Gå til innhold

ombyggning i fra forgasser til innsprøytning

Ranger emnet


isprins

Anbefalte innlegg


Hei, jeg lurer på om det er mulig å få godkjent en ombyggning i fra forgasser til innsprøytning på en bil som er i fra tidsperioden 1976 til 1980.
Jeg vil ha svar på en generell basis,samt spesifikt på denne her:
Dette dreier seg om en Mazda 929 LA2/LA3 (1973?1977), som blir ommbygget til 13B vankel motor slik at den blir en Mazda RX-4.
Dette er vistnok en ombyggning som skal ha vært utført før i Norge, jeg tror at Mazda klubben har papirer på dette.

Det som er litt spesiellt med denne type motor er at den orginalt er utstyrt med en oljedoseringspumpe som sprøyter inn litt mororolje for å smøre de fjærbelastede "Apex"-metalldelene som sitter i vært
hjørne av rotoren. Denne pumpen kan fjernes, slik at man da i stedet for blander inn totaktsolje i bensinen i forholdet 150:1. 100:1 er også brukt.
Da vil motoren ikke bruke olje, og en god del av problematikken med nedsoting av forbrenningskammer ovs vil forsvinne.
Jeg har ingen avgassdata på denne i fra fabrikk, og jeg tror ikke det finnes pga motorens alder. Jeg har derimot funnet data på ett forum, denne motoren er også en 13B men med forgasser.
I følge forumet er det en 1974 Rx4, som ga følgende data på avgasser :

THC 0.39g/km

NOx 1.36g/km

CO 0.30g/km CO2 352.5g/km.

Dette skal vistnok være innenfor den Australske IM240/ ADR 27B testen.
Med innsprøytning vil jo disse tallene være mindre.

Innsprøytningen kommer til å bli av merket Megasquirt IIIx, det vil bli montert grenrør på motoren,samt bredbåndslambdasonde,luftemperatursensor,kjølevasketemperatursensor,innsug i fra 13B rx7 serie 2( må ha adapter plate for å passe).
Det sitter også en gasspjellsposisjonsensor på dette innsuget,samt en elektrisk styrt tomgangsventil.
Det kommer også til å bli brukt standard dysestørrelse som er 4x dyser 430 cc/min vis det ikke er mulig å få tak i disse blir det brukt 4 stykk 500 cc/min eller 4 stykk 1000 cc/min høyohmiske innsprøytningsdyser,elektrisk bensinpumpe montert så nære bensintank som mulig.
Det vil også bli lagt en returlinje fra bensintrykkregulatoren da dette er nødvendig,samt montert grov og finfilter for bensin.
Jeg vet ikke om det blir montert sump i tanken,men det er godt mulig at det må gjøres det.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår