om at lampa skal stoppe å lyse. Det skjer ikke.
Lampa kommer på og slår seg av. Jeg prøver å være litt generelt «lettfotet», uten at det ser ut til å ha noe innvirkning. Jeg kjører mye på dårlige svingete sørlandsveier, og har merket meg at de gangene jeg drar på litt, så virker det som at jeg får «Blåst ut litt» og innimellom slukker motorlampa. Normalt for en kort periode (1 dag eller 4).

 

Ny runde med motorlampe som blinker, og ny coil byttes. Feilsøk hos Meca-verksted gir ingen indikasjon på hva som er feil.
Motorlampa er slukket en periode, og så på «langtur» ca 15 mil, så kommer plutselig lampa på igjen, dette var etter en lang strekke med lite gasspådrag, og ca 60 km/t. Turtall ca 1800-2000 RPM.

 

Det kjøres noen mnd til, og motorlampa kommer og går litt som den vil. Uten at jeg kan finne markant mønster. De gangene jeg kjører litt hardt, føles det som at bilen kvikner litt til. (Litt som om jeg får blåst ut av katalysatoren) men så er lampa plutselig på igjen.
Ny runde med motorlampe som blinker. Feilsøk viser nå også en feil på regelventil til kamaksel (feil posisjon), Katalysator omformingsverdi for lav. Termostat, kjølemiddelkretsløp feil oppdaget, tenningsutsetter som skader katalysator registrert.
De tre siste coilene og regelventil byttes. Feilmeldinger nullstilles. Bilen kjører ca 6 mil før motorlampa begynner å lyse igjen. Nok en gang ca 60 km/t ca 18000 RPM og uten gasspådrag.

 

Tanken har slått meg at det var noe med katalysatoren, og jeg fikk dermed denne tømt for innhold og montert tilbake uten innhold. Verkstedet som, tømte katalysatoren, dro meg under bilen og påpekte et par ting som Meca-verkstedet ikke har påpekt, og det var at det lekker litt olje i fra turboen, og det svetter godt rundt girkassa. De mente det var et tidsspørsmål om når turboen ville ta kvelden. Etter at katalysatoren ble tømt, virker bilen veldig frisk og rask når motorlampa ikke lyser.

 

Det føles litt som om motoren går litt tyngre når lampa lyser, litt «sugerør» når jeg prøver å akselererer, spesielt i oppoverbakke. Kjørecomputeren viser ikke noe stor økning i drivstoff-forbruk når lampa lyser, og motoren blir ikke varmere enn vanlig heller.

 

En ting jeg har oppdaget når motorlampa lyser er at i oppoverbakke, så har jeg problemer med å holde turtallet konstant, spesielt i området 2300-2700 RPM. Da ligger turtallet ofte og jager opp og ned mellom 2000-3000 RPM til tross for at gasspedalen er i ro.
Jeg har byttet luftfilter, olje og oljefilter, sjekket oljenivå på girkassa, kjølevæske holder til -33.
ALLE forslag mottas med stor takk, for det begynner å bli forferdelig frustrerende.

En annen ting som er en frustrasjon som har kommet i den senere tid er servoen. Det lekker i fra beholderen og ut over slangene og ned rundt innfestingen på slangene. I tillegg så virker det som at servoen kommer og går. Enten at det er luft i systemet, eller om pumpa slår seg av og på eller noe.
Når jeg kjører og vrir på rattet, så er den veldig tung, men så plutselig vrir jeg rattet lett og mye (og hjulene). Blir rykk og napp, og bilen kaster seg litt rundt, når jeg må korrigere for «overstyringen» som plutselig skjer…

 

Men, det er bagatell … Motoren er det jeg virkelig ønsker svar på.

 

Mvh,

Vetle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men har ikke mye tips og komme med. Eneste jeg kan anbefale er diagnose, men det regner jeg med allerede er gjort noen ganger.

Hvis du ikke har hatt bilen på et Volvo verksted (F.eks Bilia) kan du prøve det. De har garantert mer erfaring med Volvo enn Meca.

Kjør også datalogging og se hva som ikke stemmer når feilen kommer opp.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår