Gå til innhold

Svak vibrering ved 2000 rpm

Ranger emnet


NorthGV

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har lagt merke til på min GV 07 at det kommer en liten vibrasjon, og at turtallet henger i et halvt sekund ved ca 2000 omdr. Dette stort sett kun når jeg trår på skikkelig i fjerde gir (Jo større moment jo værre). Har lest litt rundt og fått inntrykk at det kan ha noe med svinghjulet å gjøre? Bilen har kun gått 90000 og har fulgt alle servicer. Vet noen hva problemet kan være? Blir vel fort 20 lapper som ryker av feriepenga nå? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske jeg har vært borti lignende en gang. Vi byttet det meste som var. Drivaksler, mellomaksler, svinghjul osv. Men den bilen ble egentlig ikke bra om jeg husker riktig. Men dette var tilbake i 2007 en gang, så husker ikke helt desverre frown.gif Men usikker om det er samme feil. Da denne feilen kom på ett visst turtall ved gasspådrag, helst i bakker.

 

Ellers så er ikke dette noe kjent problem

 

Men hva slags motor/girkasse har du? regner med du har 1.9 ddis manuel?

 

Men ut ifra hva du forklarer så kan problemet ligge i clutchen. Tror ikke svinghjulet er problemet. Det er ikke noe tomasse svinghjul her.

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske jeg har vært borti lignende en gang. Vi byttet det meste som var. Drivaksler, mellomaksler, svinghjul osv. Men den bilen ble egentlig ikke bra om jeg husker riktig. Men dette var tilbake i 2007 en gang, så husker ikke helt desverre frown.gif Men usikker om det er samme feil. Da denne feilen kom på ett visst turtall ved gasspådrag, helst i bakker.

 

Ellers så er ikke dette noe kjent problem

 

Men hva slags motor/girkasse har du? regner med du har 1.9 ddis manuel?

 

Men ut ifra hva du forklarer så kan problemet ligge i clutchen. Tror ikke svinghjulet er problemet. Det er ikke noe tomasse svinghjul her.

 

Har 1,9 DDis manuell ja! På de nettstedene jeg har vært innom, blir jeg opplyst om at det er tomasse svinghjul på denne modellen, men jeg kan ta feil? 

Har også merket at når bilen står på tomgang, så vibrerer motoren i et halvt sekund, hvert 4. sekund ca, og dette slutter når jeg trår inn clutchen. Om det er svinghjulet eller clutchen, så får jeg fikset det ganske rimelig, da med deler fra LUK/e.l :) Det er samme feilen som du beskriver, spesielt ved bakker, med mye moment i lavt turtall, så "glipper" det på en måte, sammen med vibrasjon. Har heller ikke lest noe om at det er et kjent problem på denne, men generelt på bilmodeller med dobbelmassesvinghjul. Husker jeg hadde akkurat samme symptomene på en Connect 07 mod manuell...

 

Forøvrig takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Kan høre ut som clutchen din er problemet. Ved nermere ettertanke så har jeg faktisk byttet clutch på en slik bil pga vibrering..

 

Når du sier du har 2007 model så kan jeg si med stor sikkerhet at du ikke har tomassesving hjul! Det kom ikke før i 2010 mener jeg å huske (type 4), og du har vel type 2 tenker jeg! Men hvis du gir meg chassisnr ditt så kan jeg sjekke det ut for deg!

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Kan høre ut som clutchen din er problemet. Ved nermere ettertanke så har jeg faktisk byttet clutch på en slik bil pga vibrering..

 

Når du sier du har 2007 model så kan jeg si med stor sikkerhet at du ikke har tomassesving hjul! Det kom ikke før i 2010 mener jeg å huske (type 4), og du har vel type 2 tenker jeg! Men hvis du gir meg chassisnr ditt så kan jeg sjekke det ut for deg!

 

Sendt PM ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Følger opp denne:

 

Byttet hele clutchen og svinghjulet (originaldeler) på denne i juni. Vibrasjonen er der fortsatt. Har hørt at det også kan være drivknute? Uansett, tuningfirmaet skal gå over ECU'en på nytt, og eventuelt remappe tilbake til vanlig stand om den ikke tåler momentet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
  • 8 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår