Gå til innhold

Ombygging av varebil til personbil, Touran 2005 snart 10 år (arbeidslogg)

Ranger emnet


TheGizmo

Anbefalte innlegg

Hallo godtfolk!

 

Min Touran fyller snart 10 år, og i den forbindelse har jeg noen spørsmål slik at dette går smertefritt.

Jeg tenkte også at jeg like greit lager en arbeidslogg på dette, slik at andre kan dra nytte av mine erfaringer.

 

Første punkt på listen var innhenting av informasjon. Jeg kom tidlig over en artikkel på http://www.tv2.no/a/3753622

 

  • Jeg har sjekket med Tollvesenet, gjorde det enkelt og ringte dem.
  • Deretter tok jeg en telefon til Statens Vegvesen, tlf 02030 for å spørre dem om korrekt rekkefølge på ting.
    • Når bilen skal bygges om for: "Skifter kjøretøygruppe, for eksempel fra varebil til personbil" slik de kaller det, fjerner man skillevegg, setter inn seter og gjør den klar. Bare husk at du kjører da med 5 seter på grønne skilter, og har da naturlig nok ikke lov å ha med noen som sitter i baksetet. Dette anbefales å gjøre de nærmeste dager om man skulle bli stoppet i en kontroll.
    • Husk å bestille nye skilter i god tid i forkant, dette kan gjøres pr mail. For min del, Oslo, bestilte jeg via mail på "firmapost-ost@vegvesen.no" om skrev hvilken trafikkstasjon i emnet. Sett av minimum en uke her.
    • I Oslo er det dropin, men jeg ble anbefalt å sette opp en time, slik at jeg slapp å vente.
    • Prisen pr april 2015 er: 530,- for godkjenningstimen og 140,- for nye skilt.
    • Ta med verktøy for å bytte skilt når du møter opp, de gamle skal av og nye skal monteres.
  • Jeg ringte også mitt forsikringsselskap for å sjekke opp at jeg vil være dekket når bilen endrer kjøretøygruppe.

 

Dette var det praktiske rundt statusendringen. Nå skal selve jobben forberedes. 

Jeg har fremvisning etter pinse, dvs den 26/5, så jeg er tidlig ute, men om jeg merker noe jeg må få kjøpt inn, så har jeg god tid på meg.

 

Fra selger sin side, når jeg kjøpte bilen for 1,5 år siden, fikk jeg med bakseter, men har ikke sjekket dette så veldig nøye da dette ligger på ett fjernlager. Planen er å hente inn delene denne uken og bare sjekke at jeg har alt sammen.

 

Det eneste jeg lurer på, som jeg ikke har sjekket alt for nøye er hvordan det er med setebelte til midten bak. Det er ingen ting inne i "luken" som sitter i taket bak, så jeg håper dette ligger i en av posene sammen med baksetene.

 

(om noen har en 2005 modell med bakseter, kan noen knipse ett bilde av dette for meg?)

 

Har noen innspill eller spørsmål, fyr løs.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setebeltet i midten har feste ved bakluka, det er spor under trekket det sakl inn i.. SÅ i praksis bør du ned med trekket, jeg fikk det til med litt forsiktig bøying som ikke satte merker.

Altså, snella skal ved bakluka, selve reima dras fremover og gjennom "sprekken".

Setene er hurtigkobling, sett på og smekk ned, problem solved. Kan være greit å kappe litt i den bakerste plata, jeg gjorde ikke det, så setene mine er litt treige å få opp... Men du fjerner kanske alt?
Veggen fjerna jeg i løpet av en halvtime tror jeg...

 

Mulig jeg gjorde ting feil, da jeg knakk popnaglene til den blekkremsa bak ved luka, så jeg måtte borre inn nye fester (selborrende skruer), så det beste er vel å ha nye nagler klare og fjerne de gamle, så slipper du triksinga ejg måtte gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Hoghead, 

Jeg har en plastsak i taket, men ser ikke noe inni denne. Belte for høyre og venstre er på plass, men jeg har ikke sett den i "midten" noe sted (ennå)

 

Jeg tror jeg fjerner alt av plater ja, men usikker på den blekkplata ved luka, er det noen grunn til å ta den av egentlig? Hvordan ser det ut under når den går av vs. å la den stå der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte ned med den for å få skrudd opp beltet. Det er festa rett under den plata, men fjerner du taket (panelene) først så er det jo mulig du klarer det uten å gjøre det. Jeg har stofftak, eller kanskje papp med stofftrekk, så jeg klarte meg bra...

Beltet i midten er løst, og bør ligge sammen med setene dine. SÅ det bør du sjekke, hvis ikke bør du ta en runde med noen huggere og kjøpe det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, nå fikk jeg en liten "ahaa" på hvordan den delen skal gjøres. Kjenner jeg er glad jeg er ute i god tid nå tilfelle jeg trenger å handle inn noe. 

Så beltet festes under metalplaten som er i bakluken, strekkes frem til den "plastkoppen" som er litt lengre frem i taket, og så går det ned til setet i midten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer på en prikk det ja :)
Mener skruen til å feste beltesnella med står skrudd opp i festet, kan ikke huske jeg kjøpte den. Bygde om da bilen min var 7 år mener jeg å huske, kosta meg da ca 20000 i avgifter, pluss setene som tidligere eier hadde kasta. Noe jeg ikke tror på, siden ingen kaster skinnseter, solgt dem ja, kasta... NEI...

 

Var heldig og fant skinnseter i riktig farge hos Br. London i Oslo, og slapp unna med 6000 for dem inkludert belter... Så om noen trenger, jeg har belter til høyr og venstre side bak liggende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Da har bilen blitt konfirmert og fått hvite skilter i dag, herlig!

 

Gjorde meg en del erfaringer som jeg tenkte å dele med dere via denne tråden.

 

Så, hvordan gikk jeg frem fra:
post-147082-0-51101300-1432650376_thumb.jpg

 

Til å få dagens hvite skilter?

 

Vel, min største utfordring var setebeltet for midtsetet, men det kommer jeg tilbake til.

post-147082-0-54692000-1432650381_thumb.jpg

 

Fjernet naturlig nok matter for å komme meg inn til stålplatene.

Disse er skrudd med torx 12 kant, og ganske mange av dem.

 

De som sitter på raden helt inne mot skilleveggen ser vanskelige ut, men disse kan du vente litt med å fjerne, fordi skilleveggen sitter egentlig bare fast med noen få skruer, og da får du lettere ut denne.

 

Skilleveggen fjernes lekende lett ved å løsne 3 (eller var det 4) skruer bak forsetene. Så løses den fra festet som går mot håndtak under taket.

Skilleveggen tar du ut via bakdøren.

 

Da står du igjen med ramma og de siste skruene på stålplata. Vips, ut med de og du ser selve ramma.

post-147082-0-35125900-1432650387_thumb.jpgpost-147082-0-94882200-1432650391_thumb.jpg

Her er det kjekt å ha brekkjern for å få "dyttet" den ut da den sitter veldig godt fast.

 

Fant ut at jeg hadde noen luker der hvor man har beina i baksetet, og der lå jaggu en 12 volt kompressor! 

post-147082-0-13404500-1432650396_thumb.jpgpost-147082-0-41596900-1432650400_thumb.jpg

 

Så var det å feste pynteplast over der hvor baksetene skal klikkes på, feste de 3 metalpinnene som skal holde setet oppe om du vipper dem frem. Ganske rett frem egentlig.

 

Så til setebeltet for midten.

post-147082-0-54692000-1432650381_thumb.jpg

 

Dessverre eneste bildet jeg har av denne, men skal forklare etter beste evne.

Min 2005 modell hadde en metallist som var festet med popnagler oppunder bakluka. Disse måtte jeg borre av hodet på, for under her skal selve setebeltet festes. Skru ut en lang skrue, så sitter det en slags dobbelmutter, og du står igjen med en bolt med gjenger på.

Her festet jeg beltet, skrudde godt fast med en mutter og trakk beltet mot hullet under der hvor plastdeksel sitter. 

Plastdeksel sitter med 3 plastbolter, så løsne noe forsiktig så disse ikke knekker (superlim funker når du har knukket en, jeg testet....)

 

Her møtte jeg min utfordring.... Hvor f... er bolten til å feste beltet med....

Søndag kveld, bilen skal vises på tirsdag. Alt stengt mandag 2. pinsedag i Norge....

(se bilde her, nr 3: http://www.partsbase.org/vw/touran-tou-eu-2005-85770-three-point-seat-belt-in-passenger-compartment/#p-vw-n98924301 )

 

Denne var ikke å oppdrive noe sted, men fikk den på Møller til kr 28,-

Superservice, de monterte den også for meg til den prisen!!

 

Bilen var da klar med setebelter, fiks ferdig for fremvisning på biltilsynet. 

Inn for visning, de knispet noen bilder, røsket i beltet og setene. Betalte 540,- og fikk beskjed om å vente 30 min... Så kom han tilbake, alt var ok, ut for å demontere skilt og inn for å hente nye!

 

Nå begynner jakten hos bilhoggere etter delene som skal dekke over hullet jeg har i bagasjerommet da jeg ikke fikk med alle delene har jeg funnet ut....

 

post-147082-0-45378400-1432650406_thumb.jpg

 

http://www.partsbase.org/vw/touran-tou-eu-2005-86390-luggage-comp-floor-covering-cover-for-lock-carrier-for-veh-with-seat-allocation/

 

Nytt hos Møller om noen skulle lure, 7800,- funnet en hogger som muligens har, koster 750,-

 

Om noen lurer, spør i vei. Anbefaler å sjekke at du har alle skruer før du begynner, og husk at skruer ikke koster mye, men feks setebeltskruen har ett meget sært verktøy jeg ikke har sett før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
  • 1 year later...

Hei.

 

Takk for mye nyttig informasjon i dette innlegget. Ombyggingen min er nå ferdig. Jeg gjorde meg følgende erfaringer;

 

  • Bestill kjøretøykontroll i god tid. Ventetiden da jeg bestilte var 1,5måned. I Oslo er det også drop-in, som da blir mitt alternativ(også nevnt over).
  • Måtte skjære til den boltbare bunnplata i bagasjerommet for å få satt inn baksetene(krasj med bakerste festet på setene). Kappet videre til tøy-dekket slik at det passer med det nå kortere bagasjerommet. Her finnes det som nevnt over andre løsninger, men jeg gikk for den billigste :)
  • Måtte kjøpe belte for sete i midten bak da det ikke lå sammen med setene. Enten ikke fått det med meg fra kjøper, eller rotet det bort. Fikk det til 400kr hos en vrakhandler. VIKTIG; Pass da på og også få med feste bolten til den fremre trinsa, samt mutteren som fester snella! Jeg spesifiserte dette til vrakhandleren takket være info herfra. 
  • For å feste belte-snella bak må distanse-hylsa fjernes før snella festes med mutteren du fikk med beltet. 
  • Skrudde på plass den samme plata over belte-snella bak. Distanse-hylsa må da først festes oppå mutteren som holder belte-snella for å feste umbraco bolten. Videre feste av plata viste seg å ikke være helt rett frem ettersom den tidligere var festet med popp nagler, og jeg ønsket ikke bore nye hull i plata eller karosseriet. Fikk boret ut de gamle pop naglene og kjøpte noen 6.5mm selv-borende skruer(selv om de nok egentlig ikke trenger å være det) og ekstra skiver slik at ikke skruene går igjennom karosseriet.

Lykke til, og igjen takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

Hei,

Driver å bygger om min 2008 Touran i disse dager og høster mye nyttige tips her.

Jeg knoter litt med setebelte som monteres i taket bak. Jeg har fjernet distansehylsa og tredd setebeltesnella over gjengestaget

301abc11a0.jpg 

 

Men jeg har ingen mutter å feste den med. Kun distansehylsa som jeg her har satt på...

676c95580e.jpg

Jeg har også strukket beltet frem gjennom guidepinnen, men registrerer at beltet subber oppi taket. muligens jeg trenger noen distanseskiver på gjengestaget først og så tre snellen over ?

8f5c74987e.jpg

Ser at guidepinnen både bak og fremme mangler en skrue på ene siden.

Mangler også bolten for det fremre festet der hvor setebeltet går gjennom taktrekket, samt trenger plastdeksel som erstatter blikkremsen som var naglet fast bak.

Får ta meg en tur til møller i neste uke, men setter pris på tips.

Tenkte det var greit å gjør seg ferdig med monteringen av setebeltet før jeg begynte med å montere seter.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår