Gå til innhold

Hvor mange kilometer får jeg ut av fire nye sommerdekk på en Volvo XC90?

Ranger emnet


S14a

Anbefalte innlegg

Hei

 

I fjor vår skiftet jeg til nye sommerdekk av beste kvalitet anbefalt av dekkforhandleren. Det ble samtidig med vårens dekkskift kontrollert hjulstillinger, og alt var i orden. Da høsten kom var dekkene utslitt. Dimensjonen er 235/65-17.

 

Hvor mange kilometer vil dere si det er normalt å få ut av fire nye kvalitetsdekk på en Volvo XC90 familiebil som går halve tiden med en person bak rattet og den andre halve tiden med hele familien og oppakning? 

 

Skjønner at spørsmålet mitt gir mye rom for synsing, og at mange faktorer påvirker. Dekktrykk, kjørestil, lang/kort kjørestrekning, svingete vei osv.

Men i hvert fall interessant med gode forslag til minimum og maksium levetid på noe slikt...

Takk på forhånd. smile.gif

 

S14a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo så klart vanskelig å si da, som du nok også skjønner, men de dekkene jeg har på bilen nå er fra 2012. Har flere sesonger med mønster igjen der. Er nok alderen som tar liv av dekkene før slitasjen. Vinterdekkene på gamle bilen hadde mye mønster igjen, men pga alder så byttet jeg de. De var fra 2008/09 (Nokian Hakka R). Begge bilene har standard dim og 40mil kjøring +/- i uka

 

Så om forstillinga er fin, dekka står rett og foringene er hele så bør dekka holde i mange år med normal kjøring

 

Hvilke dekk kjøpte du?

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mye som spiller inn så noen fasit er umulig, men jeg hadde forventet 2-3 sesonger med normal kjøring (10-15'000km/år) som et minimum.

Det forutsetter at hjulstilling er 100% korrekt.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Takk for svar.

 

Kan nevne at det på nytt er sjekket hjulstilling, og funnet i orden. Dekkene hadde gått ca 13000km. To av dekkene var da helt utslitt, jevnt over hele banen. De andre to var det igjen litt mønster i. Kanskje 3mm. Dette er altså på EN sesong og 13000km.

 

Importør sier dette ikke er noe unormal livslengde. Forhandleren synes kanskje det er i minste laget, men sier han må støtte seg til det importør legger til grunn. Forhandler er villig til å selge meg nye dekk til halv pris av sin tilbudspris som en goodwill.

 

Ønsker ikke henge ut leverandør eller importør, så lar være å nevne navn her. Var bare nysjerrig på om noen hadde formeninger om forventet kjørelengde på fire nye premiumdekk. :)

 

S14a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo mere sporty dekk jo fortere slites dem,  Dyre performance dekk er laget for å gi maksimalt veigrep og vil slites fort mens billige dekk som kun er tenkt brukt på daffe småbiler vil holde lenge da dem gjerne er steinharde i gummien

 

Ikke nødvendigvis. Dyre dekkmerker er også beviste på holdbarhet, det er overhodet ikke billigdekkene. 

Men når er det vesentlig forskjell på et standar Nokian dekk kontra Toyo R888, der kan du snakke om "laget for å gi maksimalt veigrep"

 

Brukte billigdekk på en varebil jeg hadde for en stund siden. Pendla på E6 med den, og kun det. Dekka var utslitt etter knappe 20'000km. Alt iorden med hjulstilling.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår