Gå til innhold

serie koble høyttalere?? erfaringer?

Ranger emnet


ole.mann09

Anbefalte innlegg

hei, synest eg har litt lite lyd i høyttalere i bilen min, bilen er en 2006 saab 9-5 med det kjipeste anlegget as1 (høyttalerne foran er 3,5 i dash og 5,25 i bakdørene, og har lyst å koble opp 2 høyttalere til, tenker da på 6x9 i hattehyllen, (de høyttalerne som står i bilen er 4 ohm), så noen som vet om eg kan koble opp pluss og minus kabler fra høyttalerne i bakdørene og trekke dette til hattehylle og koble de på 6x9 uten at noe blir ødelagt, eller vil dette påvirke lydnivå'et i bilen??

 

høyttalerne i bakdørene byttet eg nettopp.... Pioneer Ts - G1332I 5,25

 

 

 

takker for svar på forhånd

 

mvh ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite høyttalere? Du mener vel lite lyd? Det skyldes lav følsomhet på Pioneer høyttalerne. 
Bedre med få høyttalere, men riktige enn bilen full av høyttalere ;)

 

Ville heller brukt penger på en forsterker enn å lage masse stygge hull i bilen. Noen andre gode bak høyttalere med høyere følsomhet ville også hjelpet mye. Pioneer høyttalere (budsjett) har jeg bare dårlig erfaringer med. Focal ISC130 evt PC130 er gode elemeter rett fra spilleren. Enda bedre fra en forsterker. PC130 brukte jeg i en tidligere bil og ble meget overasket over lyden. 

 

Så mitt tips: 
Ingen hull i hattehylla. Kjøp andre/bedre høyttalere evt en forsterker smile.gif Husk at effekten ut fra en spiller er 20-30W +/- 1-winking.gif Ikke så mye å skryte av

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er hull der så er det jo ikke noe problem ;) Men til sp.målet ditt. Ville ikke koblet noen ekstra høyttalere i serie eller parallell med andre høyttalere. Usikker på om en spiller klarer 2ohm, evt 8ohm. Et sted jeg leste at en spiller liker best 4ohm last på utgangene.

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha god lyd, så er oppskriften som følger: En god spiller, et godt frontsystem som monteres skikkelig, forsterker til frontsystemet, sub i riktig kasse med passende forsterker.

Gjør du det i den rekkefølgen, og gjør det skikkelig med litt demping, og skikkelig innfestning til høyttaleren osv, så blir det bra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha god lyd, så er oppskriften som følger: En god spiller, et godt frontsystem som monteres skikkelig, forsterker til frontsystemet, sub i riktig kasse med passende forsterker.

Gjør du det i den rekkefølgen, og gjør det skikkelig med litt demping, og skikkelig innfestning til høyttaleren osv, så blir det bra 1-winking.gif

"et godt frontsystem som monteres skikkelig, hva mener du med skikkelig", er vel lite som kan gå galt om du tar kablane rett, og hvordan gjøre det noe mer skikkelig enn det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"et godt frontsystem som monteres skikkelig, hva mener du med skikkelig", er vel lite som kan gå galt om du tar kablane rett, og hvordan gjøre det noe mer skikkelig enn det?

 

Dempematter, både rundt og bak. Alt av metall. Tykkere kabler til høyttaleren. De originale bruker ikke å holde. Skru elementet godt fast 

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår